וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל איראן - S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל

עודכן לאחרונה: 19.4.2024 / 7:23

חברת דירוג האשראי מסרה כי הורידה את הדירוג הישראלי מ-AA מינוס ל-A פלוס. זאת, כתוצאה מהוצאות הביטחון הגדלות והחשש מעימות נרחב עם איראן. מוקדם יותר החודש, לא הורידה חברת פיץ' את דירוג האשראי של ישראל, אך שינתה את תחזית הדירוג העתידי ל"שלילית"

סמוטריץ' על הורדת תחזית דירוג האשראי: "לא דרמה גדולה, כלכלנים לא מומחים לחוקה"/ערוץ כנסת

סוכנות הדירוג האשראי S&P Global הורידה הלילה (שישי) את הדירוג ארוך הטווח של מדינת ישראל ל-A פלוס. זאת, לאחר שקודם לכן עמד על AA מינוס. גורם מרכזי להורדה בדירוג היה התגברות העימות עם איראן, המתווסף למצב הביטחוני הרעוע.

"אנו צופים כי הגירעון הממשלתי של ישראל יגדל ל-8% מהתמ"ג בשנת 2024, בעיקר כתוצאה מהגדלת הוצאות הביטחון", נכתב בהודעת S&P Global, "כרגע אנו רואים כמה סיכוני הסלמה צבאיים אפשריים, כולל עימות צבאי מהותי יותר, ישיר ומתמשך יותר עם איראן".

עלי ח'אמנאי. רויטרס
חשש להחרפת העימות עם איראן/רויטרס

החשב הכללי, יהלי רוטנברג, התייחס להחלטה: "החלטת חברת הדירוג S&P באה בתגובה ישירה למתקפת הטילים האירנית, ובחברת הדירוג מעריכים שהעלייה בסיכונים הגיאו-פוליטיים והביטחוניים עלולה להשפיע לרעה על הגירעון הממשלתי וביצועי המשק. החברה מציינת לטובה את יכולתה של הכלכלה הישראלית לעמוד בפני זעזועים כלכליים וגיאו-פוליטיים, את עוצמת החשבונות החיצוניים של ישראל, גם ביחס למדינות הייחוס ואת יתרות המט"ח הגבוהות שמאפשרות למשק מרווח תמרון. בחברת הדירוג מדגישים את מבנה החוב הממשלתי האיכותי ואת הנגישות הגבוהה לשווקי ההון בארץ ובעולם שמאפשרים לממן את פעילות הממשלה בעתות שגרה וחירום וביחסי כיסוי גבוהים, כפי שהוכח גם בהנפקה הבינלאומית מחודש מרץ 2024.

"חשוב להדגיש כי המשקיעים בעולם ובישראל מתנהלים בידיעה שאגרות החוב של מדינת ישראל הן נכס בטוח ונזיל והכלכלה הישראלית היא מגוונת, חדשנית וחזקה ביסודה. מדינת ישראל תתמודד בהצלחה עם כל האתגרים שיעמדו בפנייה. יש לפעול באחריות פיסקאלית במטרה להבטיח צמיחה ארוכת טווח של המשק וירידה ביחס החוב לתוצר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מוקדם יותר החודש, חברת הדירוג הבינלאומית פיץ' הודיעה כי, בניגוד לציפיות, לא הורידה את דירוג האשראי הישראלי, והשאירה אותו על A פלוס. כמו כן, הסירה החברה מישראל את ה"מעקב השלילי". אולם, במקביל, עדכנה החברה את תחזית הדירוג שלה בנוגע לישראל מ"יציבה" ל"שלילית".

החברה מתנה שורה של סיבות להורדת תחזית הדירוג, בהן הסלמה אפשרית של המלחמה, אי וודאות בנוגע לפרמטרים חשובים, המשבר הפנימי העמוק בעם ושבריריות הממשלה. החברה מסרה גם כי כמה נקודות משמעותיות שעלולות להוביל לפגיעה כלכלית הן החוב הגדל של ישראל, והאפשרות ליציאה של גנץ ממשלת החירום. כל אלו, עלולים לטענתם להחמיר את המצב הכלכלי.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון בקבינט החברתי-כלכלי, 16.10.2023. דוברות משרד האוצר, עיבוד תמונה
בין הסיבות לירידת תחזית הדירוג - הצב הביטחוני והשבר הפנימי בעם. שר האוצר סמוטריץ'/עיבוד תמונה, דוברות משרד האוצר

עם פרוץ המלחמה, הודיע חברת S&P כי היא מורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"יציבה" ל"שלילית". כחודש לאחר מכן, פרסמה החברה דוח על השפעות המלחמה על דירוג האשראי הישראלי. על פי הדוח, הצמיחה בישראל צפויה לעמוד על 0.5% בשנת 2024.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully