וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בארגנטינה: איראן וחיזבאללה אחראים לפיגועים נגד הקהילה היהודית

עודכן לאחרונה: 12.4.2024 / 9:23

שלושה עשורים אחרי המתקפות הקטלניות נגד השגרירות הישראלית ומבנה הקהילה היהודית בבואנוס איירס, קבע בית משפט כי איראן היא "מדינת טרור" וכי הפיגוע במבנה הקהילה היהודית היה "פשע נגד האנושות"

מבנה הקהילה היהודית AMIA אחרי הפיגוע, בואנוס איירס, ארגנטינה, 1994. רויטרס
מבנה הקהילה היהודית בבואנוס איירס אחרי הפיגוע, 1994/רויטרס

בית משפט בארגנטינה קבע אתמול (חמישי) כי איראן וחיזבאללה אחראים לפיגועים הקטלניים נגד הקהילה היהודית בשנות ה-90 - כך דיווחה התקשורת המקומית במדינה, שציטטה את הפסיקה שתיארה את איראן כ"מדינת טרור".

השופטים פסקו כי איראן הורתה על ההתקפה נגד שגרירות ישראל בבואנוס איירס ב-1992, שבה נהרגו 29 איש, ונגד מבנה הקהילה היהודית (AMIA) שנתיים מאוחר יותר, שבו נהרגו 85 איש ונפצעו 300 נוספים.

הפיגוע ב-AMIA, שהיה הקטלני ביותר בתולדות ארגנטינה, הוגדר כ"פשע נגד האנושות".

"חיזבאללה הוציא לפועל מבצע שענה לתכנון פוליטי, אידיאולוגי ומהפכני תחת מנדט של ממשלה, של מדינה", אמר בריאיון לתחנת רדיו מקומית קרלוס מאהיקס, אחד משלושת השופטים שפסקו את ההחלטה, בהתייחסו לאיראן.

ארגנטינה וישראל העריכו זה זמן רב כי טהראן והארגון השיעי הלבנוני שבו היא תומכת עומדים מאחורי ההתקפות הרצחניות, והשופטים אתמול הטילו את האחראיות על נשיא איראן דאז עלי אכבר רפסנג'אני ועל בכירים איראנים אחרים ועל אנשי חיזבאללה. טהראן, מצדה, מכחישה כל מעורבות.

הקהילה היהודית בארגנטינה, הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, בירכה על ההחלטה. חורחה קנובלוביץ, אחד מראשיה, אמר בריאיון לרדיו כי זו פסיקה "חשובה מאוד, משום שהיא מאפשרת לקורבנות לגשת לבית הדין הפלילי הבינלאומי".

לאורך השנים הועמדו לדין גם בכירים ארגנטינאים באשמת טיוח המעורבות האיראנית בפיגועים ושיבוש חקירה.

הנשיא בזמן שני הפיגועים, קרלוס מנם - שמת ב-2021 - עמד לדין על טיוח הפיגוע ב-AMIA, אך זוכה בסופו של דבר. ראש המודיעין שלו, הוגו אנזורגאי, נידון לארבע וחצי שנות מאסר על חלקו בשיבוש החקירה. בכיר נוסף שהואשם היה השופט חואן חוזה גלאנו, שחקר את הפיגועים וב-2019 נכלא לשש שנים על הסתרה ופגיעה בראיות.

כ-300 אלף יהודים חיים בארגנטינה, בנוסף לקהילות מהגרים גדולות מהמזרח התיכון, במיוחד מסוריה ומלבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully