וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי שתיקה לכוכבת פורנו: המשפט הראשון של טראמפ נפתח בניו יורק

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 8:56

נשיא ארה"ב לשעבר רשם היסטוריה עם תחילתו של הראשון מארבעה משפטים שבהם הוא עומד לדין. "זו מתקפה על אמריקה", אמר טראמפ עם כניסתו לבית המשפט. הוא נאשם שזייף מסמכים עסקיים בעת ההסדר החשאי עם סטורמי דניאלס, שהתבקשה שלא להתראיין על יחסיהם לפני הבחירות ב-2016

טראמפ הגיע לבית המשפט בניו יורק/צילום: רויטרס

המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ רשם היום (שני) היסטוריה בתור נשיא ארצות הברית לשעבר הראשון העומד לדין פלילי, בעיצומה של מערכת הבחירות שבסיומה הוא שואף לגבור על הנשיא המכהן ג'ו ביידן ולשוב לבית הלבן.

"זו מתקפה נגד אמריקה", אמר טראמפ עם כניסתו לאולם בית המשפט במנהטן. המשפט היום הוא אחד מארבע פרשות פליליות שבהן מסובך הנשיא לשעבר בן ה-77. הוא יעסוק בדמי השתיקה ששולמו לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס לפני הבחירות ב-2016, שלכאורה שולמו מזיוף מסמכים עסקיים.

פרשה זו נחשבת לפרשה הכי פחות חמורה - היתר עוסקות בניסיונותיו להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020 ובשמירה לא חוקית של מסמכים מסווגים באחוזתו - אך בסיומה עשוי להפוך טראמפ לאדם מורשע, ולטלטל את הקמפיין הסוער ממילא.

טראמפ טוען שההליכים המשפטיים נגדו הם חלק מרדיפה של ממשל ביידן, והוא מבטיח "נקמה" אם יזכה מחדש בנשיאות. ביידן והמפלגה הדמוקרטית מזהירים כי הדמוקרטיה האמריקנית מוטלת על הכף בבחירות הקרובות בנובמבר, והסקרים מראים מרוץ צמוד עם יתרון לטראמפ בכמה ממדינות המפתח.

"הגישו נגדי יותר כתבי אישום מאל קפונה, הגנגסטר הגודל", אמר טראמפ לתומכיו בעצרת גדולה בפנסילבניה, אחת ממדינות המפתח, שהתקיימה ביום שבת. "אין כאן שום דבר. אין עבירה קלה, אין עבירה פלילית, אין עבירה פדרלית".

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בדיון במשפטו על פרשת דמי השתיקה בניו יורק, 15 באפריל 2024. רויטרס
הנשיא לשעבר הראשון שעומד לדין. טראמפ בבית המשפט, היום/רויטרס

עוד בוואלה!

טראמפ מתנגד לאיסור לאומי על הפלות: "על המדינות להחליט"

לכתבה המלאה

בצעד חריג ובעל סיכונים עבורו, טראמפ בחר להעיד במהלך המשפט, אף שהדיון היום יתמקד בבחירות 12 המושבעים ומחליפיהם. המועמדים לשמש מושבעים הם אזרחים מן השורה, שיהיו חייבים להשיב על שאלות שונות כמו אם הם היו חברים בארגוני ימין קיצוני.

לפי כתב האישום נגד טראמפ, הוא פיצה מכספי החברה את מייקל כהן, מי שהיה בזמנו עורך דינו ועושה דבריו, ששילם מכיסו לסטורמי דניאלס כדי שלא תתראיין לפני הבחירות ב-2016 על קשר מיני שלכאורה היה לה בעבר עם טראמפ.

חבר מושבעים גדול בניו יורק הגיש כתב אישום נגד טראמפ במרץ אשתקד על התשלומים ששולמו לדניאלס, ששמה האמיתי הוא סטפני קליפורד, הכולל 34 סעיפים של זיוף רישומים עסקיים.

טראמפ עשוי לנצל את המשפט, שאמור להימשך עד חודשיים, כבמה להתנגחות ביריביו הפוליטיים ובממשל, שלדבריו מנהל נגדו "לוחמה משפטית" כדי לפגוע בסיכוייו להיבחר מחדש.

בימים האחרונים ניסה הנשיא לשעבר להעביר את המשפט מניו יורק ולדחות אותו שוב ושוב, אך כל מאמציו עלו בתוהו. טראמפ טוען שהוא לא יזכה להליך הוגן בעיר הדמוקרטית, שדמותו הייתה חלק בלתי-נפרד ממנה במשך עשרות שנים שבהן היה איל נדל"ן וכוכב ריאליטי לפני שנכנס לפוליטיקה.

סטורמי דניאלס, כוכבת הפורנו שקיבלה דמי שתיקה מנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. 31 במרץ 2023. רויטרס
בקמפיין של טראמפ רצו שתימנע משיחות עם התקשורת. סטורמי דניאלס/רויטרס

אך גם אם טראמפ יורשע, הוא יוכל לערער לערכאות גבוהות יותר, והכי חשוב מבחינתו - זה לא ימנע ממנו להתמודד לנשיאות ואף לזכות בבחירות ב-5 בנובמבר. שלושת המשפטים הנוספים של טראמפ, שמשתמש בהליכים הפליליים נגדו כדי לגייס כספים ותומכים, נתקלים בעיכובים רבים.

טראמפ לא שלל להעניק לעצמו חנינה במקרה שהוא יורשע בעודו נשיא, סוגייה חסרת תקדים שצפויה אף היא להגיע עד לפתחו של בית המשפט העליון.

בשבוע שעבר האריך השופט צו שהוציא נגד טראמפ האוסר עליו לתקוף את המעורבים במשפט, והרחיב אותו כך שיכסה גם את בני משפחתו ואת התובע המחוזי של מנהטן, אלווין בראג, התובע הראשי במשפט.

הרחבת הצו הגיעה לאחר שטראמפ השתלח בשופט מרצ'ן ובבתו בסדרת פוסטים ברשת החברתית שלו Truth Social.

"לציבור האמריקני ולמצביעים רבים יש חשיבות אם חבר מושבעים יגיע למסקנה שטראמפ אשם בהתנהגות בלתי הולמת פלילית", אמר קארל טוביאס, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת ריצ'מונד. "הממצא הזה עשוי להשפיע על אופן הצבעתם בנובמבר הקרוב".

תושבי ניו יורק לא הפגינו אהדה רבה כלפי טראמפ. "אני לא יודע אם הוא יזכה למשפט הוגן, אבל מה שלא יהיה, הוא גרם לזה על עצמו", אמר אלברטו ואסקס, בן 45.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully