וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכרז חתן פרס ישראל בפיזיקה: פרופסור צבי מזא"ה

עודכן לאחרונה: 11.4.2024 / 18:37

פרופסור מזא"ה הינו חוקר בכיר בתחום האסטרופיזיקה תיאורטית והאסטרונומיה התצפיתית מאוניברסיטת תל אביב. ועדת הפרס ציינה כי הפרופסור הוביל לגילויים חדשניים בכל מה שקשור לגילוי פלנטות חוץ-שמשיות, ופיתח שיטות ניתוח שהפכו לסטנדרט בתחום. "אני מתרגש, גאה ולא מעכל"

איל ולדמן משתף בתחושותיו על פסילת פרס ישראל בכנסת/ערוץ הכנסת

שר החינוך, יואב קיש, בישר היום (חמישי) כי פרופסור צבי מאז"ה, חוקר באוניברסיטת ת"א בתחום האסטרופיזיקה התיאורטית והאסטרונומיה התצפיתית, הוא חתן פרס ישראל בתחום חקר הפיזיקה לשנת תשפ"ד.

צבי מזא"ה אמר לוואלה! בעקבות הזכייה: אני מאוד מתרגש וגאה. אני עדיין לא מעכל. אני בן 78, לפני 40 שנה התחלתי לעסוק בדברים האלה. זה הפרס הכי חשוב בישראל. אני שמח שוועדת הפרס הכירה בהישגים ובדברים שמצאתי. היה לי מזל להיות במקומות הנכונים ובזמן הנכון, וקצת השתדלות.

פרופ' מזא"ה הוא חוקר כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש עוד משנת 1984, כשהרעיון לחפש כוכבי לכת חוץ-שמשיים נחשב אז איזוטרי, ואף גובל במדע בדיוני. הוא היה מהבודדים שהעריכו שייתכן שכוכבי לכת ענקיים עשויים להימצא בקרבה רבה לכוכבי האם שלהם. לאורך הקריירה המחקרית שלו, צבי מזא"ה הוביל לפיתוח של שיטות חישוביות וכלי מחקר מתקדמים של כוכבים כפולים ופלנטות חוץ-שמשיות.

צבי מזא"ה. אוניברסיטת תל אביב, אתר רשמי
צבי מזא"ה/אתר רשמי, אוניברסיטת תל אביב

ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי הסינתזה מתודולוגית של פרופסור מאז"ה הובילה לגילוי פלטנות חוץ-שמשיות תוך פיתוח שיטוח ניתוח, שהפכו לשיטות סטנדרטיות בתחום. עוד ציינה הועדה בנימוקיה כי הישגים אלה מקנים לפרופסור מאז"ה הכרה עולמית כאחד האבות המייסדים של תחום הפלנטות החוץ-שמשיות, הנמצא בחזית המחקר העולמית באסטרופיזיקה.

רשימת הזוכים הסופית כוללת 13 גברים ושתי נשים. זהו היחס הנמוך ביותר מאז 2015, אז נבחרה זוכה אחת לעומת שמונה גברים.

  • עוד באותו נושא:
  • פרס ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully