וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה בהולה ליועמ"שית: "טפלי בדחיפות באלימות המשטרה נגד מפגינים"

עודכן לאחרונה: 8.5.2024 / 11:58

מעצרי שווא בעקבות "רצון לנקום במוחים" ועיכוב של שעות בפגישה של עצור עם עו"ד - אלה רק חלק מהטענות שהעלה פורום משפט חוקתי וזכויות אדם בלשכת עורכי הדין במכתב שהעביר. הפונים פירטו על אלימות משטרתית חריגה, ודרשו מבהרב-מיארה להתערב: "התנהלות המאפיינת דיקטטורות"

בווידאו: ד"ר יולנדה יבור בהפגנה מול מעון ראש הממשלה בקיסריה/מוקד קיסריה

עורכי הדין דניאל חקלאי ועידן סגר מפורום משפטי חוקתי וזכויות אדם בלשכת עורכי הדין שלחו אמש (שלישי) ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וליועץ המשפטי של המשטרה, תת-ניצב אלעזר כהנא, בקשה ל"טיפול דחוף בהסלמה ובמעצרי השווא של מפגינים נגד ממשלת ישראל ובהיקף אלימות המשטרה כלפיהם".

"היבטים רבים התקיימו בצורה מטרידה לאורך תקופת המחאה נגד ההפיכה המשטרית שקדמה ליום 7 באוקטובר 2023", נכתב בתחילת המכתב. "אך הם הפכו מטרידים לאין ערוך, אלימים לאין ערוך ומפחידים לאין ערוך מאז חודשה המחאה נגד ההפיכה המשטרית בשילוב הדרישה להשבת החטופים מרצועת עזה והדרישה להדחת הממשלה".

תיעוד: שוטר עוצר מפגינה בכוחניות בקיסריה

שוטר עוצר מפגינה בכוחניות בקיסריה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הצלפה באמצעות שוט, מכתז"יות ורימוני הלם

הפורום התייחס לאלימות השוטרים כלפי מפגינים ומפגינות, ותיאר שם מקרים קשים של חבלות שנגרמו לאזרחים על ידי שוטרים - ללא הצדקה. "מדובר בתפיסה בשערות מפגינות, בהפלת מפגינות לקרקע, בהצלפה באמצעות שוט בידי פרש משטרה בראשו של מפגין שלא עשה דבר", נכתב. עוד ציינו מקרים כמו "גרירת מפגינים ללא צידוק, שבירת רגלה של מפגינה באמצעות דריכת סוס, בדחיפת מפגינים מבוגרים שכל חטאם היה עמידה על המדרכה, בפציעתם של מפגינים רבים במכלול דרכים".

במכתב שמו דגש על השימוש הגובר במכתז"יות ורימוני ההלם ודרשו מהיועצת המשפטית לממשלה "להורות למפכ"ל משטרת ישראל וכן ליועץ המשפטי של משטרת ישראל לפרסם פקודות בהירות ואחידות לכל מחוזות משטרת ישראל ולכל תחנות משטרת ישראל שלפיהן המכלול הכתוב להלן אסור בתכלית האיסור וכי על השוטרים לשוב ולהקפיד על שלטון החוק וזכויות האדם והאזרח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"התנהלות המאפיינת דיקטטורות"

במכתב ציינו עבירה חמורה במיוחד - שוטרים שמונעים את הכנסת עורכי הדין לתחנה. "הדבר אינו מתקבל על הדעת, עורך הדין הוא איש מקצוע שיש לו תפקיד המעוגן בחוק", נכתב. "מדובר בהתנהלות בלתי נסבלת שאין מקום לקבלה במשטר דמוקרטי, התנהלות זו מאפיינת דיקטטורות".

במכתב ציינו לרעה את תחנת משטרה חדרה, בה עוסקים בהפגנות בקיסריה סביב ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "בידינו עדויות של עורכות דין מטעם מערך ייצוג העצורים במחאה שלפיהן מנעו מהן קציני משטרה להיכנס לתחנת משטרת חדרה מספר פעמים ואף דיברו אליהן בגסות רבה", מסרו בפורום.

בנוסף ציינו פרקטיקה מקובלת שנוכחת בתחנות המשטרה שמפרה חובת קיום מפגש מידי בין העצור או המעוכב לעורך הדין.

תיעוד: אלימות משטרתית במחאות בירושלים

בווידאו:אלימות במחאות בירושלים/דוברות משטרת ישראל

למרות החלטות של שופטים - מעצרי השווא נמשכים

בפורום הדגישו כי הפרת זכויות המפגינים, ובראשן מעצרי השווא, ספגו ביקורת חמורה משופטי השלום - אך הדברים נמשכים ואף מסלימים. "אנו מזכירים כי לאחרונה ניתנו מספר החלטות מבתי משפט השלום במסגרתן שבו השופטים והשופטות והתריעו כי מדובר במעצרים בלתי חוקיים ומדובר בשלילת חירות ממושכת בלא כל עילה חוקית לכך", התייחסו בפורום.

"מדובר במעצרים שמושתתים על רצון לנקום במפגינים", ציינו עורכי הדין. "לא אחת במעצרים שמושתתים על מזכרים כוזבים מטעם שוטרים שעומדים בסתירה לתוכן הסרטונים שמציגים עורכי הדין לעיני השופטים בדיון הארכת המעצר".

שוטר עוצר מפגינה בכוחניות בקיסריה 18 באפריל 2024. סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, אתר רשמי
מקרים קשים של חבלות שנגרמו לאזרחים על ידי שוטרים - ללא הצדקה. תיעוד ממעצר אלים בקיסריה/אתר רשמי, סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

בנוסף התייחסו במכתב לעבירות חמורות שעוברים השוטרים כמו הימנעות משמירה מוקפדת על זכויות קטינים שנחקרים, המתנה של שעות עד כניסה לחקירה ומעצר לאורך הלילה כאמצעי ענישה בלתי חוקי. בסוף המכתב פנו לגלי בהרב-מיארה וביקשו לפעול במיידי כדי לתקן את העבירות שצוינו. "נודה ליועצת המשפטית לממשלה אפוא על פעולה מידית בנדון. קיים משנה דחיפות למאבק בהיבטים אלו, מאחר שמדובר בפגיעה משמעותית ובלתי חוקית בזכויות אדם ואזרח במובן העמוק ביותר והמסוכן ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully