וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מתנגד לאיסור לאומי על הפלות: "על המדינות להחליט"

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 12:44

אחרי חודשים של זגזוג בסוגייה הנפיצה, המועמד הרפובליקני בחר בעמדה מתונה יחסית בשל שיקולים פוליטיים, אך הוא זכה לביקורת משמאל ומימין. "אנחנו חייבים לנצח", אמר טראמפ, ששלושת השופטים שמינה לעליון תמכו בביטול הזכות החוקתית להפלות ב-2022, לקראת המפגש מול ביידן

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בחירות בגרין ביי, 3 באפריל 2024. רויטרס
חושש להרחיק בוחרים ממדינות המפתח. טראמפ/רויטרס

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שני) כי חוקי ההפלות צריכים להיקבע על ידי המדינות השונות, תוך שהוא מאמץ קו מתון יותר כלפי הסוגייה הנפיצה לקראת הבחירות בנובמבר.

הנשיא לשעבר, ששלושת השופטים שמינה בכהונתו הראשונה לבית המשפט העליון תמכו בביטול הזכות החוקתית להפלות ב-2022, אמר בסרטון שפרסם ברשת החברתית שלו כי הוא תומך בהפלות במקרים של אונס, גילוי עריות וסכנה לחיי האם. הוא אף שב על תמיכתו בזמינות של טיפולי הפריה.

לאכזבתם של חלק מהחוגים הדתיים והשמרניים התומכים בו, טראמפ לא גיבה איסור לאומי על הפלות אחרי השבוע ה-15 כפי שאמר בעבר. הוא הסביר כי השיקול הפוליטי הוא המכריע.

"לכו תמיד אחרי הלב שלכם, אבל אנחנו חייבים לנצח. אנחנו חייבים לנצח", אמר טראמפ בסרטון ששחרר קצת יותר מחצי שנה לפני המפגש החוזר שלו מול יריבו הדמוקרטי, הנשיא ג'ו ביידן.

הוא לקח קרדיט על החלטת העליון לבטל את הפסיקה ההיסטורית רו נגד ווייד מ-1973, שהגנה על הזכות להפלות עד השבוע ה-24 עד ה-28.

טראמפ מקווה שהעמדה שהציג היום תצליח להפיג את החששות של חלק מהמצביעות והמצביעים מהמרכז, אך הוא זכה לביקורת הן מהשמאל התומך בזכות להפלות והן מארגונים המתנגדים להן מימין.
"הקרב הזה בן 50 השנים על רו נגד ווייד הוציא זאת מהידיים הפדרליות והביא זאת ללבבות, למוחות ולקולות של האנשים בכל מדינה. זה באמת משהו. עכשיו זה תלוי במדינות לעשות את הדבר הנכון", אמר הנשיא לשעבר.

סוגיית ההפלות היא חומר נפץ פוליטי בארצות הברית, ופסיקת העליון ב-2022 פגעה ברפובליקנים בבחירות לקונגרס באותה שנה ובאלו שנערכו במדינות שונות בארצות הברית בשנה שעברה. היא בעלת משמעות רבה בשורת מדינות מפתח שיכריעו את הבחירות לנשיאות בנובמבר.

הקמפיין של ביידן מיהר להזכיר לבוחרים את הרקורד של טראמפ בתחום. "דונלד טראמפ תומך בכל איסור הפלות שהוא במדינות, כולל באלו ללא יוצאי דופן, והוא מתרברב בתפקידו ביצירת הגיהנום הזה", כתב עמאר מוסא, מצוות הקמפיין של ביידן, ברשת החברתית X.

במהלך אירוע תרומות בשיקגו, ביידן אמר כי הסרטון שפרסם טראמפ מראה כי הוא יודע שסוגיית ההפלות היא בעייתית עבורו.

"הוא חושש שהמצביעים הולכים להטיל עליו את האחריות להפיכת רו נגד ווייד", אמר ביידן. "לטראמפ אין מושג לגבי כוחן של נשים. הוא הולך לגלות זאת".

מהצד השני, מרג'ורי דנפלסר, שעומדת בראש ארגון המתנגד להפלות, אמרה כי היא "מאוכזבת מאוד" מהעמדה של טראמפ שלטענתה תאפשר לדמוקרטים להרחיב את הגישה להליך בכמה מדינות.
"ילדים שלא נולדו והאימהות שלהם ראויים להגנות לאומיות ולתמיכה לאומית מפני האכזריות של תעשיית ההפלות", מסרה בהצהרה.

עוד בוואלה!

שנה לביטול הזכות להפלות בארה"ב, וההגבלות בשיאן: "קריאת השכמה לנשים"

לכתבה המלאה

רוב האמריקנים תומכים בהפלות

הסקרים מראים כי רוב האמריקנים נוטים לתמוך בהגבלות על הפלות אחרי השליש הראשון, אך גם מעדיפים שההחלטה תתקבל על ידי האישה והרופאים, ולא על ידי הממשל. ביטול פסיקת רו נגד ווייד העביר את ההחלטה לידיהן של המדינות השונות, ובקרוב למחצית מהן העבירו הרפובליקנים הגבלות נוקשות על הפלות.

סקר של סוכנות הידיעות רויטרס שפורסם בחודש שעבר הראה כי בסך הכול, 57% מהאמריקנים מאמינים כי הפלות צריכות להיות חוקיות ברוב או בכל המקרים. בעוד שרוב מוחץ מקרב הדמוקרטים - 83% תמך בכך, 57% מהרפובליקנים סבורים כי על הפלות להיות לא חוקיות ברוב או בכל המקרים.

המסרים המגיעים מטראמפ בסוגייה הם מעורבים.

הוא מתח ביקורת על חוק שמקדם מושל פלורידה רון דסנטיס, יריבו לשעבר בפריימריז, האוסר על הפלות החל מהשבוע השישי, שבו נשים רבים עוד טרם יודעות שהן בהיריון. לדבריו, זהו חוק נוקשה מדי ורעיל פוליטית.

ואולם, טראמפ הוא בעל בריתם של רפובליקנים רבים בקונגרס ונוצרים אוונגליסטים הקוראים להגבלות נוקשות על הליך ההפלות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נואם במדיסון, ויסקונסין, 8 באפריל 2024. רויטרס
מקווה להרחיק את תומכי ההפלות מטראמפ. ביידן/רויטרס

סגנו בממשל הקודם, מייק פנס, אמר כי העמדה של טראמפ היא "סטירה בפנים" של מיליוני מצביעים המתנגדים להפלות שהצביעו עבורו ב-2016 וב-2020. גם הסנאטור לינדזי גרהאם, בעל בריתו של טראמפ, יצא נגד דבריו וקרא לאיסור הפלות החל מהשבוע ה-15.

הנשיא לשעבר השיב לו בחזרה. "רפובליקנים טובים רבים הפסידו את הבחירות בגלל הנושא הזה, ואנשים כמו לינדזי גרהאם, הם בלתי-נלאים, והם מעניקים לדמוקרטים את חלומם על בית הנבחרים, הסנאט וייתכן שאפילו את הנשיאות", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו.

קרול טוביאס, נשיאת "הוועידה הלאומית למען החיים", אמרה דווקא כי טראמפ קיבל את ההחלטה הנבונה.
"איסור החל מהשבוע ה-15 הוא שנוי מאוד במחלוקת בתנועה המתנגדת להפלות, משום שהוא עדיין יאפשר ל-95% מהן להתקיים. חוסר תמיכה בצעד הזה לא יפגע בנשיא טראמפ", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully