וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעת הפוליגמיה: כ-30 אלף גברים נשואים ליותר מאישה אחת

עודכן לאחרונה: 5.5.2024 / 19:40

לפי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מרבית הגברים הנשואים ליותר מאישה אחת מגיעים מהדרום. לפני שנה החליטה הממשלה הנוכחית, כ-5 שנים אחרי המלצות ועדה בין משרדית, על צעדים כדי לנסות ולהתמודד עם התופעה והשלכותיה השליליות ועל תיקון החלטת ממשלה

דו"ח מיוחד של מרכז המחקר והמידע של הכנסת על הפוליגמיה בישראל חושף את הנתונים שהוכנו במיוחד על ידי הביטוח הלאומי ומהם עולה כי בשנת 2023 חיו 29,626 גברים שנרשמו במוסד, שלהם יותר מאישה אחת. 8,278 כידועים בציבור במחוז הדרום ו- 7,684 גברים שנרשמו כידועים בציבור ונשואים, 4,385 מהם (56%) גרים בדרום הארץ.

על פי הנתונים המתייחסים לכל 100,000 מבוטחים יש 317 גברים רשומים במחוז הדרומי פי שלושה מאשר במחוז ירושלים עם 113 גברים, 43 בחיפה, 42 ביישובי המרכז, 28 בצפון, 23 בתל אביב ו-7 בלבד ביהודה ושומרון. נתונים אלו עשויים לעלות חשד ואינידיקציה לפוליגמיה בעיקר בקרב החברה הבדואית במחוז הדרומי בישראל.

הדו"ח נכתב עבור הוועדה לביטחון לאומי בראשות חבר הכנסת צביקה פוגל. כמו כן נודע כי אין לרשויות המדינה נתונים מהימנים לגבי מצב הפוליגמיה בארץ וכי במשך שנים רבות הרשויות לא אכפו את האיסור על פוליגמיה, וגברים רבים בחברה הבדואית בדרום הארץ נישאו ליותר מאישה אחת בלא שננקטו כלפיהם צעדים כלשהם.

מבט מערד לכיוון הפזורה הבדואית, 8 בדצמבר 2020. שי מכלוף
מרבית מקרי הפוליגמיה בפזורה הבדואית/שי מכלוף

בשנת 2017 הוקם צוות בין-משרדי בראשות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור. בצוות השתתפו נציגים ממשרדי ממשלה וגופים ממשלתיים נוספים, נציגי רשויות מקומיות ונציגי החברה האזרחית. ביולי 2018 פרסם הצוות דו"ח מקיף שבחן את נושא הפוליגמיה והמליץ על שורת צעדים להתמודדות עם הפוליגמיה ועם נזקיה — לא רק באמצעות אכיפה, אלא גם במבט חברתי-כלכלי הכולל צעדים בתחומים רבים ובהם השכלה, תעסוקה, רווחה, בריאות, הסברה ועוד.

בשנת 2017 פורסמה הנחייה של היועץ המשפטי לממשלה "עבירת ריבוי נישואין" שבה נכתב שיש להגביר את האכיפה של עבירה זו ולפעול להחמרת הענישה, תוך התמקדות בנישואים חדשים ובקיומן של נסיבות לחומרה כדי למנוע ניצול של נשים או פגיעה בהן. ב-2021 גם עודכנה ההנחיה ומאז הנסיבות המחמירות כוללות גם הונאת הרשויות או השגת טובות הנאה שלא כדין - בהקשר לפוליגמיה. עם זאת, ממשלות ישראל משנת 2018 ועד 2023 לא קיבלו אף החלטה בנושא. לפני שנה החליטה הממשלה הנוכחית על צעדים כדי לנסות ולהתמודד עם התופעה והשלכותיה השליליות ועל תיקון החלטת ממשלה.

בין היתר, הוחלט על הקמת ועדת שרים לענייני הסדרת התיישבות ופיתוח כלכלי של החברה הבדואית בנגב, על צעדים להתמודדות עם משפחות פוליגמיות המבקשות לקבל מרשות מקרקעי ישראל מגרשים ועל צעדים בתחום האכיפה וקידום העברת מידע על חשדות לפוליגמיה מגופים רשמיים אל המשטרה, לצורך הגברת האכיפה.

בנוסף על פי הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) והנתונים הקיימים לשנת 2021, שעובדו מחדש עבור מרכז המחקר והמידע של הכנסת, היחס בין מספר הנשים למספר הגברים: בקרב תושבי מחוז הדרום המוסלמים, עד גיל 30 מספר הנשים, הנערות והילדות קטן ממספר הגברים, הנערים והילדים.

אחרי גיל 30 היחס בין מספר הגברים למספר הנשים מתהפך, כך שבגילאי 60-40 מספר הנשים גדול ממספר הגברים בכ-11%-21% ובגילאי 80-60 מספר הנשים גדול ממספר הגברים בכ-33%-51% ככל הנראה, עשוי להיות קשור בין היתר להגירה של נשים אל מחוז הדרום ממחוזות אחרים ואף מחוץ לגבולות המדינה בהקשר לפוליגמיה.

אחד ההסברים האפשריים למספרן הגדול-יחסית של הנשים המוסלמיות במחוז הדרום בהשוואה למספר הגברים הוא הגירה למחוז הדרום ממחוזות אחרים או מארצות אחרות, מצב זה יכול להיות קשור לריבוי נישואים, בין היתר לנשים פלסטיניות.

באשר למספר הגברים שנולדו להם ילדים מיותר מאישה אחת בתקופה מקבילה, בשנת 2021 היו במחוז הדרום 7,168 גברים, ל-78 אחוזים מהם היו שתי נשים, ל-16 אחוז היו שלוש נשים ולשאר היו ארבע נשים או יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully