וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדם שלהם על הידיים שלך": קריאות ומחאות נגד שרים בטקסי יום הזיכרון

נציגי הממשלה שביקרו בבתי העלמין נתקלו בגילויי זעם וספגו ביקורת קשה. גלנט: "מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות", מנגד - הקהל צעק "תתפטר" והניף שלטי מחאה. בחולון, קריאות "אות קין על מצחך לעולם" לעבר השרה רגב, שענתה: "אין תשובות לשאלות המייסרות"

גלנט: זו מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות/משרד הביטחון

בצל טבח 7 באוקטובר, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה הפך השנה למפגן זעם נגד הממשלה - בראש ובראשונה מצד המשפחות השכולות, אך גם מצד פעילי מחאה, שהשמיעי הבוקר (שני) קריאה אחת: דם הנופלים הוא על הידיים שלכם".

באשדוד, משפחות שכולות צעקו על בן גביר "בושה" ו"עבריין". בטקס הצבאי בבית העלמין בקריית שאול, הונפו בקהלים שלטים עם הכיתוב "הדם שלהם על הידיים שלך" עם תחילת נאומו של גלנט. בסיום נאומו, צעקות "תתפטר" נשמעו מהקהל במקום. בבית העלמין בעוספיא, קריאות מחאה נגד השר ניר ברקת, עשרות מוחים נגד הממשלה תלו שלטים על חומות בית העלמין: "איזה שקרים יספרו לנו ביום הזיכרון הבא?".

קריאות קשות נשמעו גם נגד השר אריאל בוסו בנושא החטופים בחלקה צבאית של בית עלמין סגולה פתח תקווה. אורי אס, אח שכול, קרא לעברו "132 חטופים בעזה, אתם מפקירים אותם. יש חיילים שאתה מפקיר בעזה".

טקס הזיכרון של משטרת ישראל בחלקה המשטרתית בהר הרצל

טקס הזיכרון של משטרת ישראל בחלקה המשטרתית בהר הרצל/שלומי הלר

טקס הזיכרון בבית העלמין באשדוד: משפחות שכולות צעקו על בן גביר

לטקס הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה בבית העלמין באשדוד הגיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כנציג הממשלה. בני משפחות שכולות צעקו לעברו "בושה" ו"עבריין". עם הישמע הצפירה העימותים הקולניים הופסקו וכולם נעמדו במהרה דום.

השר בן גביר נאם בזמן שחלק מהקהל צעק לעברו. רבים נוספים בתגובה לכך צעקו על אותם מוחים שזה לא הזמן כעת. כוחות ביטחון הפרידו וחצצו בין נוכחים שהתעמתו על רקע המחאה. בזמן שבן גביר החל בדבריו, עשרות בני אדם עזבו את הטקס. בן גביר לא עצר את נאומו והגביר את קולו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מפגינים צעקו לעבר השר בן גביר: "בושה, עבריין"

מפגינים צעקו לעבר השר בן גביר: "בושה, עבריין"/ארז הראל
אורלי ארזה, שאחיה נפל במלחמת יום הכיפורים עזבה את הטקס באשדוד כאשר השר בן גביר עלה לדבר. "עזבנו כי קראו לנו לשאת דברים, אני לא יכולה להכיל אותו בטקס", אמרה. "רצינו לעשות מחאה שקטה ולעזוב בשביל לא לחלל את היום הזה. זו הדרך שלנו"

השר בן גביר הצהיר בנאומו שלמרות כי למרות ש"בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו", צריך להמשיך ולהלחם עד הניצחון שיבוא. "אירועי השבעה באוקטובר הזכירו לכולנו - כי עלינו להישאר תמיד דרוכים ועירנים", אמר. "לדחות כל מחשבה שאויבנו תאווי הרצח והאונס מורתעים, או חפצי שלום ושלווה."בכל דור ודור הם קמים עלינו לכלותינו, בכל דור ודור השיטות משתכללות, מתחכמות, הופכות לאכזריות יותר אבל השנאה אותה השנאה! דמי אחינו ואחיותנו זועקים לנו מהאדמה ומצווים אותנו להמשיך ולזכור, להמשיך ולהילחם. במגן ובחרב. עד הניצחון. והוא בוא יבוא".

כוחות ביטחון הרחיקו חלק מהמוחים הצידה בשביל למנוע את העימותים שחלקם אף הפכו לפיזים עם דחיפות קלות. עם הרחקתם, כמה בני אדם קיללו אותם בצעקות.

טקס יום הזיכרון בבית העלמין באשדוד , 13 במאי 2024. אבי רוקח
עימותים קולניים וקריאות נגד בן גביר במהלך נאומו. טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין באשדוד/אבי רוקח

אורלי ארזה, שאחיה נפל במלחמת יום הכיפורים עזבה את הטקס באשדוד כאשר השר בן גביר עלה לדבר. "עזבנו כי קראו לנו לשאת דברים, אני לא יכולה להכיל אותו בטקס", אמרה. "רצינו לעשות מחאה שקטה ולעזוב בשביל לא לחלל את היום הזה. זו הדרך שלנו". רבים מהנוכחים המשיכו בעימותים ביניהם בצעקות ואף קללות בזמן נאומו. אריאלה ששכלה את האחיין שלה צעקה ומחתה עם תחילת נאומו של השר בן גביר. "איך אפשר להביא איש כזה שלא מכבד אף אחד?", אמרה. "כל המילים שהוא אומר זה שקר אחד גדול. האחיין שלי נהרג".

שלו מרשל שסבו נפל על הגנת המדינה התווכח עם המוחים והביע זעם רב. "הם חיללו לנו את היום הזה", כעס. "אבא שלי עמד פה עם קביים, מספיק הוא לא מקבל ביטוח לאומי עכשיו אנשים פה פוגעים בו. הוא נפל על הקבר של אבא שלו וגדל בלעדיו. כל המשפחה מזדעזעת בגלל אנשים שהגיעו לבית עלמין פה. זה מה שמזעזע אותי זה מה שמפחיד אותי. אני לא מצליח להבין אותם איך הם מחללים כבוד של משפחות שכולות. זו לא דרך לעשות את זה פה".

טקס יום הזיכרון בבית העלמין באשדוד. ארז הראל
"רצינו לעשות מחאה שקטה ולעזוב בשביל לא לחלל את היום הזה. זו הדרך שלנו". טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין באשדוד/ארז הראל

הטקס בית העלמין הצבאי בעוספיא: מחאה ושלטים נגד נציג הממשלה ניר ברקת

בבית העלמין הצבאי בעוספיא קיימה העדה הדרוזית את טקס יום הזכרון המרכזי. על קיר ההנצחה מופיעים שמותיהם של 435 החללים בני העדה שנפלו במהלך שירותם להגנת הארץ. נציג הממשלה באירוע הוא שר הכלכלה ניר ברקת. בימים האחרונים נשמעו קריאות שלא יגיע, על רקע תסכול בני העדה מהבטחות ממשלה של שנים שלא מומשו. מחוץ לבית העלמין מקיימים כמה עשרות אנשים מוחים נגד הממשלה ושלטים עם הכיתוב "איזה שקרים יספרו לנו ביום הזיכרון הבא?" נתלו על החומות. כוח משטרה נמצא במקום מתוגבר בכוח יס"מ מאבטחים. בתום נאומו של ברקת צעקו לעברו מהמשפחות- "לא רק לדבר" ו-"תעשו חשבון נפש".

ברקת החל את דבריו בתזכורת פשעי ארגון הטרור חמאס, והתייחס גם לחטופים שעדיין בשבי. "אני עומד כאן איתכם כחייל של המדינה, אחד מכם. השנה שילמנו מחיר כבד. מחבלי חמאס הארורים עשו מעשים נפשעים נגד האנושות, שמזכירים את הרגעים החשוכים ביותר בהיסטוריה, והם עדיין מחזיקים ב-132 מאחינו ואחיותינו".

ניר ברקת, מוואפק טריף, טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל, בית העלמין עוספיא, 13 במאי 2024. שלומי גבאי
קריאות בתאום הנאום - "תעשו חשבון נפש". ניר ברקת ומוואפק טריף בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין בעוספיא/שלומי גבאי
ברקת: "ממשלת ישראל נושאת באחריות מלאה על כל המתרחש במדינה, לטוב ולרע", הצהיר. "לממשלה ולקבינט יש אחריות מלאה. כחבר הממשלה, אני לוקח אחריות, ובשוך הקרבות אעשה הכל למען מיצוי התחקירים והמסקנות הנדרשות"

"חמאס רוצים את כולנו מתים", אמר שר הכלכלה, והתייחס לאבדות העדה הדרוזית בקרבות. "הם לא מבדילים בין דם לדם. לא מעניין אותם אם אנחנו מזרחים, אשכנזים, דרוזים או צ'רקסים. מעניין אותם לרצוח את כולנו. חובתנו לזכור זאת לא רק ביום הזיכרון, אלא בכל יום מימות השנה. לחמתי עם לוחמים מהעדה, ובצבא כמו בצבא, הפכנו למשפחה. מאז אני מרגיש מחויבות גדולה כלפי אחיי הלוחמים בני העדה הדרוזית. במלחמה המתמשכת העדה הדרוזית ספגה אבידות כבדות".

שר הכלכלה קיבל על עצמו ועל ממשלתו אחריות מלאה על אירוע 7 באוקטובר, ואמר כי יעשה הכל להגיע למיצוי התחקירים בסוף המלחמה. "ימי הזיכרון הם ימים של חשבון נפש, ממשלת ישראל נושאת באחריות מלאה על כל המתרחש במדינה, לטוב ולרע", הצהיר. "לממשלה ולקבינט יש אחריות מלאה. כחבר הממשלה, אני לוקח אחריות, ובשוך הקרבות אעשה הכל למען מיצוי התחקירים והמסקנות הנדרשות. ימי הזיכרון הם גם ימים של חשבון נפש, להמעיט בשנאה ובפילוג ולהרבות באהבת חינם, ולפעול ביחד לקירוב לבבות".

מוחים נגד השר ניר ברקת לפני הטקס בבית העלמין הצבאי בעוספיא

מוחים חיכו לשר ניר ברקת לפני הטקס בעוספיא/יואב איתיאל

זה בית העלמין הצבאי הראשון שהוקם בישוב דרוזי ומונצחים בו כל הנופלים בני העדה, אבל זה שנים ארוכות שחללי צה"ל וכוחות הבטחון נטמנים גם בבתי עלמין צבאיים בישובים הדרוזים האחרים.

הטקס כאן שונה מעט מזה מטקסים בבתי העלמין הצבאיים בישובים היהודים. המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, שיח מואפק טריף קורא פסוקים מתוך סוראת אל פתיחה, הפרשה הפותחת את הקוראן הקדוש גם לדרוזים.

שלט שנתלה על בית העלמין הצבאי במהלך טקס יום הזיכרון בעוספיא, 13 במאי 2024. שלומי גבאי
שלט שנתלה על חומת בית העלמין לפני טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין עוספיא, בהשתתפות השר ניר ברקת/שלומי גבאי

בית העלמין הצבאי קריית שאול בתל אביב: צעקות "תתפטר" לעבר גלנט

אלפי משתתפים הגיעו לטקס בבית העלמין הצבאי בקריית שאול תל אביב, בו נאם שר הביטחון יואב גלנט והשתתף סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם. עם תחילת נאומו של גלנט הונפו בקהלים שלטים עם הכיתוב "הדם שלהם על הידיים שלך". בסיום נאומו, צעקות "תתפטר" נשמעו מהקהל במקום.

גלנט הגיע לבית העלמין אמש וסייר בין הקברים. קרובת משפחה שכולה ממלחמת יום הכיפורים, שמתכוונת להיעדר מהטקס, שוחחה עמו שם ומחתה בפניו על הסירוב לבקשה להימנע מנאומי פוליטיקאים. "אמרתי לו שהם צריכים כרגע לחשוב על החיים שעדיין נותרו בעזה ולא על המתים", אמרה. "ציינתי שהוא הסיבה שלא אגיע היום לבית הקברות". גלנט לא הקשיב לבקשותיה ונאם פעמיים היום.

לפני נאום גלנט בטקס יום הזיכרון בקרית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך". אורי סלע
״הדם שלהם על הידיים שלך״. טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין קרית שאול תל אביב בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט/אורי סלע

חולון: קריאות נגד השרה רגב, שענתה בתגובה: "אין תשובות לשאלות המייסרות את אלה שנותרו"

אלפי אנשים הגיעו לטקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי בחולון, ובהם שרת התחבורה מירי רגב. בצל טבח 7 באוקטובר ומלחמת עזה, בסוף נאומה של השרה רגב נשמעו לעברה קריאות מהקהל: "לכי הביתה! בושה!".

השרה רגב אמרה בין השאר כי יש להניח כעת את המחלוקות בצד. "אני ניצבת כואבת ומוקירה אתכם בני המשפחות השכולות", אמרה. "יום הזיכרון הוא יום שבו אנו כעם מניחים את חילוקי הדעות ומתייחדים עם זכר בנינו ובנותינו". על טבח ה-7 באוקטובר ומלחמת עזה אמרה השרה בין השאר: "אין תשובות לשאלות המייסרות את אלה שנותרו".

מחאה נגד מירי רגב בבית העלמין בחולון: "תתפטרו כולכם, ממשלה לא ראויה"

מחאה נגד מירי רגב בבית העלמין בחולון: "תתפטרו כולכם, ממשלה לא ראויה"/ניב אהרונסון
קרובת משפחה שכולה ממלחמת יום הכיפורים מחאה בפני גלנט על הגעתו לטקסי הזיכרון. "אמרתי לו שהם צריכים לחשוב על החיים שעדיין נותרו בעזה ולא על המתים", אמרה. "ציינתי שהוא הסיבה שלא אגיע היום לבית הקברות". גלנט לא הקשיב לבקשותיה ונאם פעמיים היום

עם סיום הטקס, בעוד רגב התראיינה לתקשורת, אמרה "המון גדול חיבק" מה שהביא לצעקות של אישה לעברה "לא אותך!". עוד אמרה האישה ליד רגב: "לרפיח מגיעים בסוף? ממשלה לא ראויה!", בעת יציאתה של רגב צעק לעברה אדם אחר: "דם הנרצחים על הידיים שלכם ואות קין על מצחך לעולם! תתפטרו כולכם! חסרי בושה! תיפטרו אותנו מהעול שלכם!".

מירי רגב, טקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי, חולון, 13 במאי 2024. ניב אהרונסון
הקהל צעק לעברה "לכי הביתה! בושה!". שרת התחבורה מירי רגב בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין הצבאי בחולון/ניב אהרונסון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' באופקים: "הנהגת המדינה ומערכת הביטחון נכשלה במשימה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שימש כנציג הממשלה בבית העלמין אופקים. בנאומו, לקח אחריות על מחדל 7 באוקטובר והתייחס לכישלון המדינה בהגנה על אזרחיה.

"כפי שאמרתי מיד לאחר הטבח הנורא, אני אומר שוב בראש מורכן ובכאב עצום בפניכם בני ובנות המשפחות השכולות", אמר. "הנהגת המדינה ומערכת הביטחון נכשלה במשימה על הגנת אזרחי ישראל - ואני כחבר הממשלה לוקח אחריות על מה שהיה ומה שיהיה".

סמוטריץ' בטקס יום הזיכרון באופקים: "לוקח אחריות על מה שהיה"

סמוטריץ׳ בטקס יום הזיכרון באופקים: "לוקח אחריות על מה שהיה"/דוברות השר

בסוף הנאום, שוחח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם אמו וחברתו של מתן צנגאוקר החטוף בעזה. "נותן לכם חיבוק גדול", אמר. "אנחנו מחויבים להשיב אותו ואנחנו פועלים לשם כך".

בצלאל סמוטריץ' עם עינב נגאוקר שבנה מתן חטוף  בשבי חמאס, טקס יום הזיכרון בבית העלמין אופקים, 13 במאי 2024. ללא, אתר רשמי
"מחויבים להשיב אותו ואנחנו פועלים לשם כך". בצלאל סמוטריץ' באופקים עם עינב צנגאוקר,שבנה מתן חטוף בשבי חמאס/אתר רשמי, ללא

נאומו של שר הביטחון יואב גלנט בהר הרצל: "מתחייב כאן, במקום הקדוש הזה - לזכור ולהזכיר את כל חללינו"

טקס מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל נערך בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל במעמד שר הביטחון יואב גלנט, שנאם באירוע. בנוסף נכחו מנכ"ל משרד הביטחון, ראש אכ"א בצה"ל, ראש אגף משאבי אנוש במשטרה וראש אגף משאבי אנוש בשב"ס.

טקס יום הזיכרון לחללי משטרת ישראל במעמד מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי ובהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל, קצינים, שוטרים והמשפחות השכולות, יערך בחלקת חללי משטרת ישראל בהר הרצל בירושלים.

שר הביטחון יואב גלנט נאם בטקס מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל. בנאומו, התייחס למחיר הכבד שנאלצנו לשלם בהגנה על עם ישראל בגבולות. "עשרים וחמישה אלף, וארבעים שמות - זהו מחיר הדמים הכבד מנשוא, אותו נאלצנו לשלם, כדי להבטיח את חיי עם ישראל בארצו", אמר. "כל שם, כאן בהיכל הזיכרון, בשורות הלבנים הדוממות, זועק חלומות ותקוות שהתנפצו, אהבות וחברויות שנגדעו ביעף, וכאב אין קץ - על שהיה ואיננו עוד. השנה, התווספו אל כותל הזיכרון לבנים רבות, רבות מדי - במלחמה שנפתחה עלינו מדרום ומצפון, איבדנו למעלה מ-1,500 מטובי בנינו ובנותינו, מתוכם 716 אנשי מערכת הביטחון".

נאום גלנט: זו מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות

גלנט: זו מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות/משרד הביטחון

חבר קבינט המלחמה סיפר על אנשי מערכת הביטחון הנועזים והאמיצים, שהסתערו בגבורה אז באותה שבת שחורה - וממשיכים עד רגעים אלה ממש. "מיד כאשר פרצה מתקפת הטרור הרצחנית כנגד אזרחי ישראל, הסתערו באומץ רב, לוחמי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, מגוייסים ומתנדבים, כשהם נחושים לבצע את משימתם - להגן על מדינת ישראל", הצהיר בנאומו. "משעות הבוקר המוקדמות של שמחת תורה, ועד לרגעים אלו, לוחמינו ממשיכים בלחימה כנגד האויב. רבים הם סיפורי הגבורה שהותירו חללי המערכה, רבים עוד יותר הם אלו שעוד יתגלו בעתיד. היו אלו רוח הקרב והנחישות של לוחמינו, אשר בלמו את נחשולי המחבלים בשטחנו, ובהמשך הפכו את קיני הטרור ברצועת עזה, למלכודות מוות עבור האויב".

גלנט שיתף את תחושותיו על היציאה למלחמה וטען כי היא תעצב את עתידנו הקרוב והרחוק. "ברצועת עזה, בגבול הצפון, ביהודה, בשומרון ובגזרות מרוחקות יותר - לוחמי צה"ל נלחמים גם בשעה זו, במלחמה הצודקת ביותר שידעה מדינת ישראל", מסר. "זו מלחמת אין ברירה, מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות. זו מלחמה שתימשך עד אשר נשיב את חטופינו, נפרק את שלטון החמאס ואת יכולותיו הצבאיות, ונחזיר את השגשוג והיצירה למדינת ישראל ואת החיוך לפניהם של אזרחיה".

יואב גלנט בטקס מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל, הר הרצל  13 במאי 2024. משרד הביטחון, צילום מסך
"רבים הם סיפורי הגבורה שהותירו חללי המערכה". יואב גלנט בטקס מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל, הר הרצל/צילום מסך, משרד הביטחון

השר פנה למשפחות השכולות, הלוחמים שהתנדבו למערכה והרעות אותה גילה כל חלקי עם ישראל. "לצד הכאב שאין לו סוף והקושי העצום, אני מבקש להעלות על נס את הגבורה, את השותפות ואת האחדות - גילויי הגבורה של ההורים המגנים על ילדיהם במתקפת הרצח, והלוחמים המסתערים אל מול האש, גילויי השותפות של בנות ובנים מכל חלקי העם, הלוחמים כתף אל כתף תחת אש אויב, לאורך חודשים ארוכים", אמר.

"והאחדות, זו המאפיינת כל כך את שדה הקרב זו הנחוצה לנו כדי לעמוד במשימותינו ולממש את מטרותינו, כצבא, כחברה וכמדינה. איתה נוכל להשיג הכל ובלעדיה לא יהיה לנו דבר. מערכת הביטחון מחויבת לפעול בכל דרך, כדי להשיב את החטופים לישראל, להילחם עד לחיסול החמאס, ולהשיב בביטחון לביתם את כל תושבי ישראל - בצפון ובדרום".

לבסוף, סיים את נאומו בהתחייבות לחללים ומשפחותיהם - להנציח את זכרם ולהעביר את מורשתם מדור לדור. "אני, אלוף במילואים יואב גלנט, שר הביטחון של מדינת ישראל, מתחייב- כאן, במקום הקדוש הזה - לזכור ולהזכיר את כל חללינו. קירות ההיכל מהדהדים את שמותיהם, ויהדהדו אותם עד עולם. זו שבועתי, זו שבועתנו: להנציח את זכרם ולהעביר את מורשתם מדור לדור. יהי זכרם של חללי מערכות ישראל. ברוך ונצור בליבנו לעד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully