וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה למפכ"ל המשטרה: "תחנת חדרה פועלת באופן מוטה פוליטי"

עודכן לאחרונה: 10.4.2024 / 8:35

"מערך עוטף עצורים", פנה למפכ"ל שבתאי על רקע אירועי המחאות האחרונים בקיסריה והתריע מפני הליכים שינקטו נגד המשטרה, תחת הטענה כי זו פוגעת בזכויות אדם ואוכפת את החוק באופן בררני ופוליטי. "מפקד הפציר מול מוחים: '60 שוטרים הקריבו את חייהם - למען אנשים כמוכם'"

מפקד מרחב מנשה שמאוזכר בפנייה, כשהוא ״מטפל אישית״ במפגינה ד״ר יולנדה יבור/מוקד קיסריה

"מערך עוטף עצורים", גוף הפועל לסייע לפעילי המחאה והמונה כ-30 עורכי דין פנה הבוקר (שני) למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בבקשה להתרעה טרם הליכים משפטיים שיינקטו כנגד המשטרה. זאת, על רקע אירועי השבועות האחרונים בהפגנות ברחבי הארץ והליכי המעצר שמתקיימים בגינן, ותחת הטענה העליונה כי המשטרה פוגעת בזכויות עצורים - ועוברת "תהליכים של השחתה ופירוק".

"בשבועות האחרונים מתפתחת בעיה של ממש בהתנהלות מול משטרת חדרה", דיווח למפכ"ל בשם המערך עו"ד גונן בן יצחק. "לאור מחאה גוברת בקיסריה, מתבצעים מעצרים אלימים ללא סיבה, כאשר במקרים רבים קיים פער משמעותי בין השעה בה אדם נעצר עד שניתן לעורכי הדין של המערך לראות את העצור ולייעץ לו - וזאת בניגוד לחוק. במקרים רבים אף ניתן מידע שיקרי לגבי מקום הימצאם של העצורים".

עוד הוסיף בן יצחק כי ברוב המכריע של התחנות זוכים עורכי הדין לשיתוף פעולה טוב מצד השוטרים, אולם קיימת "בעיית שורש באופן בו מתנהלת משטרת חדרה כלפי עורכי הדין של המערך. ברור שהימים האלה אינם ימים נורמליים - אך אנו רואים בחשש ובעצב כיצד משטרת ישראל, גוף מפואר וחשוב עוברת תהליכים של השחתה ופירוק", טען. לדבריו, התנהלות מחוז חוף, מרחב מנשה ותחנת חדרה, "אינם עומדים בסטנדרטים שמצופים ממשטרה במדינה דמוקרטית. יש לשמור באופן דווקני על זכויות העצורים".

פעילי "אחים לנשק" מפגינים בהפתעה בכיכר השבת בירושלים. מוטי פרץ, אתר רשמי
פעילי "אחים לנשק" מפגינים בהפתעה בכיכר השבת בירושלים/אתר רשמי, מוטי פרץ
מפגינים קשרו את עצמם לגדר בהזדהות עם החטופות והחטופים, ליד שער בגין בקריה, 30 במרץ 2024. רוני להב, אתר רשמי
מפגינים קשרו את עצמם לגדר בהזדהות עם החטופות והחטופים, ליד שער בגין בקריה, 30 במרץ 2024/אתר רשמי, רוני להב

באשר לאירועי סוף השבוע האחרון, ציין בן יצחק מקרה בו אחד ממפגיני המחאה שהיה בדרכו למחאה בקיסריה הותקף על ידי תומך נתניהו שקילל אותו ואיים עליו ברצח תוך שמשך את הדגל בו אחז. אולם, בעוד פעיל המחאה נעצר בחשד לתקיפה, בגורלו של מי שתקף אותו עליו לא עלה דבר.

לטענתו, באותו אירוע ממש, "תקף מפקד המרחב תנ"צ שלומי בן שושן פעילת מחאה ללא עבר פלילי תוך שהוא משתמש כלפיה לא רק באלימות פיזית - אלא גם באלימות מילולית קשה ביותר". באירוע אחר, לדבריו תועד גם מפקד המחוז, ניצב דני לוי, "מתבטא בצורה מחפירה" כלפי המפגינים, תוך שהוא מפציר בהם כי "60 שוטרים הקריבו את חייהם - למען אנשים כמוכם". לדברי בן יצחק, באופן אירוני אמר את הדברים בין היתר מול מפקד סיירת מטכ"ל בעבר ואלוף פיקוד לשעבד, המשנה לראש המוסד לשעבר האלוף במיל' עמירם לוין, אותו מיאן לזהות.

עוד בוואלה!

כלל עצורי המחאה בקיסריה שוחררו, עו"ד אחד העצורים: "המשטרה אבדה את האובייקטיביות"

לכתבה המלאה
מפקד מרחב מנשה מתעמת עם מפגינים,קיסריה 08 באפריל 2024. מוקד קיסריה, אתר רשמי
מפקד מרחב מנשה מתעמת עם מפגינים/אתר רשמי, מוקד קיסריה
מפקד מרחב מנשה מתעמת עם מפגינים,קיסריה 08 באפריל 2024. מוקד קיסריה, אתר רשמי
מפקד מרחב מנשה מתעמת עם מפגינים/אתר רשמי, מוקד קיסריה

עוד לדבריו, עצורי סוף השבוע האחרון זכו לייעוץ משפטי רק שעות מרגע שנעצרו, באופן שמעלה "חשש כבד שמא העיכוב נובע מתוך רצון של המשטרה למשוך את החקירה לשעות מאוחרות, על מנת שלא יתאפשר לעצורים לערער על החלטת מעצר לבית משפט". הוא הוסיף כי "היחס כלפי עורכת דין של המערך היה מחפיר. שוטרים דיברו אליה באופן לא מכבד, היא לא קיבלה דיווחי אמת על מצבם של העצורים ובשלב מסוים אף סולקה בבושת פנים מהתחנה".

אמש, שיגרה מנכ"לית "מכון זולת לשוויון וזכויות אדם", עינת עובדיה, פניה דחופה ליחידה לתלונות הציבור במחוז חוף של המשטרה, זאת בעקבות התקדים בו טרם ההפגנה בקיסריה חילקו שוטרים לבאים "עלוני הסברה". בהם, כך ציינה, העבירות שמתריעה מפניהן המשטרה באותו "מידעון" היו כאלה שהאפשרות לאכיפתן הוגבלה וצומצמה בפסיקה. כך, למשל, באשר להתקהלות אסורה, ציינה כי "מדובר בסעיף עבירה ארכאי, שאף אם נחוץ הוא, הרי הפעלתו באורח לא זהיר עלולה להוביל לתוצאות דרקוניות, המחבלות בתשתית הדמוקרטית של חיי הציבור בישראל. קל מאוד להפוך סעיף זה למכשיר דיכוי של הציבור".

מפקד מרחב מנשה מתעמת עם מפגינים,קיסריה 08 באפריל 2024. מוקד קיסריה, אתר רשמי
מפקד מרחב מנשה מתעמת עם מפגינים/אתר רשמי, מוקד קיסריה
הפגנה לשחרור החטופים והחטופות, 30 במרץ 2024. ארז הראל
הפגנה לשחרור החטופים והחטופות, 30 במרץ 2024/ארז הראל
מפגינים קשרו את עצמם לגדר בהזדהות עם החטופות והחטופים, ליד שער בגין בקריה, 30 במרץ 2024. רוני להב, אתר רשמי
מפגינים קשרו את עצמם לגדר בהזדהות עם החטופות והחטופים, ליד שער בגין בקריה, 30 במרץ 2024/אתר רשמי, רוני להב

לדבריה, "למרות ביקורת חוזרת של בתי המשפט, המשטרה ממשיכה לאכוף עבירות אלה באופן שרירותי, בררני ופוליטי, תוך גרימת פגיעה קשה באמון הציבור ברשויות אכיפת החוק". עוד הדגישה כי הפצת "עלוני ההסברה" אלו מהווה "צעד תקדימי ומסוכן, שכל מטרתו להטיל אימה על המפגינים שומרי החוק, ולמנוע מהם לממש את זכותם הדמוקרטית להפגין, תוך איום המשטרה לעשות שימוש בעבירות פליליות ארכאיות הקבועות בחוק העונשין. במקום שהמשטרה תעסוק בהגנה על המפגינים מפני אלימות, בדומה למקרים כפי שהתרחשו בהפגנה שנערכה אתמול בתל אביב, אשר במהלכה נדרסו חמישה מפגינים - זו נוקטת בטקטיקות של הפחדה כנגד המפגינים, ועסוקה במניעת עבירות עמומות כגון התקהלות בלתי חוקית, התפרעות או הפרעת הסדר והשלום". לטענת "זולת", "פעולת המשטרה הינה בגדר העברת מידע חלקי ומטעה, שנראה כי כל כולו נועד לפגוע בזכות המחאה של הציבור, בניגוד לחוק ולחובתה של משטרת ישראל".

ממשטרת ישראל נמסר:
המכתב התקבל אתמול והוא ייענה לפונה ולא באמצעי התקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully