וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת ענק בגיאורגיה נגד חוק "הסוכנים הזרים": "לא רוצים להיות חלק מרוסיה"

עודכן לאחרונה: 12.5.2024 / 10:01

עשרות אלפים גדשו את רחובות הבירה טביליסי ומחו נגד החוק שידרוש מארגונים המקבלים מימון מחו"ל להירשם כ"סוכנים זרים", מחשש שהוא ישמש לרדיפת מתנגדי הממשלה. חוק דומה שקידמה מפלגת השלטון לפני שנה נגנז בשל הפגנות ענק. "המטרה שלנו - להיות חלק מאירופה"

הפגנה בגיאורגיה נגד חוק "הסוכנים הזרים"/טלגרם

כ-50 אלף מפגינים מחו אתמול (שבת) בבירת גיאורגיה נגד חוק "הסוכנים הזרים", שמתנגדיו רואים בו העתק של חוק רוסי שמנוצל לטובת רדיפת מתנגדי משטר.

החוק, הדורש מארגונים המקבלים יותר מ-20% מהמימון שלהם מחו"ל להירשם כ"סוכני השפעה זרה", הצית משבר פוליטי חריף ברפובליקה הסובייטית לשעבר, שבה הדור הצעיר שואף להצטרף לאיחוד האירופי ולהתרחק מהשפעה של מוסקבה.

אל עשרות האלפים שצעדו אתמול תחת גשם שוטף בטביליסי הצטרפו גם מבוגרים, והקהל נופף בדגלי גיאורגיה, האיחוד האירופי וגם של אוקראינה. בדומה לאוקראינה, גם גיאורגיה איבדה חלקים משטחה המוכר על ידי הקהילה הבינלאומית לכוחות כיבוש רוסיים לאחר מלחמה קצרה ב-2008.

"הממשלה צריכה לשמוע את האנשים החופשיים של גיאורגיה", אמרה מפגינה בשנות ה-30 לחייה, שהזדהתה בשם נינו. "אנחנו רוצים להיכנס לאיחוד האירופי עם האומה הגאה שלנו והכבוד שלנו".

אנוקי, סטודנטית למשחק בת 22, אמרה כי הדור שלה אחראי "להבטיח שהעתיד שלנו והעתיד של הדורות שאחרינו יהיה בטוח, שיהיה להם חופש ביטוי, ושהם פשוט חופשיים". לדבריה, "אנחנו לא רוצים להיות חלק מרוסיה. מעולם לא רצינו להיות חלק מרוסיה. המטרה שלנו תמיד הייתה ותמיד תהיה להיות חלק מאירופה".

הפגנה נגד חוק "הסוכנים הזרים" בטביליסי, גיאורגיה, 11 במאי 2024. רויטרס
"הממשלה צריכה לשמוע את האנשים החופשיים של גיאורגיה". ההפגנה בטביליסי, אתמול/רויטרס

מפלגת "החלום הגיאורגי" השלטת ניסתה להעביר את החוק בשנה שעברה, אך הפגנות ענק נגדו גרמו לה להתקפל. לאחרונה היא קידמה אותו מחדש, והוא כבר עבר בשתי קריאות בפרלמנט שבו יש לה ולבעלי בריתה רוב. הדיונים בחוק לקראת הקריאה השלישית והאחרונה ייפתחו מחר, והאופוזיציה קראה למפגינים למחות ברחובות החל מאתמול.

מפלגת השלטון מכחישה כי החוק שהיא מציעה דומה לנוסח שעבר ברוסיה בתחילת העשור הקודם, ושעל בסיסו נכלאו שורה ארוכה של פעילים פוליטיים, עיתונאים ומבקרים אחרים של הנשיא ולדימיר פוטין. לטענתה, החוק יקדם שקיפות ואת הריבונות הלאומית של גיאורגיה.

בידזינה איוונישווילי, מייסד מפלגת השלטון, אמר כי החוק הכרחי כדי למנוע מהמערב להשתמש בגיאורגים כ"בשר תותחים" בעימות שלו עם רוסיה. במוסקבה מכחישים שיש להם קשר כלשהו לחוק הזה, שלפי האיחוד האירופי ירחיק מאוד את גיאורגיה מהצטרפות לגוש. האיחוד נתן לגיאורגיה מעמד של מועמדות בדצמבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הפגנה נגד חוק "הסוכנים הזרים" בטביליסי, גיאורגיה, 11 במאי 2024. רויטרס
העברת החוק תרחיק את גיאורגיה מהאיחוד האירופי. מפגינים צועדים תחת הגשם, אתמול/רויטרס

גם ארצות הברית הביעה חששות כבדים מהפגיעה בדמוקרטיה הצעירה בגיאורגיה. אנחנו מודאגים מאוד מההידרדרות הדמוקרטית בגיאורגיה", כתב היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן ב-X. הוא אמר כי חברי הפרלמנט הגיאורגים ניצבים בפני "בחירה קריטית - לתמוך בשאיפות האירו-אטלנטיות של העם הגיאורגי או להעביר חוק סוכנים זרים בסגנון הקרמלין המנוגד לערכים הדמוקרטיים. אנחנו עומדים לצד העם הגיאורגי".

סאליבן אמר שנראה כי מפלגת השלטון בגיאורגיה מנסה במכוון להתרחק מהמערב, אפילו שהן היא והן דעת הקהל הגיאורגית תמכו באופן מסורתי בהצטרפותה של המדינה לאיחוד האירופי ולנאט"ו.

סאליבן כתב: "הרטוריקה האחרונה של 'החלום הגיאורגי', שינויי החקיקה המוצעים ופעולות הנוגדות את שאיפות העם הגיאורגי נועדו לבודד את הגיאורגים מארצות הברית ומאירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully