וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמד הפרו-רוסי ניצח בבחירות לנשיאות סלובקיה: "נישאר לנצח בצד השלום"

עודכן לאחרונה: 7.4.2024 / 11:12

פטר פלגריני, יו"ר הפרלמנט ובעל בריתו של ראש הממשלה הפופוליסטי פיצו, ישלים שליטה מוחלטת של המחנה המתנגד לאספקת נשק לאוקראינה במדינה האירופית. במהלך הקמפיין, הוא הזהיר כי יריבו הליברלי ישלח כוחות לאוקראינה - אף כי אין לו סמכות כזו. "ניצח בזכות הפצת פחד"

המועמד לנשיאות פטר פלגיריני במטה הבחירות שלו בברטיסלביה, סלובקיה, 7 באפריל 2024. רויטרס
הזהיר ללא ביסוס כי יריבו ישלח כוחות לאוקראינה. הנשיא הנבחר פלגריני, הלילה/רויטרס

המועמד הפופוליסטי פטר פלגריני נבחר אתמול (שבת) לנשיא סלובקיה החדש בסיבוב המכריע בבחירות, בניצחון המחזק את השליטה של המחנה הפרו-רוסי במדינה שבמרכז אירופה.

פלגריני, בן 48, ניצח את הדיפלומט לשעבר איוון קורצ'וק הפרו-מערבי עם 53% מהקולות, והוא יחליף ביוני את הנשיאה הליברלית זוזנה קפוטובה, שלא התמודדה על כהונה נוספת.

פלגריני, ראש ממשלה לשעבר ויו"ר הפרלמנט כיום, הוא בעל בריתו של ראש הממשלה הנוכחי רוברט פיצ'ו, ושניהם סבורים שעל אירופה לנקוט קו תקיף פחות כלפי מוסקבה. כעת פיצו ובעלי בריתו שולטים בפרלמנט, בממשלה ובקרוב גם בלשכת הנשיאות.

סלובקיה הייתה אחת מבעלות בריתה הנאמנות ביותר של אוקראינה שכנתה, עד שפיצו שב לשלטון באוקטובר לאחר שהתחייב לעצור את העברת הנשק מצבא סלובקיה לקייב. עם סיום תפקידה הקרוב של הנשיאה קפוטובה, אוקראינה איבדה סופית את תמיכתה של ברטיסלבה במוסדות האיחוד האירופי ונאט"ו.

פיצו קורא להפסיק את התמיכה הצבאית המערבית באוקראינה, להפסקת אש מיידית ולשיחות שלום עם מוסקבה. הוא אמר לאחרונה כי הנשיא ולדימיר פוטין עבר "דמוניזציה לא הוגנת" וטען כי הצטרפותה של אוקראינה לנאט"ו תוביל למלחמת עולם שלישית.

המועמד הליברלי בבחירות לנשיאות סלובקיה איוון קורצ'וק אחרי הפסדו, 7 באפריל 2024. רויטרס
נחל הפסד צורם. המועמד הליברלי קורצ'וק, הלילה/רויטרס

הקמפיין של פלגריני הדהד חלק מהרטוריקה הפרו-רוסית, תוך שהוא האשים את יריבו קורצ'וק בהיותו מחרחר מלחמה שישלח חיילים סלובקים להילחם באוקראינה - אף שאין בידי הנשיא סמכות כזו.

"אני אהיה נשיא שיתמוך בממשלה במאמציה לשפר את חייהם של אנשים", אמר פלגריני במטה הבחירות שלו עם פרסום התוצאות. "אעשה הכל כדי שסלובקיה תישאר לנצח בצד השלום ולא בצד של המלחמה".

מוקדם יותר אתמול, אחרי שהצביע, הצהיר פלגריני כי ניצחון שלו לא יוביל לשינוי מהותי במדיניות החוץ. "אני מבטיח, כמו המועמד הנוסף, שנמשיך להיות חברים חזקים באיחוד האירופי ובנאט"ו". לפני כשנה, סלובקיה תרמה את כל צי מטוסי המיג-29 המיושן שלה לאוקראינה.

קורצ'וק הודה בהפסדו ובירך את פלגריני, אך תקף אותו על קמפיין הפחד שהפיץ. "ניתן לנצח קמפיין על ידי הפיכת המועמד האחר למועמד של מלחמה. אני לא אשכח זאת", אמר קורצ'וק בן ה-60 במטה הקמפיין שלו. "הגורם המכריע היה שיעור הצבעה גבוה, אני מכבד זאת, אבל היה זה הפחד שהכריע, הפצת פחד ושנאה".

קורצ'וק, כמו רוב מדינות המערב התומכות באוקראינה, טוענות כי עצירת משלוחי הנשק לאוקראינה לא יובילו לשלום אלא לניצחון של ולדימיר פוטין. הוא שימש השליח של סלובקיה לאיחוד האירופי והשגריר בארצות הברית לפני שקיבל את תפקיד שר החוץ בממשלת המרכז-ימין ששלטה בסלובקיה ב-2021 וב-2022.

האופוזיציה הליברלית הפרו-מערבית מאשימה את פלגריני - כראש המפלגה "הלאס" החברה בקואליציה וכיו"ר הפרלמנט - בעמידה מנגד בעוד שפיצו מחליש את מערכת המשפט של סלובקיה. במוקד נמצא ביטול לשכת התובע המיוחד, שהוקמה לפני 20 שנה כדי לחקור שחיתות חמורה ופשיעה כלכלית במדינה הקומוניסטית לשעבר.

לאורך השנים, היא הגישה אישומים נגד כמה בכירים במפלגה הסוציאל-דמוקרטית של פיצ'ו, ופיקחה על העמדתם לדין של החשודים במעורבות ברצח העיתונאי החוקר יאן קוצ'יאק וארוסתו מרטינה קוסנירובה ב-2018.

עוד בוואלה!

סלובקיה נגד צירוף אוקראינה לנאט"ו: "יוביל למלחמת עולם שלישית"

לכתבה המלאה

ישלוט במינויים לבית המשפט החוקתי

החיסול הכפול הוביל לטלטלה בפוליטיקה הסלובקית, ולנפילת ממשלתו השנייה של פיצו באותה שנה. על רקע הזעם הציבורי כלפי השחיתות השלטונית והפשע המאורגן, קפוטובה הליברלית והפרו-מערבית נבחרה לנשיאות.

פלגריני החליף את פיצו עם התפטרותו ב-2018, ובהמשך התפצל מהמפלגה והקים את "הלאס", שמחזיקה בעמדות מתונות יותר אך הצטרפה לקואליציה הנוכחית בראשותה יחד עם המפלגה הלאומנית SNS.

האופוזיציה חוששת שכנשיא, הוא לא ינסה לבלום הצעות חוק שעשויות להחליש את שלטון החוק במדינה, כמו התוכנית הממשלתית להחלפת תאגיד השידור הציבורי במוסד שנמצא למעשה בשליטתה.

לנשיאי סלובקיה אין סמכויות רבות, אך הם יכולים להטיל וטו על חוקים או לערער עליהם בבית המשפט החוקתי. הם גם ממנים שופטים לבית המשפט החוקתי, ולהם עשוי להיות תפקיד חשוב במשבר הפוליטי סביב הרפורמות שמקדמת ממשלת פיצו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully