וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

338 יתומים, רובם מתחת לגיל 10: הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית חושפת את מימדי האסון

עודכן לאחרונה: 11.5.2024 / 13:59

רגע לפני יום הזיכרון, נחשפים נתונים בלתי נתפסים: מ-7 באוקטובר, מלווה הקרן 8,439 משפחות נוספות, בסכום של יותר מ-36 מיליון שקלים. נטליה, אימו של שגיב בן צבי שנרצח בנובה: "אני יודעת שהוא נועד לגדולות, וכמוהו רבים אחרים שנפלו בחודשים האחרונים"

"מרגישים פה חיבור חזק אליה"; משפחות נרצחי הנובה הגיעו לנקות את הזירה בה איבדו את יקיריהם/אבי רוקח

338 יתומים, מהם 52 שהתייתמו מאב ואם, רובם מתחת לגיל 10 ובהם גם פעוטות מתחת לגיל 4. אלה המספרים הבלתי נתפסים של היתומים שאותם מלווה הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית, מתוך המונים שהצטרפו למעגל היתמות והשכול במהלך מתקפת הטרור של השבעה באוקטובר. לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל וחללי פעולות האיבה, חושפת הקרן נתונים קשים אודות היקף הפגיעה במשפחות ובילדים.

האירועים הכפילו את היקף נפגעי הטרור שמלווים על ידי הקרן, בהשוואה למספרם בשני העשורים האחרונים.

"שכולם ידעו מה עברנו"

שגיב ביילין בן צבי, בן 24 מחולון, נרצח במסיבה ברעים יחד עם חברו הטוב רוני פטרובסקי. הם יצאו ל"נובה" כדי לפגוש חברים שהכירו בטיול אחרי הצבא. אמו, נטליה, הצליחה לעמוד אתם בקשר 3 פעמים. ב-6:45, כששגיב לא ענה, התקשרה לרוני. הוא אמר שהם ברכב, מנסים לברוח ושגיב נוהג. קצת אחרי 6:57, כשלא ענו, עשתה איכון לטלפון שהיה בסמוך למפלסים ונדד משם לבית החולים האינדונזי שבג'בלייה. עד 25.10 השניים נחשבו חטופים.

בדיעבד, סרטון מצלמות אבטחה במפלסים שנטליה ראתה בעצמה, מראה כיצד ירו על הרכב טיל RPG ואז 15 מחבלים השתלטו על הרכב וירו בשגיב למוות. נטליה מספרת שרואים את שגיב עומד זקוף אחרי שהוצא בכוח מהרכב, ופשוט מוציאים אותו להורג. אחד המחבלים חזר אח"כ כדי לירות שוב בקעקוע מגן דוד שהיה על שגיב.

שגיב נטמן לצד חברו הטוב רוני פטרובסקי, בחייהם ובמותם לא נפרדו. המשפחה תובעת את איראן בבית המשפט הפדרלי בניו יורק.

רוני פטרובסקי ושגיב בן צבי הלכו יחד למסיבה ברעים, היום קיבלו משפחותיהם הודעה שהם ככל הנראה חטופים ביחד בעזה. באדיבות המשפחה
בחייהם ובמותם לא נפרדו. רוני פטרובסקי (מימין) ושגיב ביילין בן צבי (משמאל)/באדיבות המשפחה
נטליה, אימו של שגיב שנרצח בטבח בנובה: "חודש אחרי שקמתי מהשבעה, המשכנו להיות בקשר עם הקרן והסכמתי להירתם גם למשימות של הסברה נגד הטרור. לספר לעולם על השבעה באוקטובר, שכולם יידעו מה עברנו - לא רק היהודים"

נטליה, אימו של שגיב, סיפרה על עזרת הקרן לנפגעי טרור - כספית ונפשית. "הקרן יצרה איתי קשר ממש מיידית, ביקשו ממני את חשבון הבנק כדי להעביר את הסיוע והופתעתי אז", סיפרה. "חודש אחרי שקמתי מהשבעה, המשכנו להיות בקשר עם הקרן והסכמתי להירתם גם למשימות של הסברה נגד הטרור מטעם הסוכנות היהודית והקרן לנפגעי טרור, לספר לעולם על השבעה באוקטובר, שכולם יידעו מה עברנו, לא רק היהודים וגם לקרב אלינו את הקהילות היהודיות.

"אני חוששת ששבעה באוקטובר יכול להתרחש שוב, זה משהו שהוא מלחמת קיום לא רק כאן ועכשיו", שיתפה את חששותיה. "אנחנו מבינים שזה עלול להתרחש שוב, ההבנה הזאת צריכה לחלחל לכולנו בישראל ובכל הקהילות ברחבי העולם".

נטליה סיפרה על בנה האהוב, ועל ההשפעה הגדולה שהייתה לו על החברה שסובבה אותו. "לשגיב היו מאות חברים וכל אחד מהם הרגיש שהוא החבר הכי טוב, היתה לו מנהיגות מלידה ואני יודעת שהוא נועד לגדולות, וכמוהו עוד רבים שהפסדנו בחודשים האחרונים".

שגיב בן צבי - שנרצח במהלך חרבות ברזל. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"היתה לו מנהיגות מלידה ואני יודעת שהוא נועד לגדולות". שגיב ביילין בן צבי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

סיוע של 36 מיליון שקלים מאז 7 באוקטובר

מאז הקמתה של הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית בעקבות האינתיפאדה השנייה בשנת 2002, העניקה הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית סיוע בהיקף של כ-100 מיליון שקלים לכ-9,000 משפחות. בשבעת החודשים האחרונים בלבד, מלווים על ידי הקרן עוד 8,439 משפחות נפגעי טרור למעגל הנתמכים על ידה. בין המשפחות הללו, 118 משפחות מרובות נפגעים, שלמרבה הצער מונות יותר משני נפגעים באותה משפחה - נרצחים, פצועים או חטופים. משפחות אלה שיש להן ילדים בבית - יקבלו תמיכה.

על פי נתוני הסוכנות היהודית, מ-7 באוקטובר 2023 ועד ל-7 במאי העניקה הקרן סיוע ל-8,439 בתי אב נפגעי טרור בדרום, בצפון ובכל רחבי הארץ, בסכום כולל של יותר מ-36 מיליון שקלים. בימים אלה, עוברת הקרן לשלב השני של הסיוע: ליווי ארוך טווח במהלך 3 השנים הקרובות לכ- 10,000 משפחות הזכאיות לסל השיקום המשלים שנותנת הקרן.

עומר חרמש נרצח במסגרת בטבח כפר עזה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
איש חייכן ואהוב על הבריות. עומר חרמש שנרצח בטבח בכפר עזה ב-7 באוקטובר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

עומר חרמש נרצח בביתו בכפר עזה בשבעה באוקטובר. עומר, בן 48 במותו, נולד וחי בכפר עזה כל חייו, עד שנרצח בשבעה באוקטובר. ביתו היה בקו ראשון לגבול. בערך בשעה 9:00 בבוקר הוא שמע אזעקות ויריות. הוא הסיט את הווילון וחטף צרור יריות. ראה שלוש דמויות, מחבלים. בסביבות 12:00 עדכן שהוא נכנס לממ"ד ומסתגר. הוא תכנן לרוץ לבית הוריו אבל מצאו אותו ללא רוח חיים, לא ברור אם נורה בממ"ד או כשניסה להימלט משם.

עומר היה אחד האוהדים המוכרים של הפועל תל אביב, איש חייכן ואהוב על הבריות, כאשר קעקוע ענק על זרועו של האיש, הפטיש והמגל, מסגירים מי היא אהבתו הגדולה בחיים. המוני האוהדים גם ליוו אותו בדרכו האחרונה בטקס ההלוויה בבית העלמין בשפיים.

שי חרמש, אביו של עומר, כיהן בעבר כראש המועצה האזורית שער הנגב וח"כ מטעם קדימה. בנוסף, היה גזבר הסוכנות היהודית וממקימי הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית. הוא לא דמיין שיום יבוא והוא יהיה אחד מהזכאים לקרן - שהיה בין מקימיה.

"לא העליתי על דעתי ב-2002 מחשבה מעוותת כל כך שב-2024 אהפוך בעצמי ל'לקוח' של הקרן"

שי סיפר על הרגעים בהם היו לכודים בביתם, וההבנה שהם לא יחזרו יותר למקום בו חיו 20 שנה.
"נמלטנו מכפר עזה, אנחנו ניצולים ולא מפונים", אמר. "אחרי 20 שעות ירי כשאתה בממ"ד - אתה בורח, לא מתפנה. היום אנחנו נמצאים באחוזת פולג. הבית שלנו הרוס ושרוף, כפר עזה הוא קיבוץ אדום כי יש בו עבודות שיקום שיימשכו לפחות שלוש שנים. אני בן 80 היום, אנחנו לא נחזור למקום שיש בו צבע אדום, עשינו את זה 20 שנה וזה לא עובד".

"זאב ביילסקי היה יו"ר הסוכנות היהודית ואני הייתי הגזבר, ב-2002 כשהקמנו את הקרן בעקבות האינתיפאדה השניה", סיפר על ימיו בקרן. "איבדנו 1000 נרצחים בטרור האוטובוסים ובפיגועים נוספים. הבנו שחייבים לשתף את הקהילות היהודיות ולגבש כלי שיעניק פתרון משלים למשפחות הנפגעים והשכול. נכנסנו כקומה נוספת מעבר לביטוח לאומי ולכלים של המדינה, לא העליתי על דעתי ב-2002 מחשבה מעוותת כל כך שב-2024 אהפוך בעצמי ל'לקוח' של הקרן".

"הגענו לשפיים עם כפכפים וזהו, למעלה מ-900 איש", שיתף על הרגעים הראשונים בתור מפונה. "הגענו לשפיים בלי כלום, ברור שבמצב כזה צריך כל עזרה: מתחתונים וגופיה ועד סיוע רחב יותר. הגורם הראשון שהגיע אלינו עוד באותו יום היה הקרן לנפגעי טרור שללא מבחן הכנסה או גיל נתנה לכל אחד מאתנו צ'ק ביד שאיפשר לנו הצטיידות מיידית. כל מי שהיה בטבח הזה באותו לילה קיבל צ'ק או העברה בנקאית שאיפשרו הצטיידות ראשונית".

תמונתו של אוהד הפועל תל אביב שנרצח ב-7 באוקטובר, עומר חרמש. ברני ארדוב
אחד האוהדים המוכרים של הפועל תל אביב. תמונתו עומר חרמש מוצגת באצטדיון בלומפילד בזמן משחק של קבוצתו האהובה/ברני ארדוב

מפילוח המשפחות שבהן טיפלה הקרו מאז 7 באוקטובר, עולה עוד כי עד כה ניתנו מענקי חירום ל-384 משפחות שבתיהן ספגו פגיעה ישירה של ירי טילים בסכום כולל של 1,536,000 שקלים. מירב המענקים ניתנו בעיר אשקלון (35%) לאחריה שדרות (30%).

בנוסף, הנתונים מדברים על כ-19 אלף ילדים נפגעי טרור בעקבות אירועי אוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. לצד סלי השיקום האישיים ליתומים, והסיוע למשפחות, הקרן תרחיב תוכניות שיקומיות שונות בדגש על ילדים ובני נוער.

מאז שבעה באוקטובר הצטרפו למעגל נפגעי הטרור גם 56 משפחות חדשות מהמגזר הבדואי שמלוות על ידי הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית על רקע פגיעה בבית, פציעה, שכול או משפחות חטופים ושבים. הקרן פועלת באופן יזום למיצוי זכויותיהם של אזרחים זרים שנפגעו באירועי איבה, עד כה סייעה ל-118 אזרחים זרים שנפגעו ובני משפחותיהם ב-15 מדינות.

נזק לבית לאחר ירי רקטות לשדרות. יונתן זינדל, פלאש 90
למעלה ממיליון שקלים ניתנו למשפחות שבתיהן ספגו פגיעה ישירה. נזק לבית לאחר ירי רקטות לשדרות/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית, איילת נחמיאס ורבין, סיפרה על העבודה האינטנסיבית בשיתוף פעולה עם המשפחות. "מאז 7/10 אנחנו מתמודדים עם אירוע שלא יכולנו לדמיין אפילו", אמרה. הקרן שהתמודדה עם כ-300 נפגעים בשנה, נדרשה לתת מענה מהיר לכ-9,000 משפחות חדשות - שכולות, חטופים, פצועים ומפונים.

"זאת זכות גדולה עבורנו להיות מסוגלים לתת מענה כל כך חיוני לאלפי המשפחות ובמיוחד ל-30 בנים ו-22 בנות שהתייתמו משני הוריהם במלחמה, ל-118 משפחות מרובות נפגעים ולמשפחות החטופים", שיתפה נחמיאס ורבין. "אנחנו עובדים באופן אינטנסיבי ובשיתוף פעולה עם כל הארגונים בשטח במטרה לתת את המענה המתאים ביותר לכך צורך שעולה. צוות הקרן פועל יומיום כדי לתמוך בשיקום המשפחות - ואנחנו מחויבות ללוות אותם ולסייע להן בתהליך המורכב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully