וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להנחיות - הלימודים לילדים על הרצף האוטיסטי קוצרו: "פגיעה קשה בתלמידים"

עודכן לאחרונה: 18.4.2024 / 8:55

מסגרות אלה נדרשות לפעול במהלך החופש כרגיל - ומשרד החינוך העניק אישור לרשויות שביקשו לחרוג מהנהלים. "החליטו להעניש ילדים על הרצף והוריהם", סיפרה ליאת, אם לילד בן חמש המאובחן באוטיזם. מעיריית ת"א נמסר: "אין לנו יכולת להפעיל את הגנים עם צוות שמכיר את הילדים"

אחרי 4 חודשים: עיריית שדרות פתחה את מסגרות החינוך לילדים השוהים בעיר/דוברות עיריית שדרות

שורת עיריות קיצרו את יום הלימודים במסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי במהלך חופשת הפסח. בניגוד ליתר הילדים, מסגרות אלה נדרשות לפעול במהלך החופש כרגיל. למרות זאת, משרד החינוך העניק אישור לרשויות שביקשו לחרוג מהנהלים בשל מצוקת כוח אדם.

לפחות שבע רשויות קיצרו את יום הלימודים בחסות החג מ-16:45 ל-16:00 ואף ל-14:30, בעוד אחרות הודיעו כי המסגרות לא יפעלו ביום שישי. בין היישובים נמצאים תל אביב, כפר סבא, פתח תקווה, אריאל, הוד השרון וחיפה, כשברמת גן שמעו להורים וחזרו בהם מההחלטה הראשונית לקצץ בשעות.

"לא הופתענו בכלל השנה לגבי הקיצור שעות, זה כבר חוזר על עצמו מדי שנה וזה ממש לא נקודתי לגבי פסח. בפועל עיריית תל אביב הגדירה את השבוע כ'קייטנה' וקיצרה את היום", סיפרה ליאת חושן, אם לילד בן חמש המאובחן באוטיזם מתל אביב. "העירייה החליטה להעניש ילדים על הרצף והוריהם. הילדים לא מקבלים מה שמגיע להם, וההורים מטורטרים. אני מקווה שעיריית תל אביב תתעורר בהמשך השנה וסוף סוף תיתן פתרון לקיצורים האלו", אמרה.

ליאת וינאי חושן, אם ובנה בן החמש המאובחן באוטיזם מתל אביב. באדיבות המשפחה
ליאת וינאי חושן, אם ובנה בן החמש המאובחן באוטיזם/באדיבות המשפחה

בעקבות פניות שקיבלו, באלו"ט שלחו מכתב לעיריית תל אביב בו דרשו כי תחזור בה מההחלטה. "לא ניתן לקבל את הפגיעה הגורפת בזכותם של הילדים להמשך רצף הלימודים גם בחופשה. פגיעה בשגרת הלימודים של תלמידים על רצף האוטיזם, הנזקקים לשגרה ויציבות בכלל, ולשגרה חינוכית וטיפולית בפרט, מהווה פגיעה קשה ברווחתם ועשויה לגרום להם לרגרסיה תפקודית", נכתב בפנייה ששלחה רותם אייזיק, מהאגף לקשרי ממשל באגודה.

לדברי עו"ד מיה לחוביץ' צדוק, מנהלת האגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו"ט, "לא יעלה על הדעת שמסגרות חינוכיות שאמורות לתת מענה טיפולי וחינוכי לילדים על הרצף מודיעות על קיצור יום הלימודים במקרה הטוב ואי קיומם במקרה הגרוע. ההחלטות האלו, משאירות תלמידים והורים ללא מענה חלופי מתאים ופוגעות בשגרה שכל כך קריטית לילדים האלו , בטח בימים הקשים והמורכבים האלה. אנחנו קוראים למשרד החינוך ולרשויות להיערך מבעוד מועד ולמצוא פתרונות ראויים. דוגמא טובה לכך שזה אפשרי הוא המקרה של עיריית רמת גן שהצליחה למצוא פתרונות ולאפשר שגרה לילדי גני התקשורת בעיר".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מיה לחוביץ צדוק. באדיבות המצולמים
מיה לחוביץ צדוק/באדיבות המצולמים

מעיריית תל אביב נמסר כי "לקחה על עצמה להפעיל את גני החינוך המיוחד באפיון אוטיזם עד השעה 16:45 בהפעלה עירונית, על אף שהגננות עובדות עד השעה 14:30. בנוסף, על אף שמשרד החינוך החליט שבשלושת ימי הגשר בין יום הכיפורים לסוכות תהיה חופשה, התגייסנו במאמץ משותף והפעלנו קייטנה עד השעה 16:00 ביוזמה עירונית. הפעלת ימי הארכת יום בחופשת טרום פסח נעשתה בעבר על ידי גננות או גננות עמיתות שהיו נרתמות ועובדות בחלק מהימים, על אף שאינן מחויבות. כיום לצערנו מצוקת כח האדם גדלה ואנו נאלצים להחליף גננות במשך כל ימי הפעילות. התוצאה היא שאין לנו יכולת להפעיל את הגנים עם צוות שמכיר את הילדים ולא ניתן להפעיל גן תקשורת בו מרבית הילדים לא מדברים עם צוות שלא מכיר אותם. נציין כי כחלק מתכנית הבראה שאנו מובילים בימים אלו מוכשרות תומכות מהגנים הרגילים להחלפת הצוות הקבוע בגנים בימי ההפעלה הבאים ובכך תצומצם סגירת גני התקשורת בשעה המוקדמת. בחודשי הקיץ, יולי-אוגוסט, ימי ההפעלה יהיו עד השעה 16:00".

מעיריית הוד השרון נמסר כי "קיצור שעות הפעילות בחלק ממוסדות החינוך המיוחד במהלך השבוע האחרון, נעשה בלית ברירה בשל מצוקת כוח האדם ובאישורה של מפקחת החינוך המיוחד של משרד החינוך. אנו פועלים כל העת כדי לחזק את מסגרות התקשורת במערכת החינוך הרגילה ואת מוסדות החינוך המיוחד, על מנת לתת את המענים הטובים ביותר לכל אחת ואחד מהילדות, הילדים ובנות ובני הנוער המיוחדים.

"נציין שגם בימים אלה, למרות מצוקת כוח האדם הגדולה במיוחד, ואישור מפקחת משרד החינוך לקיצור יום הלימודים, אנו משתדלים להימנע ככל הניתן מקיצור שעות הפעילות בגילאים הנמוכים. מערכת החינוך המיוחד בהוד השרון ובמדינה כולה, גדלה ומתרחבת בקצב מהיר יותר מזו הרגילה וסובלת ממחסור קשה בכוח אדם. המציאות הזו מחייבת פתרונות כוללים בהובלת משרד החינוך, אשר יהיה בהם בכדי לתת מענה מלא לצרכי החינוך המיוחד".

שר החינוך יואב קיש, 12 בפברואר 2023. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
משרד החינוך העניק אישור לרשויות שביקשו לחרוג מהנהלים בשל מצוקת כוח אדם. השר קיש/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

מעיריית פתח תקווה נמסר כי "בפתח תקווה מסגרות החינוך המיוחד פועלות בהתאם לכוח האדם הקיים. גני חינוך מיוחד תקשורתיים פועלים עד שעה 15:30. הסיבה לכך היא כי הגננות לא מחויבות לעבוד בחופשת פסח, ובמידה ובוחרות לעבוד - מסיימות את עבודתן בשעה 14:30 והרשות משלימה עד 15:30 על ידי הסייעות".

מעיריית אריאל נמסר כי בעיר "פועלות מזה מספר שנים מספר מסגרות יעודיות לילדים על הרצף האוטיסטי (גני תקשורת) בהצלחה רבה. הצוות המאייש מסגרות אלו הינו צוות מקצועי מיומן, המתמחה בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, על כל המשתמע מכך, ופועל מטעם משרד החינוך, בשילוב תומכות חינוך עובדות עירייה. עיריית אריאל שמה לעצמה כשליחות, לתת מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים בעיר. ולכן בחרה גם כעת בחופשת הפסח, להמשיך ולהפעיל את המסגרות עד שעה 16:00 באמצעות תומכות החינוך המסורות, מתוך ראיית צרכי הילדים והוריהם שהרצף הלימודי שלהם הינו מהותי וחיוני במיוחד. יש לציין, כי הצוות המקצועי, קרי הגננות והמורות העובדות מטעם משרד החינוך מסיימות כימים אלה את עבודתן בשעה 14:30 בהנחיית משרד החינוך. העירייה תקבל בשמחה החלטה של משרד החינוך לאייש את הגנים גם בצוות הוראה מקצועי, שיאפשר פתיחת המסגרות עד השעה 16:45, אך לצערנו, נכון לרגע זה, החלטה כזו אינה מסתמנת באופק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully