וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאליבן מתכנן לבקר בסעודיה ובישראל בסוף השבוע לשיחות בנושא רפיח והסכם הנורמליזציה

עודכן לאחרונה: 14.5.2024 / 20:54

בכיר אמריקני אמר כי הבית הלבן הגיע להבנות עם לשכת ראש הממשלה בירושלים כי המבצע ברפיח לא יורחב באופן משמעותי לפני ביקורו של היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן בישראל. סאליבן ידגיש בפני נתניהו שנורמליזציה עם סעודיה לא יכולה ללכת יד ביד עם מבצע רחב ברפיח

אוגדה 162 בהובלת צוות הקרב החטיבתי של 401 ממשיכים לפעול במזרח רפיח/דובר צה"ל

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, מתכנן לצאת לביקור בסעודיה ביום שבת ובישראל יום לאחר מכן כדי לדון על המבצע של צה"ל ברפיח ועל ההצעה האלטרנטיבית של ממשל ביידן - קידום עסקת חבילה עם סעודיה שתכלול הסכם שלום היסטורי עם ישראל, כך לפי שני בכירים אמריקנים שמעורים בתכנית, ובכיר ישראלי נוסף.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, נואם לצידו של נשיא ארה"ב הנבחר. 14 בדצמבר 2020. אי-פי, AP
ינסה לקדם עסקת חבילה עם סעודיה שתכלול גם הסכם שלום היסטורי. היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן/AP, אי-פי

למה זה חשוב

  • הבית הלבן עדיין מנסה להשפיע על קבלת ההחלטות של ישראל בנוגע למבצע ברפיח, שלפי בכירים אמריקנים עדיין לא חצה את "הקו האדום" שהציב הנשיא ביידן. בכיר אמריקני אמר כי הבית הלבן הגיע להבנות עם לשכת ראש הממשלה בירושלים כי המבצע ברפיח לא יורחב באופן משמעותי לפני ביקורו של סאליבן בישראל.
  • בבית הלבן מקווים להאריך את ההתחייבות הזו עד למפגש פנים-אל-פנים בדרג בכיר בין צוותים מארה"ב וישראל בנושא המבצע ברפיח, שצפוי להתקיים בוושינגטון כמה ימים אחרי שסאליבן ישוב מביקורו.
  • נסיעתו של סאליבן לאזור היא גם נסיון של הרגע האחרון וכנגד כל הסיכויים להשיג התקדמות לעבר עסקת החבילה האמריקנית-סעודית שתכלול גםן נורמליזציה בין סעודיה לבין ישראל.
sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הנשיא ביידן נואם בטקס הזיכרון השנתי של מוזיאון הזיכרון לשואה בוואשנגטון. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
מבחינתו, ישראל עוד לא עברה את ה"קו האדום" מבחינת רפיח. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

במוקד החדשות

  • נסיעתו של סאליבן לסעודיה היתה אמורה להתקיים כבר בתחילת חודש אפריל אך נדחתה ברגע האחרון אחרי שהוא נפל וסדק את אחת מצלעותיו.
  • בשבועות שחלפו מאז, המתיחות בין ארה"ב לבין ישראל החריפה כאשר הנשיא ביידן החליט להשהות משלוח נשק לישראל ולשרטט "קו אדום" ברור לגבי מבצע קרקעי רחב של צה"ל ברפיח. ביידן הזהיר כי אם הקו שלו ייחצה הוא יקפיא חלק מאספקת הנשק ההתקפי לישראל.
  • סאליבן צפוי להיפגש בביקורו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם בכירים נוספים בשתי המדינות.
פעילות כוחות צה"ל במזרח רפיח. דובר צה"ל
המבצע ברפיח התקדם, ואיתו עלתה גם המתיחות בין ישראל בארה"ב. כוח צה"ל במזרח רפיח/דובר צה"ל

התמונה הגדולה

  • הבית הלבן הדגיש בפני נתניהו בשבועות האחרונים כי מבצע קרקעי רחב ברפיח אינו יכול ללכת יד ביד עם הסכם שלום היסטורי עם סעודיה, כך אמרו בכירים אמריקנים.
  • יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק, אמר ביום חמישי שעבר במהלך מפגש סגור עם מומחים לענייני המזרח התיכון ממכוני מחקר בוושינגטון, כי סעודיה ומדינות ערביות אחרות הבהירו לארה"ב כי מבצע קרקעי רחב של ישראל ברפיח יחבל בתהליך הנורמליזציה ויפגע בשיתוף הפעולה הביטחוני האזורי עם ישראל נגד איראן, שתוצאותיו הוכחו במהלך בלימת המתקפה האיראנית ב-13 באפריל, כך אמרו שלושה מקורות שהששתפו בפגישה.
  • עד כה, לא נראה שהמסרים האמריקנים משכנעים את נתניהו שעדיין ממשיך להתחייב, לפחות באופן פומבי, להתקדם עם הפלישה הקרקעית לרפיח.
  • מהבית הלבן לא נמסרה תגובה.
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. 21 לספטמבר 2023. רויטרס
מבצע ברפיח יחבל במאמצים לנורמליזציה עם סעודיה. יורש העצר הסעודי בן סלמאן/רויטרס

מה הם אומרים

  • "ביטחונה ארוך הטווח של ישראל תלוי בהשתלבות שלה באזור, ובכך שיהיו לה יחסים נורמליים עם מדינות ערב, כולל עם סעודיה", אמר סאליבן בתדרוך לכתבים ביום שני.
  • הוא הדגיש כי ישראל צריכה לקבל החלטות בנושא המבצע הטקטי ברפיח, לאור התמונה האסטרטגית הרחבה יותר.
  • "אסור לנו לפספס את ההזדמנות ההיסטורית להשיג חזון שבו ישראל זוכה לביטחון כשלצידה ניצבים שותפים אזוריים חזקים, כדי ליצור חזית רבת עוצמה שתרתיע תוקפנות ותשמור על יציבות באזור", אמר סאליבן.
פעילות כוחות צה"ל במזרח רפיח. דובר צה"ל
סאליבן הדגיש כי ישראל צריכה לקבל החלטות בנושא המבצע הטקטי ברפיח, לאור התמונה האסטרטגית הרחבה יותר. כוח צה"ל ברפיח/דובר צה"ל

למה לשם לב

  • למרות שהסיכויים להצליח להשיג את אותה עסקת חבילה נראים נמוכים מאוד, הבית הלבן ממשיך לעבוד על טיוטת הסכם ברית הגנה עם סעודיה והבנות שקשורות לתמיכה אמריקנית בתכנית גרעין אזרחית סעודית, כך לפי בכירים אמריקנים וישראלים.
  • בכירים אמריקנים וסעודים אמרו כי הם השיגו התקדמות משמעותית בשיחות ביניהם וכי הם קרובים מאוד להשלמת ההסכמים בין ארה"ב לבין סעודיה.
  • בכירים אמריקנים מקווים להגיע להסכמים עם סעודיה בנושא ברית ההגנה ותכנית הגרעין ואז להציג את הדברים לנתניהו ולבקש שימלא את חלקו בעסקה, שכולל בין השאר את סיום המלחמה בעזה, והתחייבות לנתיב שיוביל בעתיד למדינה פלסטינית.
  • במצב כזה נתניהו יעמוד בפני הכרעה, אם הוא יסכים, הוא עשוי להשיג הסכם שלום היסטורי עם סעודיה. אם יסרב, הוא עלול למצוא עצמו שוב בעמדת הסרבן, לאבד את מעט התמיכה האמריקנית שנותרה לו ולהתמודד לבדו עם ההשלכות של מבצע צבאי רחב ברפיח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully