וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עינב צנגאוקר שבנה חטוף נגד נתניהו: "ילדינו נאנסים והוא מתכנן קמפיין הבחירות"

עודכן לאחרונה: 4.5.2024 / 23:38

מפגינים חסמו את איילון, על רקע הדיווחים הסותרים על התקדמות במו"מ לעסקה. יונתן שמריז, שאחיז החטוף נורה בשוגג: "האנשים שהובילו אותנו לאסון הזה ממשיכים לריב על מי ינאם ביום העצמאות". סמוטריץ': "לממשלה יש מנדט אחד בלבד, לנצח; רפיח עכשיו!"

בווידאו: עשרות אלפים מפגינים נגד הממשלה ברחבי הארץ: "בחירות עכשיו!"/צילום: דני שטרנדפלד, שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

על רקע ההמתנה לתשובת חמאס לגבי מתווה עסקת החטופים החלה בשעה 20:30 הפגנת משפחות חטופים בשער בגין שמול הקריה, יחד עם פעילים ופעילות נוספים. בעקבות המגעים לקראת עסקה מסתמנת עם חמאס קוראים בני המשפחות לממשלה להסכים לסיום המלחמה - הדרך היחידה שתאפשר עסקה שתחזיר את כולם. בתום ההפגנה יצאו המשפחות משער בגין לעבר כיכר הבימה. חלק מהמפגינים המשיכו צפונה, והתפתחו עימותים עם המשטרה. מפגינים חסמו לסירוגין את איילון צפון. גם איילון דרום נחסם לזמן קצר. המשטרה עכבה כמה מהמפגינים, ששוחררו מאוחר יותר, לאחר שנקנסו ב-500 שקל כל אחד.

בווידאו: משפחות החטופים מול הקריה: "הילדים שלנו נאנסים ונתניהו מתכנן קמפיין"/צילום: שלומי גבאי
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון לסירוגין בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024. אורי סלע
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון לסירוגין בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024/אורי סלע

בני המשפחות מסרו הצהרת חירום בעקבות שתי ההודעות של ראש הממשלה, שלדבריהן מתחבא תחת "גורם מדיני בכיר", ולפיהן ישראל לא תסכים לסיום המלחמה בתמורה לעסקה שתחזיר את כל החטופים.

מהמשפחות נמסר: "אנחנו ברגע גורלי, וחייבים להבטיח שהעסקה הנוכחית תצא לפועל, ושכל החטופים יחזרו הביתה. היום כבר ברור שהדרך היחידה להחזיר אותם היא התחייבות ישראלית לסיום המלחמה, וממשלת ישראל חייבת לבחור בהצלת חיים ובהשבת מי שהופקרו על ידה. למעלה מ-100 משפחות מחכות ליקיריהם, אסור לממשלה לפשל, אסור להיכנע לבן גביר וסמטוריץ שמייצגים מיעוט קיצוני. העם רוצה את החטופים בבית ואנו דורשים מהממשלה - סיימו את המלחמה והחזירו אותם אלינו. זה הניצחון האמיתי."

אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024. אורי סלע
אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024/אורי סלע
אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024. גלעד פירסט Gilad Furst, אתר רשמי
אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024/אתר רשמי, גלעד פירסט Gilad Furst

בהצהרת החירום של המשפחות אמרה עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר החטוף בעזה:
"זהו היום ה-211 שבו בני משפחותינו נמצאים בשבי בגיהנום של עזה. יש כעת עסקה על השולחן, שחמאס אותת שהוא מסכים לה. אבל נתניהו, לאחר האיתות מהחמאס, יזם מהלך נוסף לטירפוד העסקה, כשהודיע היום פעמיים, תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר', שישראל לא תסכים לסיום המלחמה. נתניהו שוב מנסה לטרפד את הסיכוי היחיד שיש עכשיו להציל את החטופים! זהו פשע של ראש ממשלה נגד אזרחיו! נתניהו מפקיר את החטופים למותם".

צנגאוקר הוסיפה: "אתה לא מתבייש? הפקרת והסתת נגדנו ועכשיו אתה מתדרך נגד העסקה? כולנו מבינים שבשביל עסקה המלחמה צריכה להסתיים. גם אותו גורם מדיני מבין את זה, רק שהוא לא מוכן לוותר על הכיסא שלו. הוא מתכנן לרוץ בבחירות הבאות. הילדים שלנו נאנסים בשבי חמאס והוא מתכנן את קמפיין הבחירות שלו. אני מציעה לאותו גורם מדיני להקשיב טוב טוב - הסבלנות שלנו נגמרה. חמאס הביס אותך. הדרך היחידה שלך לברוח מהכישלון היא שחרור כל החטופים, גם אם זה אומר סיום המלחמה".

אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר החטוף בעזה, אמרה בהצהרה: "עם ישראל רוצה את החטופים בבית ומוכן לשלם את המחיר, אבל נתניהו מעדיף את בן גביר וסמוטריץ' על פני הצלת חיים. אנחנו אומרים שוב - אם הדרך להחזרת החטופים עוברת בהסכמה לסיום המלחמה אז חייבים לסיים את המלחמה ולהחזיר אותם הביתה. הממשלה שהפקירה את החטופים בשבעה באוקטובר, ומפקירה אותם מאז, חייבת להסכים לסיים את המלחמה, בתמורה להחזרת כל החטופים".

הפגנה למען החטופים, 4 במאי 2024. אורי סלע, אתר רשמי
הפגנה למען החטופים, 4 במאי 2024/אתר רשמי, אורי סלע
אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024. אורי סלע
אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024/אורי סלע

שחר מור, אחיין של אברהם מונדר שבשבי החמאס, אמר: "מערכת הביטחון אומרת שישראל יכולה לעמוד ביטחונית בהפסקת המלחמה והחזרת החטופים, וטיפול באיומים לאחר מכן. סיימו את המלחמה והצילו את החטופים לפני הכל! גנץ ואיזנקוט - אל תתנו לנתניהו לטרפד את העסקה! אם אתם לא בולמים את ניסיונות הטרפוד של נתניהו - אתם תהיו שותפים לפשע ההפקרה! צאו לציבור ותגידו: ישראל יכולה להרשות לעצמה לסיים את המלחמה , בתמורה להחזרת כל החטופים, באיומים נטפל אח"כ, קודם הצלת חיים".

מנגד כתב שר האוצר סמוטריץ' הערב: "לממשלת ישראל יש מנדט אחד בלבד. לנצח! עסקת כניעה שתביא לסיום המלחמה ללא ניצחון מוחלט היא אסון. רפיח עכשיו".

הכתובת "ממשלת חניבעל" מול שער בגין בהפגנת משפחות חטופים, 4 במאי 2024. בני משי, אתר רשמי
הכתובת "ממשלת חניבעל" מול שער בגין בהפגנת משפחות חטופים, 4 במאי 2024/אתר רשמי, בני משי

בקפלן התקיימה הפגנה בקריאה לבחירות. בהפגנה השתתפו השחקן יוסי מרשק, גל פיחוביץ - תושבת דורות בעוטף עזה ואם ללוחם. עוד ישתתפו ד"ר נריה בן שחר, מרצה במחלקה לתקשורת במכללה האגדמית ספיר, שאחיה נפצע קשה בלחימה בעזה, ויונתן שמריז, אחיו של אלון שמריז שנחטף לעזה ונורה בטעות על ידי צה"ל.

שמריז אמר בהפגנה: "211 יום והכיסאות שלהם יותר חשובים להם מהחטופים. בזמן שאנחנו עומדים כאן, האנשים שהובילו אותנו לאסון הזה ממשיכים לריב על מי ינאם ביום העצמאות. בזמן שעשרות אלפי אנשים מפונים מהבתים שלהם, הם ממשיכים לסגור את אל ג'זירה. בזמן שבדרום שוב מתרגלים לצבע אדום, הם רוצים לעשות הילולה במירון".

הוא הוסיף: "במשך עשרים שנה התרגלנו להיות כלי במשחק פוליטי, התרגלנו שטילים זה רק טפטוף, התרגלנו למראות של שדות שרופים, התרגלנו לזה שהטראומה היא חלק מהילדות. הפעם אנחנו לא מחכים לאף אחד הקמתי את תנועת 'קומו!' עם חברים טובים מהפריפריה, הגיהנום הכה בכולנו. אנשים שהבינו סוף סוף שאף אחד לא ידאג לנו חוץ מעצמנו. הבנו שאנחנו שותפי גורל, בצפון ובדרום, בקיבוצים ובערים, בשמאל ובימין. הבנו שכדי לייצר את השינוי, אנחנו צריכים להביא אותו".

אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024. אורי סלע
אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024/אורי סלע
אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024. גלעד פירסט Gilad Furst, אתר רשמי
אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024/אתר רשמי, גלעד פירסט Gilad Furst

ערן שוורץ, מנכ"ל "חופשי בארצנו", ממארגני ההפגנה מסר: "ממשלת החורבן שהובילה אותנו במחדליה לאסון 7 באוקטובר, ממשיכה בתכניות הזדוניות שלה להרוס את הדמוקרטיה ולחרב את מערכת המשפט ומוסד היעוץ המשפטי לממשלה. במקום לעסוק בהשבת החטופים, במקום להבטיח את ביטחון האזרחים ואת היום שאחרי - הממשלה הכושלת הזו דוהרת עם ההפיכה המשטרית במחטף שערורייתי. מחטף אותו הגדיר היועמ"ש לשעבר, אביחי מנדלבליט, בתור 'חזרתה של ההפיכה המשטרית במלוא כיעורה, ביטול קו ההגנה המרכזי של הדמוקרטיה בישראל'".

שוורץ הוסיף: "אנחנו קוראים לכל מי שהדמוקרטיה הישראלית והחזון הציוני חשובים לו להגיע עם דגל ישראל ולדרוש בחירות עכשיו. רק ממשלה חדשה שתזכה לאמון העם תוכל לקדם את השבת החטופים ואת עצירת הדהירה של מדינת ישראל לתהום".

אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024. גלעד פירסט Gilad Furst, אתר רשמי
אלפים מפגינים בשדרות קפלן בתל אביב בקריאה לבחירות והחלפת הממשלה 04 במאי 2024/אתר רשמי, גלעד פירסט Gilad Furst

בכיכר החטופים ברחוב שאול המלך בתל אביב התקיימה בשעה 20:00 עצרת תחת הכותרת: "לעולם לא עוד - זה עכשיו". בעצרת השתתפו בני משפחות חטופים שהם גם צאצאים לניצולי שואה, ובהם רונן נאוטרה - אביו של החטוף עומר נאוטרה, דלית שתיוי - אמו של החטוף עידן שתיוי, אורה רובינשטיין - דודתו של החטוף בר קופרשטיין, חנה כהן - דודתה של החטופה שנרצחה ענבר היימן, ומשפחת גורן - משפחתה של החטופה שנרצחה, מיה גורן, המוחזקת בשבי החמאס, ושיום הולדתה חל ביום ראשון הקרוב.

בהודעת מטה משפחות החטופים נאמר שהנואמים יקראו לראש הממשלה ולקבינט: "זה הזמן למלא את תפקידכם כמנהיגי העם, ולהבטיח 'לעולם לא עוד'. קבלו את ההחלטה הנכונה והאמיצה - החזירו את כולם הביתה - את החיים לשיקום ואת הנרצחים לקבורה".

הפגנה נגד נתניהו בקיסריה, 4 באפריל 2024. יואב איתיאל
הפגנה נגד נתניהו בקיסריה, 4 באפריל 2024/יואב איתיאל

המשטרה הודיעה שאישרה את הבקשה לקיום המחאה בצומת קפלן בת"א, וכי רחוב קפלן ייסגר בחלקו, "במטרה לאפשר איזון בין חופש המחאה באופן לגיטימי, לבין חופש התנועה תוך פגיעה מינימלית בשגרה". עוד נמסר כי המשטרה נערכת בכוחות גדולים על מנת "לשמור על הסדר הציבורי במחאה". המשטרה קראה למפגינים "לא להפר את הסדר, לא להתעמת או לתקוף שוטרים ולא להדליק מדורות".

בר ואורי חפץ בהפגנה בקפלן, 4 במאי 2024. ליאור שגב, אתר רשמי
בר ואורי חפץ בהפגנה בקפלן, 4 במאי 2024/אתר רשמי, ליאור שגב

אלפי בני אדם הפגינו בקיסריה סמוך למעונה של משפחת נתניהו בקיסריה. הנואם המרכזי, משה "בוגי" יעלון, לשעבר שר הבטחון והרמטכ"ל, בנאומו בהפגנה, הפנה דברים לבני גנץ וגדי אייזנקוט, "מה אתם עדיין עושים שם!?", תמה, "נכנסתם לממשלה כדי להציל את המדינה מהמטורללים, ובינתיים חברתם אליהם ואתם מאריכים את ימיה". הוא אמר כי "אנחנו נכנסים לשבועות קריטיים של מושב הקיץ של הכנסת. עלינו לפעול לפיזור הכנסת במושב הזה, כדי להגיע לבחירות לא יאוחר מחודש ספטמבר". לדבריו, "אסור שביום השנה למחדל הנורא, ה-7.10.24, תכהן הממשלה שאחראית לו".

ד"ר יולנדה יבור מאור עקיבא, מפעילות המחאה מול בית נתניהו, נעדרה מההפגנה בקיסריה כיוון שבית משפט השלום בחדרה נעתר השבוע לתחנת המשטרה בעיר, ששוטריה עצרו אותה כבר שמונה פעמים מאז דצמבר, והרחיק אותה לחצי שנה מבית ראש הממשלה. במקום זאת היא נשאה דברים בפני מאות שהשתתפו בהפגנה השבועית לא הרחק משם, בצומת כרכור. ערר עו"ד גונן בן יצחק ממערך עצורי המחאה על החלטת ההרחקה כנגדה צפוי בימים הקרובים בבית המשפט המחוזי בחיפה. השבוע, לקריאת הח"כים גלעד קריב, נאור שירי, מירב בן ארי, שרן השכל וחמד עמאר, תקיים הוועדה לבטחון לאומי דיון בכנסת בנושא "התנהלות משטרת חדרה ביחס להפגנות הנערכות בקיסריה וההפרה המתמשכת של זכות המחאה וזכויות עצורים".

בחיפה כמדי מוצ"ש הפגינו אלפים כנגד נתניהו וממשלתו בצומת חורב, בתום תהלוכה שיצאה ממרכז הכרמל. בראש התהלוכה נישא שלט עליו הכיתוב באנגלית "אנחנו לא ממשלתנו" ("We Are Not Our Government") שגם ליווה שלטים רבים עליהם היה כתוב "אנחנו משרתים בצה"ל", "אנחנו רוצים בסיום המלחמה", "אנחנו רוצים בשובם של החטופים עכשיו", "אנחנו מודים לארה"ב". הדובר המרכזי בעצרת שהתקיימה בחיפה היה יאיא פינק, מקים "מטה המילואימניקים לשירות שווה" ואחד ממובילי המחאה למען שוויון בנטל.

ההפגנה למען החטופים בתל אביב, 4 במאי 2024. אורי סלע, אתר רשמי
ההפגנה למען החטופים בתל אביב, 4 במאי 2024/אתר רשמי, אורי סלע

בחיפה עצרה המשטרה את אחד המפגינים, תושב העיר בן 36. קצין בוגר 8200, מורה למתמטיקה באחד התיכונים בעיר ואב לתינוק בן חצי שנה. העילה: חשד להפרת הסדר הציבורי וחסימת נציב תחבורה. הוא טוען כי מבין אלפי מפגינים דווקא אותו עצרו. לדבריו שלפו אותו מבין המפגינים שחצו את מעבר החציה בירוק, שאולי לא מצא חן בעיניהם קצב ההליכה שלו. "אכיפה בררנית", אומר עו"ד אבי תגר מ"מערך עצורי המחאה" הנמצא בתחנת חיפה כדי לפעול לשיחרורו.

רשימת הרחובות שנחסמו לקראת ההפגנות

  • רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד רחוב מנחם בגין לשני הכיוונים.
  • צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (התנועה מופנת לשיקועים).
  • רחוב לסקוב מרחוב קרליבך עד רחוב קפלן לכיוון צפון
  • רחוב הפטמן מרחוב שפרינצק עד רחוב לסקוב לכיוון מערב
  • רחוב לאונרדו דה וינצ'י מרחוב הפטמן עד רחוב קפלן לכיוון צפון
  • רחוב דובנוב משד' שאול המלך עד רחוב קפלן לכיוון דרום
  • רחוב דניאל פריש מרחוב אבן גבירול עד רחוב דובנוב לכיוון מזרח
  • העליות למחלף השלום מצפון ומדרום
  • שד' שאול המלך מרחוב מנחם בגין עד רחוב ויצמן לשני הכיוונים

ייתכן כי במהלך הערב ייחסמו הרחובות הבאים:

  • ז'בוטינסקי (רמת גן) ייחסם מרחוב אבא הלל על פרשת דרכים לכיוון דרום
  • ז'בוטינסקי (רמת גן) ייחסם ביציאה מרחוב זיסמן לכיוון מערב
  • ערבי נחל (רמת גן) פינת אריאל שרון יחסם לכיוון פרשת דרכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully