וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרוניקה של הסתבכות: גדוד "נצח יהודה" אף פעם לא ירד מהכותרות

עודכן לאחרונה: 21.4.2024 / 22:25

ההחלטה האמריקנית המסתמנת להטיל סנקציות על הגדוד החרדי הציפה שוב כמה אירועים חריגים שבהם היו מעורבים לוחמים מהגדוד. ממותו של קשיש פלסטיני-אמריקני במהלך פעילות מבצעית בכפר ג'לג'ליא ועד קטטה המונית בין צעירים בדואים ל-14 לוחמי הגדוד

בווידאו: פעילות גדוד נצח יהודה ברצועת עזה/צילום:דו"צ

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, צפוי להודיע בימים הקרובים על סנקציות נגד גדוד "נצח יהודה" של צה"ל - כך פרסם אמש (שבת) לראשונה שליח וואלה לוושינגטון, ברק רביד. הסנקציות, כך לפי מקורות אמריקניים, מגיעות על רקע הפרת זכויות אדם של פלסטינים בגדה המערבית - מצד לוחמי הגדוד. בשנים האחרונות, כך נראה, שמו של הגדוד נקשר בכמה אירועים חריגים.

גדוד "נצח יהודה" הוקם במקור כיחידה צבאית מיוחדת עבור חרדים, בה כל החיילים והקצינים הם גברים. במהלך השנים, לאור המספר הנמוך של חרדים שהתגייסו לצה"ל, החלו להיקלט ביחידה גם נערי גבעות וצעירים חרדים-לאומיים שמחזיקים בעמדות ימין-קיצוני ולא נקלטו ביחידות קרביות אחרות בצה"ל. העיתונאי עמוס הראל דיווח ב"הארץ" בספטמבר 2022 כי משרד החוץ האמריקני החל לקיים בדיקה לגבי גדוד "נצח יהודה" בעקבות כמה תקריות בהן חיילים מהגדוד היו מעורבים בהפעלת אלימות נגד אזרחים פלסטינים.

גדוד נצח יהודה בפעילות בצפון רצועת עזה. דובר צה"ל
ההחלטה מגיעה על רקע הפרת זכויות אדם בגדה המערבית. לוחמי נצח יהודה/דובר צה"ל

12/01/2022 | כשלים בהתנהלות הלוחמים הובילו למותו של קשיש פלסטיני

האחרון הבולט שבהם אירע בליל ה-12 בינואר בשנה שעברה - אז נהרג עמאר אסעד בן ה-80, קשיש ממוצא פלסטיני אמריקני, שנעצר על ידי לוחמי גדוד "נצח יהודה". תחילתו של האירוע בפעילות מבצעית שביצעו הלוחמים בכפר ג'לג'ליא לסיכול טרור ולאיתור אמצעי לחימה. במסגרת הפעילות, הוקמה עמדת בידוק, והכוחות עצרו ובדקו כלי רכב. באחד הרכבים, נסע אסעד שלא נשא עמו תעודה מזהה וסירב לבדיקה.

מהתחקיר עולה כי על מנת לאפשר את המשך הפעילות הכוחות, ובשל חוסר שיתוף הפעולה מצדו והתנגדותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו. הוא נלקח למבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו אף הם על ידי הלוחמים. בחלוף חצי שעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקים. אסעד לא פקח עיניו והלוחמים הניחו שהוא ישן והמשיכו מהמקום. מאוחר יותר הוזעקו כוחות סהר אדום שקבעו את מותו.

עוד עלה מהחקירה כי לאחר שהחיילים לקחו את אסעד לחצר מבנה סמוך, הם סברו שהוא תחת השפעת אלכוהול או סמים, והניחו שנרדם על הקרקע, במקום בו הונח. עם סיום הפעילות ושחרור העצורים, הלוחמים לא זיהו סימני מצוקה מצדו של אסעד. על כן, העריכו שהוא ישן, לא ניסו להעירו, ועזבו את המקום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הפלסטיני עמאר אסעד בן ה-80 שמת במהלך פעילות מבצעית של צה"ל בכפר ג׳לג׳ליא ב-12 בינואר 2022. מתוך טוויטר, אתר רשמי
עמאר אסעד בן ה-80 - נהרג בשל כשלים בהתנהלות הלוחמים/אתר רשמי, מתוך טוויטר

לאחר בחינת הטענות בשימועים, ובחינה מעמיקה של חומרי החקירה, נמצא כי נפלו כשלים בהתנהלות המעורבים, שפעלו באופן שאינו תואם את הנדרש והמצופה מחיילי צה"ל. מנגד, גורם רפואי צבאי בכיר מצא כי לא ניתן לקבוע שמותו של אסעד נגרם דווקא בשל פעילות הכוחות, או כי הכוח היה צריך להיות מודע למצבו הרפואי של אסעד במהלך העיכוב ובטרם שחרורו. מדובר צה"ל נמסר כי "בצה"ל מצרים על מותו של אסעד ופועלים למניעת אירועים מסוג זה".

בעקבות האירוע, הפרקליטות הצבאית הודיעה על צעדים משמעתיים ופיקודיים שיינקטו נגד הלוחמים מגדוד "נצח יהודה" שהיו מעורבים במותו של הקשיש הפלסטינים, אולם המעורבים לא יעמדו לדין פלילי. זאת לאחר בחינת הטענות שהועלו בשימועים ובחינה מעמיקה של חומרי החקירה, מהם עלה שלא נמצא קשר סיבתי בין הכשלים בהתנהלותם למותו של אסעד.

תיעוד חריג: ארבעה לוחמים מגדוד נצח יהודה תוקפים פלסטינים

בווידאו: תיעוד של חיילים מגדוד נצח יהודה תוקפים פלסטינים ממערב לרמאללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

14/08/2022 | ארבעה לוחמים מגדוד "נצח יהודה" הכו אזרחים פלסטינים

תיעוד שהופץ ברשתות החברתיות הציג ארבעה לוחמים מגדוד נצח יהודה חובטים ובועטים באזרחים פלסטינים כשאלו מוטלים על הקרקע. האירוע התחרש סמוך לרמאללה ובצה"ל הסבירו אז את השתלשלות האירועים שהביאה לתקרית והודיעו כי הלוחמים שהשתתפו בה הושעו מתפקידם כלוחמים.

"מבירור ראשוני עולה שבמהלך פעילות מבצעית זוהה רכב חשוד. נוסע ברכב ופלסטיני נוסף עוכבו על ידי הלוחמים שנהגו באלימות והפעילו כוח כנגדם, שלא לצורך. התחקיר הראשוני הוצג למפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס", נכתב.

הרמטכ"ל דאז, אביב כוכבי גינה את התקרית האלימה: "אירוע האלימות של הלוחמים הוא חמור ביותר, מעורר שאט נפש והוא בניגוד גמור לערכי צה"ל", אמר כוכבי בהודעת הגינוי שפרסם דובר צה"ל. "הלוחמים באירוע אינם ראויים להיות לוחמים. האירוע יתוחקר ביסודיות על ידי המפקדים וייחקר על ידי המשטרה הצבאית. נמצה את הדין עם המעורבים. אין ולא יהיה מקום בצה"ל להתנהגות מסוג זה". בעקבות המקרה נפתחה חקירת מצ"ח.

אחד החשודים בתקפית בדואים בדרום 23 באוקטובר 2019. שלומי גבאי
אחד החשודים בתקפית בדואים בדרום 23 באוקטובר 2019/שלומי גבאי

16/10/2019 | לוחמי "נצח יהודה" תקפו צעירים בדואים בנגב

באירוע נוסף שנקשר בגדוד, 14 לוחמים מגדוד "נצח יהודה" נעצרו על ידי מצ"ח בחשד שתקפו צעירים בדואים בתחנת דלק שסמוכה לעיר רהט שבנגב. החיילים נחשדו בתקיפה בצוותא, איומים ושימוש לא חוקי בנשק. מהתחקיר עלה כי החיילים היו בדרכם חזרה מהלווייתו של אשר חזות, נער בן 14 שנהרג מפגיעת ברק. לדברי החיילים, בזמן שהיו בתחנת הדלק ניגש אליהם אחד הצעירים, תושבי הפזורה הבדואית, ואיים שידקור אותם. לכן, לדבריהם, תקפו החיילים את הצעירים ובתקיפה השתתף גם מפקד הכיתה שלהם.

החיילים נעצרו לאחר שהופץ ברשת תיעוד שלהם במהלך קטטה. בית הדין הצבאי ביפו, שדן אז בעניינים של הלוחמים כתב: "למרבה הצער, התמונה העובדתית הנלמדת, לפי שעה, היא של תקיפת חלק מן החיילים את האזרחים ממוצא בדואי מבלי שקדמה לכך אלימות מצד אותם אזרחים. היקף החיילים המעורבים באירוע, העובדה כי אחזו בנשקים ועשו בהם שימוש אל מול התנהלות האזרחים - מאפשר לקבל כסבירה את החלטת גורמי החקירה לקבל את גרסת האזרחים לעת הזו ולנקוט בפעולות חקירה כנגד החשודים דווקא".

אביו של אחד הצעירים הבדואים שהיו מעורבים בקטטה, האשים את החיילים בהתגרות והכחיש כי הצעירים היו חמושים בסכינים. "החיילים דיברו אליו ולחבריו לא יפה, קראו לאחד מהם מניאק וערבי מסריח, הרביצו לו ודרכו עליו. הם נתנו מכות לכולם, חלקם נזקקו לטיפול רפואי. הבן שלי הגיש תלונה במשטרה והוא בטראומה בבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully