וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד ארגון הסיוע שעובדיו נהרגו בעזה: "התקיפה של צה"ל הייתה שיטתית, רכב אחר רכב"

עודכן לאחרונה: 4.4.2024 / 10:12

חוזה אנדרס, ששבעה מעובדי ארגונו "המטבח העולמי" נהרגו בתקיפה ברצועה, טוען כי היא הייתה מכוונת: "זה ברור מאוד מי אנחנו ומה אנחנו עושים". הוא קרא לסיום המלחמה ותהה אם המדיניות של נתניהו לא מסכנת גם את החטופים: "ייתכן שהם מתים מתחת להריסות"

הרמטכ"ל הרצי הלוי על מותם של 7 פעילי הסיוע בתקיפת צה"ל/דובר צה"ל

מייסד ארגון "המטבח המרכזי העולמי", השף חוזה אנדרס, אמר כי המתקפה של צה"ל בעזה, שבה נהרגו שבעה מעובדי הסיוע בארגונו הייתה "שיטתית" ופגעה ב"רכב אחר רכב".

בשיחת וידאו שקיים אתמול (רביעי) עם סוכנות הידיעות רויטרס, אמר השף המפורסם כי לארגון הייתה תקשורת ברורה עם הצבא, שלדבריו הכיר את תנועות עובדי הסיוע שלו.

"זה לא היה רק מצב של ביש מזל שבו 'אופס' הטלנו את הפצצה במקום הלא נכון", אמר אנדרס. "זה היה יותר מ-1.5, 1.8 קילומטרים, עם שיירה הומניטרית מאוד מוגדרת שהיו לה שלטים בחלק העליון, בגג, לוגו מאוד צבעוני שאנחנו כמובן מאוד גאים בו", אמר. זה "ברור מאוד מי אנחנו ומה אנחנו עושים".

אנדרס אמר שצה"ל היה מודע למקום הימצאה של השיירה. הוא קרא לחקור את התקרית על ידי ממשלת ארצות הברית ועל ידי מדינות המוצא של כל עובדי הסיוע שנהרגו."הם תקפו אותנו מחוץ לשטח לחימה, באזור שבשליטת צה"ל. הם ידעו שזה הצוותים שלנו שנעים בכביש הזה עם שלוש מכוניות", אמר.

עובדי הסיוע נהרגו כששיירתם נפגעה זמן קצר לאחר שפיקחו על פריקת מאה טונות מזון שהובאט לעזה דרך הים.

השף חוזה אנדרס, מייסד ארגון "המטבח העולמי המרכזי", בשיחת וידאו עם רויטרס, 3 באפריל 2024. רויטרס
"זה לא היה רק מצב של ביש מזל". אנדרס בריאיון לרויטרס, אתמול/רויטרס

צה"ל הביע "צער עמוק" על התקרית והבטיח לחקור אותה לעומק, וראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי זו הייתה תקיפה לא מכוונת.

אך השף לא השתכנע מטענות ארצות הברית וישראל כי התקיפה לא הייתה מכוונת. לדבריו, ייתכן שהיו יותר משלוש תקיפות נגד שיירת הסיוע.

"בהתחלה הייתי אומר בפירוש לא", אמר אנדרס כשנשאל אם הוא מקבל את ההסבר הזה. "גם אילולא היינו בתיאום עם צה"ל, אף מדינה דמוקרטית ושום צבא לא יכולים לתקוף אזרחים ועובדי סיוע הומניטריים", הוסיף.

אנדרס, ששוחח ביום שלישי עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אמר שהוא היה אמור להיות שם עם הצוות שלו, אבל הוא לא הצליח לחזור לעזה בזמן. לדבריו, ארצות הברית צריכה לעשות יותר כדי לעצור את המלחמה.

"ארצות הברית חייבת לעשות יותר כדי לומר לראש הממשלה נתניהו שהמלחמה הזו צריכה להסתיים עכשיו", אמר. הוא הטיל ספק במהלכי ממשל ביידן לספק סיוע בעזה תוך כדי שהיא ממשיכה לחמש את ישראל.

"זה מאוד מסובך להבין. אמריקה הולכת לשלוח את הצי והצבא שלה לעשות עבודה הומניטרית, אבל באותו הזמן כלי נשק שמספקת אמריקה הורגים אזרחים", אמר.

עוד בוואלה!

מאוקראינה ועד עזה: הארגון שמספק מזון למוקדי אסון וסכסוך בעולם

לכתבה המלאה
כלי רכב של ארגון "המטבח המרכזי" שנפגע בתקיפה של צה"ל ברצועת עזה, 2 באפריל 2024. רויטרס
אחד מכלי הרכב של השיירה שהותקפו בעזה/רויטרס

השף גם תהה כיצד נתניהו יכול לנהל מלחמה להצלת החטופים הישראלים "כשייתכן שהם אולי מתים מתחת להריסות מאותו הנשק" שבו משתמש צה"ל נגד הפלסטינים.

אנדרס אמר שהארגון שלו, שאותו ייסד בעקבות רעידת האדמה ההרסנית בהאיטי ב-2010, עדיין בוחן את המצב בעזה בעודו שוקל אם לחדש את משלוחי המזון לרצועה.

הוא תיאר כיצד נודע לו על התקיפה שאירעה בדיר אל-בלח. הוא אמר כי בתחילה, ארגונו איבד קשר עם הצוות שלו בעזה, ולא הבין מה קרה עד שראה תמונות של הגופות.

לדבריו, לאחר שצה"ל תקף את כלי הרכב המשוריין הראשון, הצוות הצליח להימלט ולעבור למכונית שניה שהותקפה גם היא. הם עברו לכלי רכב שלישי במספר ועובדי הסיוע ניסו לתקשר עם צה"ל כדי להבהיר מי הם. הוא הוסיף שצה"ל ידע שהם נמצאים באזור זו שנמצא תחת שליטתו.

ואז, לדבריו, נפגע כלי הרכב השלישי, "וראינו את התוצאות".

אנדרס גינה את המלחמה, שהחלה בעקבות הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר. "נראה שזו מלחמה נגד האנושות עצמה. ולעולם לא ניתן לנצח במלחמה הזו. האנושות בסופו של דבר תמיד תנצח", אמר.

לפחות 196 עובדי סיוע הומניטרי נהרגו בעזה מאז פרוץ המלחמה, לפי האו"ם. ישראל טוענת כי היא אינה פוגעת בהם במכוון ומאשימה את חמאס בהסתתרות מאחורי מתקנים הומניטריים ואזרחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully