וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות משפחות שכולות דורשות: בלי נאומי פוליטיקאים בטקסי הזיכרון

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 19:44

במכתב שצפוי להישלח מחר לשר הביטחון גלנט, ביקשו כ-400 בני המשפחות לאפשר לנציגי משפחות שכולות מ-7 באוקטובר והמלחמה לדבר בבתי העלמין במקומם. אביה של רוני אשל, שנרצחה במוצב נחל עוז: "הצבא וההנהגה כשלו. לאנשים האלה אין מקום באף טקס זיכרון או אנדרטה"

מיצג זיכרון והנצחה לחברי קהילת הנובה/יותם רונן

מאות משפחות שכולות חתמו על קריאה לנציגי הממשלה לא לשאת דברים בטקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה שחל בחודש הבא. במכתב שצפוי להישלח מחר (רביעי) לשר הביטחון יואב גלנט, ביקשו לאפשר לנציגי משפחות שכולות מ-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל לדבר בבתי העלמין במקומם.

"אנו, בני משפחות שכולות של חללי צה"ל וחללי פעולות איבה החתומים על מכתב זה, פונים אליך בבקשה שתקבע כי השנה יישאו דברים בטקסי יום הזיכרון בבתי העלמין הצבאיים ובטקסי זיכרון למען חללי פעולות האיבה, בני משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהם מאז 7 באוקטובר 2023, וזאת במקום נציגי הממשלה או הכנסת", נכתב בנוסח שיישלח לגלנט, עליו חתמו לפי מארגני המכתב 400 משפחות שכולות, ביניהן גם נפגעות המתקפה של חמאס. עוד הציעו שזהותם של הדוברים תיקבע על ידי ארגון יד לבנים.

"המתח הפנימי בחברה הישראלית הגיע השנה לשיא כואב, ובקרב המשפחות השכולות יש חשש שהמתח יוביל לפגיעה בקדושת הטקסים ובכבודם של החללים", התריעו. "במקום לתת שוב את הבמה לפוליטיקאים - מכל קצוות הקשת - המייצגים את הוויכוח הפנימי בינינו, אנו מבקשים שהמדינה תעניק את הכבוד לבני הדור הצעיר, שחירף את נפשו למען מדינה יהודית ודמוקרטית, ממשיך את דרכם של הדורות שלפניו".

טקס זיכרון של חיל האויר בהר הטייסים 04.05.22. ראובן קסטרו
טקס זיכרון של חיל האויר בהר הטייסים 04.05.22/ראובן קסטרו

כמו כן, ביקשו "לעשות הכול כדי לאפשר למשפחות להתייחד עם יקיריהן בצורה המכובדת ביותר שניתן ולמנוע כל הפרעה שיכולה להיגרם בטקסים השנה. אנו מבקשים לשמור על טקס יום הזיכרון השנה נקי מפוליטיקה ומפילוג. בימים אלו חייבים לעשות הכול כדי למנוע את חזרתן של תמונות העבר. תנו לנו את השקט והכבוד המגיע לנו ביום הזה. תנו לנו להתייחד עם יקירינו בלי לחשוש שבית העלמין יהפוך לזירת התנגחות פוליטית".

"כבוד השר, יש לך את האחריות והאפשרות למנוע את זה. אנו מקווים שקריאתנו תיענה, וביחד נוכל להבטיח כי טקסי הזיכרון יישארו מכובדים וממלכתיים עבור זיכרון בנינו ובנותינו שנפלו על הגנת הארץ הזאת", אמרו.

אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנרצחה ב-7 באוקטובר, הוא אחד הקוראים לנציגי הממשלה לוותר על הנאומים. "אני, מהמקום הכואב שלי, חושב שאין לי זכות לבקש ממישהו לא להגיע, אבל יש לי זכות לבקש שלא ידברו. אני חושב שאין עוררין על כך שהממשלה, ההנהגה והצבא כשלו ב-7 באוקטובר. אין עוררין על כך שמערכת הביטחון וההנהגה לא ראויה לאנשים שנרצחו, נטבחו, נאנסו, נחטפו ונשרפו. כמו הבת שלי. כמו עוד 12 בנות מחמ"ל תצפיות נחל עוז. לאנשים האלה אין מקום באף טקס זיכרון או אנדרטה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בית הרוס בקיבוץ בארי, 1 בינואר 2023. אורי סלע
בית הרוס בקיבוץ בארי, 1 בינואר 2023/אורי סלע

"אם סמוטריץ' לא רוצה לראות סרטון של בנות חטופות והוא בוחר לישון טוב במקום להתמלא בחמלה למשפחות, אז הוא לא ראוי במילא", האשים. "אני לא רוצה לשמוע מה שיש להם להגיד. כל מה שיהיה להם לומר לא רלוונטי. מה, הגיע טקס אז צריך לדבר? אני מוותר על הנאום הזה, על הטקסיות שהם רוצים להקרין. זה מיותר".

בשנה שעברה, הטקסים בבתי העלמין נערכו בצל המחאה נגד המהפכה המשפטית והממשלה. קודם להם, קראו משפחות שכולות לפוליטיקאים להימנע מהגעה לטקס. חלקם נענו לבקשה, ואחרים, שנאמו בבתי העלמין, ספגו קריאות מחאה והפרעות מהקהל. השנה, הדגישו המארגנים, הדרישה אינה להימנע מהגעה אלא מהנאומים. עם זאת, לוואלה! נודע כי לפחות מכתב אחד אחר שמתגבש על ידי מארגנים שונים ידרוש שהפוליטיקאים לא ינכחו בטקסים.

בשבוע שעבר יו"ר יד לבנים אלי בן שם סיפר בריאיון ל-103FM כי הוא מקבל פניות ממשפחות רבות שלא מעוניינות שפוליטיקאים ואנשי צבא ינכחו וידברו בטקסים. "זה היה ככה גם בשנה שעברה, אבל השנה זה בעצימות הרבה יותר גבוהה. שנה שעברה זה רק קדימון למה שהולך להיות השנה", אמר. בן שם אף פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולגלנט בבקשה "לדאוג שהיום הזה יעבור בכבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully