וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות מחאות הענק: הפרלמנט הגיאורגי אישר את חוק "הסוכנים הזרים"

14.5.2024 / 20:32

בתום תגרה בין מחוקקים, עברה החקיקה השנויה במחלוקת כשמחוץ למבנה מחו מפגינים זועמים החוששים שזהו העתק של חוק רוסי המשמש לרדיפת מתנגדי הקרמלין. המערב הזהיר כי החוק, הדורש מארגונים המקבלים מימון

עימותים בפרלמנט של גיאורגיה במהלך דיון על חוק "הסוכנים הזרים"/הטלוויזיה הגיאורגית

הפרלמנט של גיאורגיה אישר היום (שלישי) את חוק "הסוכנים הזרים" השנוי במחלוקת, חרף מחאות המוניות נגדו מחשש שהוא העתק של חוק דרקוני ברוסיה. החוק, שעבר היום בקריאה שלישית, צפוי להיתקל בווטו של הנשיאה סלומה זוראבישווילי, אך מפלגת השלטון תוכל לעקוף אותו בהצבעה נוספת בפרלמנט, שם היא ובעלי בריתה נהנים מהרוב.

הדיון הסוער היום לווה בעימותים פיזיים בין חברי פרלמנט מהממשלה לאופוזיציה, שקראה להפגנות נוספות נגד החוק. מתנגדיו רואים בו מבחן לעתידה של הרפובליקה הסובייטית לשעבר שבקווקז - האם היא תתקדם לעבר מודל הדמוקרטיה האירופית או בחזרה אל חיק השפעתה של מוסקבה.

החוק עבר ברוב של 84 חברי פרלמנט מתוך 150. הוא יחייב ארגונים המקבלים יותר מ-%20 מהמימון שלהם מחו"ל להירשם כסוכני השפעה זרה, תוך הטלת דרישות להצהרות נאותות מכבידות וקנסות על הפרות החוק.

המתנגדים מכנים את החוק "החוק הרוסי", לאור חוק דומה ברוסיה שאותו מנצל הקרמלין לרדוף את מבקרי הנשיא ולדימיר פוטין. הממשלה הגיאורגית טוענת כי החוק נחוץ כדי לקדם שקיפות, להילחם ב"ערכים פסודו-ליברליים" המקודמים על ידי גורמים זרים ולשמור על ריבונות המדינה.

מפגינים מוחים נגד חוק הסוכנים הזרים מחוץ לפרלמנט של גיאורגיה בטיבליסי, 14 במאי 2024. רויטרס
רוב הציבור תומך בהצטרפות לאיחוד האירופי. מפגינים בפרלמנט, היום/רויטרס

במהלך הדיון, כאלף מפגינים הפגינו בבניין הפרלמנט דמוי המבצר ברקע אבטחה משטרתית כבדה, כשזרנוקי מים זרנוקים הועמדו בכוננות בסמוך למקום. כששמעו שהחוק עבר, צעקו המפגינים "עבדים!" ו"רוסים!".

ההפגנות, מהגדולות ביותר בגיאורגיה מאז שקיבלה את עצמאותה המחודשת עם התפרקות ברית המועצות ב-1991, נמשכות כבר שבועות ובדרך כלל הן מתגברות בשעות הערב.

האיחוד האירופי, שהעניק לגיאורגיה מעמד של מועמדת בדצמבר, הזהיר שוב ושוב כי הצעת החוק תהווה מכשול להמשך שילובה של המדינה בגוש.

עוד בוואלה!

מחאת ענק בגיאורגיה נגד חוק "הסוכנים הזרים": "לא רוצים להיות חלק מרוסיה"

לכתבה המלאה
שוטרים עומדים מחוץ לפרלמנט של גיאורגיה בזמן דיונים על חוק הסוכנים הזרים, טיבליסי, 14 במאי 2024. רויטרס
כוחות משטרה חוצצים בין המפגינים לבין הפרלמנט, היום/רויטרס

מפלגת השלטון "החלום הגאורגי" טוענת שהיא רוצה להצטרף הן לאיחוד האירופי והן לנאט"ו, למרות שאימצה רטוריקה אנטי-מערבית בחודשים האחרונים. הסקרים מראים כי דעת הקהל במדינה תומכת מאוד בכניסה לאיחוד האירופי, כשגיאורגים רבים עוינים את רוסיה על רקע פלישתה למדינה ב-2008 ותמיכתה במחוזות הבדלניים דרום אוסטיה ואבחזיה.

ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, איטליה וצרפת הפצירו בממשלת גיאורגיה להסיר מעל סדר היום את הצעת החוק, שניסיון דומה להעביר אותה בשנה שעברה כשל בשל מחאות המוניות.

הקרמלין מכחיש כל קשר לחוק הגיאורגי. "אנחנו רואים התערבות גלויה מבחוץ בענייניה הפנימיים של גיאורגיה", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. "זה עניין פנימי של גיאורגיה, אנחנו לא רוצים להתערב שם בשום צורה".

  • עוד באותו נושא:
  • גיאורגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully