וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה בירכה על הסיוע האמריקני: "יבטיח שלא נהפוך לאפגניסטן שנייה"

זלנסקי, חיילים ואזרחים נשמו לרווחה עם אישור חבילת הסיוע הגדולה בבית הנבחרים אחרי חודשים של עיכובים: "מסר חזק לקרמלין". מוסקבה הזהירה כי המשך הזרמת הנשק האמריקני לקייב יוביל לעוד הרס ומוות

הסכר הגדול ביותר באוקראינה נפגע בהתקפה רוסית/טלגרם

מנהיגי אוקראינה ומדינות המערב בירכו היום (ראשון) על חבילת הסיוע לקייב שאושרה אתמול על ידי בית הנבחרים האמריקני, בעוד שהקרמלין הזהיר שהיא "תהרוס עוד יותר" את אוקראינה ולעוד מוות.

בכירים ופרשנים אוקראינים מעריכים שחבילת הסיוע הצבאי המיוחלת לאוקראינה בסך 61 מיליארד דולר - כולל 13.8 מיליארד דולר עבור רכישת נשק - תסייע להאט את ההתקדמות ההדרגתית של רוסיה בשנה השלישית של המלחמה. ואולם, הם סבורים שיידרש סיוע נוסף כדי שקייב תחזיר לעצמה את היוזמה בשדה הקרב ותעבור למתקפה.

בדיון חריג שנערך ביום שבת, בית הנבחרים אישר אתמול סיוע חוץ של 95 מיליארד דולר לאוקראינה, ישראל ובעלות ברית אחרות של ארצות הברית. זה קרה בזכות שיתוף פעולה נדיר בין הדמוקרטים והרפובליקנים בתום חודשים של התנגדות קשה מצד האגף הימני-קיצוני במפלגה הרפובליקנית להמשך התמיכה האמריקנית באוקראינה.

חבילת הסיוע עברה לסנאט, שעשוי לאשר אותה כבר בשלישי. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח לחתום על החבילה באופן מידי, אך ייתכן שיידרשו שבועות נוספים לפני שהסיוע יגיע לכוחות האוקראיניים הנואשים לתחמושת נוספת בחזית.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מצטלם עם חייל במחוז דונייצק, 19 באפריל 2024. רויטרס
הזהיר כי ללא הסיוע אוקראינה עלולה להפסיד במלחמה. זלנסקי לצד חייל בחזית/רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שהזהיר כי ארצו תפסיד במלחמה ללא המשך הסיוע האמריקני, אמר כי הוא אסיר תודה על החלטת בית הנבחרים.

בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, זלנסקי אמר כי חבילת הסיוע "תשלח לקרמלין מסר חזק שאוקראינה לא תהיה אפגניסטן השנייה". אפגניסטן נפלה לידי טליבאן בקיץ 2021, כשארצות הברית ובעלות בריתה נסוגו ממנה בתום 20 שנות מלחמה.

זלנסקי אמר ל-NBC כי הסיוע "צריך להיות במערכות נשק מוחשיות", והדגיש כי אוקראינה שמה בעדיפות עליונה נשק ארוך טווח ומערכות הגנה אווירית. אלה, לדבריו, יאפשרו לאוקראינה "לשבור את תוכניותיה של רוסיה" לקראת מתקפה נרחבת חדשה שאליה נערכים הכוחות האוקראיניים.

בתגובה לשאלה עד מתי אוקראינה תמשיך להזדקק לחבילות סיוע כאלה, הנשיא האוקראיני הפנה את תשומת הלב לעיכובים קודמים. "זה תלוי מתי אנחנו באמת משיגים את הנשק בשטח", אמר זלנסקי ל-NBC. "ההחלטה לספק מטוסי קרב F-16 לאוקראינה, התקבלה לפני שנה. חלפה שנה. עדיין אין לנו את המטוסים באוקראינה".

בחזית, חייל בשם אולכסנדר הביע שביעות רצון מאישור חבילת הסיוע. "איתה נוכל יכולים לבלום (חיילים רוסים) ולצמצם את האבידות שלנו", אמר לסוכנות הידיעות אי-פי החייל, שנלחם באזור אבדייבקה, העיר במחוז דונייצק שנכבשה בידי רוסיה בפברואר לאחר חודשים של לחימה אינטנסיבית.

המחסור בתחמושת, שנבע מהעיכוב בסיוע במהלך חצי השנה האחרונה, הוביל את מפקדי הצבא האוקראיני לקצוב את היקף האש. רוסיה ניצלה את המחסור הזה השנה כשכבשה את העיר אבדייבקה ומתקדמת כעת לכיוון העיירה צ'סיב יאר מערבה משם.

"הרוסים מגיעים אלינו בגלים - אנחנו מותשים, אנחנו צריכים לעזוב את העמדות שלנו. זה חוזר על עצמו פעמים רבות", סיפר החייל אולכסנדר, שלא מסר את שמו המלא מסיבות ביטחוניות. "העובדה שאין לנו מספיק תחמושת משמעותה היא שאנחנו לא יכולים לכסות את האזור שבאחריותנו להחזיק כשהם תוקפים אותנו".

עוד בוואלה!

אחרי חודשים של עיכובים: בית הנבחרים בארה"ב אישר סיוע צבאי לאוקראינה וישראל

לכתבה המלאה
ירי ארטילרי של צבא אוקראינה לעבר עמדות רוסיות במחוז דונייצק, 16 בדצמבר 2023. רויטרס
המחסור בסיוע אילץ את הצבא לקצוב את היקף האש. ירי ארטילרי אוקראיני בדונייצק/רויטרס

בקייב, רבים ראו בהצבעה בוושינגטון חדשות טובות לאחר תקופה קשה של ניצחונות רוסיים בחזית והתגברות ההתקפות על רשת האנרגיה של אוקראינה ותשתיות אחרות.

"שמעתי את הנשיא שלנו אומר רשמית שאנחנו יכולים להפסיד במלחמה בלי העזרה הזו. תודה רבה ואתמול היה אירוע נהדר", אמרה קתרינה רודה, בת 43.

טטיאנה ריאבצ'נוק, אשתו בת ה-26 של חייל אוקראיני, ציינה את הצורך בנשק נוסף וביכתה על כך שלחיילים "אין עם מה להגן עלינו".

"הם צריכים נשק, הם צריכים ציוד, הם צריכים את זה. אנחנו תמיד צריכים עזרה. כי ללא עזרה, האויב שלנו יכול להתקדם יותר ויכול להיות במרכז העיר שלנו", אמרה.

"עדיף מאוחר מאשר מאוחר מדי"

ברחבי אירופה, מנהיגים רבים השמיעו אנחת רווחה אחרי שחיפשו בחודשים האחרונים דרכים להשלים על המחסור בנשק שהותירו המאבקים הפוליטיים בארצות הברית.

"אוקראינה משתמשת בנשק שמספקות חברות נאט"ו כדי להשמיד את יכולות הלחימה הרוסיות. זה הופך את כולנו לבטוחים יותר, באירופה ובצפון אמריקה", כתב מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, ב-X.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה כי "אוקראינה ראויה לכל התמיכה שהיא יכולה לקבל נגד רוסיה". הצהרה דומה מסר קנצלר גרמניה אולף שולץ, שכינה את אישור חבילת הסיוע "מסר חזק בזמנים אלו".

ראש ממשלת פולין דונלד טוסק הודה ליו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, תוך שהוא מציין גם את העיכוב בקונגרס. "עדיף מאוחר מאשר מאוחר מדי. ואני מקווה שזה לא מאוחר מדי עבור אוקראינה", כתב ב-X.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במעונו מחוץ למוסקבה, 17 באפריל 2024. רויטרס
המשבר הפוליטי בארה"ב שיחק לטובתו. פוטין/רויטרס

ברוסיה, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר אתמול כי אישור חבילת הסיוע לאוקראינה היה "צפוי לחלוטין". לדבריו, ההחלטה "תהפוך את ארצות הברית של אמריקה לעשירה יותר, תהרוס עוד יותר את אוקראינה ותגרום למותם של עוד אוקראינים באשמתו של משטר קייב".

חבר הפרלמנט ליאוניד סלוצקי, ראש הוועדה לעניינים בינלאומיים בדומא, כתב בטלגרם ש"חבילת הסיוע החדשה לא תציל, אלא להיפך, תהרוג עוד אלפי ואלפי אנשים, תאריך את הסכסוך ותביא עוד יותר צער והרס".

בשטח, משרד ההגנה הרוסי אמר היום כי כוחותיו כבשו את הכפר בוהדניבקה במחוז דונייצק, אחד מארבעה מחוזות שאותם סיפחה מוסקבה באופן לא חוקי ב-2022. גורמים רשמיים אוקראינים עדיין לא הגיבו על טענות משרד ההגנה הרוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully