וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החינוך נגד האוני' העברית: "גם לחופש האקדמי יש גבולות"

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 22:37

ועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה דיון על דברי ההסתה של המרצה מהאוניברסיטה העברית, פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את הטבח והאונס שאירעו ב-7 באוקטובר. ח"כ סון הר מלך, שנכחה בדיון, קראה לעצור אותה: "אנחנו צריכים לייצר סנקציות כלכליות על האוניברסיטה"

בוידאו: שר החינוך יואב קיש מודיע על הכנסת "המחלוקות בחברה הישראלית" כנושא שנתי במערכת החינוך. קרדיט: ערוץ כנסת/ערוץ הכנסת

ועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה היום (שלישי) דיון על דברי ההסתה של המרצה מהאוניברסיטה העברית, פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את הטבח והאונס שאירעו ב-7 באוקטובר. נציגי האוניברסיטה ונציגי המל"ג בחרו שלא להגיע לדיון וחברי הכנסת קראו לזמן את המרצה לחקירת משטרה ואף להפעיל כלפיה וכלפי האוניברסיטה סנקציות כלכליות ואקדמיות.

ח"כ קטי שטרית, שיזמה את הדיון, יצאה בחריפות נגד פרופ' קיבורקיאן: "קראתי לה להגיע לכאן ולחזור בפומבי מהטענות שלה, אבל היא ורקטור האוניברסיטה העברית החליטו לא להגיע. האוניברסיטה בחרה לעשות למרצה נו-נו-נו והיא חוזרת ללמד כפרופ' מן המניין".

לדבריה של שטרית, "לאוניברסיטה העברית יש עבר בעיתי - התנהגות הזויה של מוסד שלא מוכן להגן על התלמידים שלו שמרגישים שהם תחת מרצה עוינת. לא נשתוק. לא עוד. גם לחופש האקדמי יש גבולות". ח"כ שטרית התייחסה גם להיעדרותה של המועצה להשכלה גבוהה מהדיון בוועדה: "גם המל"ג הפגין זלזול והודיע לפני שעה שלא יגיע לדיון. הם טוענים כי לא ניתן לפטר מרצים ככל שהם נופלים בחופש הביטוי".

הפגנת סטודנטים, להדחת המרצה תומכת הטרור שלהוב-קיבורקיאן, האוניברסיטה העברית. האוניברסיטה, אתר רשמי
הפגנת סטודנטים באוניברסיטה נגד המרצה שלהוב-קיבורקיאן/אתר רשמי, האוניברסיטה

נציגים מהאוניברסיטה העברית כאמור נעדרו מהדיון אך מסרו בכתב כי דברי המרצה "שיתכן וגובלים בהסתה" זכו לגינוי חריף מצדם. עוד כתבו כי בחוות דעת משפטית שברשותם, לפי התקנון, המוסד לא יכול לפטר מרצים "בשל התבטאויות הנופלות במסגרת חופש הביטוי... ודברי המרצה אינם נוגדים את החוק הישראלי".

לפי מה שכתבו, נערכה פגישה בין המרצה לבין הרקטור, אז הבהירה כי "אין לה ספק שב-7 באוקטובר בוצעו בעוטף עזה מקרי אונס". לפיכך הודיעה הנהלת האוניברסיטה כי מאחר והמרצה לא מכחישה את מעשי האונס, היא תמשיך ללמד בבי"ס לעבודה סוציאלית.

את ח"כ לימור סון הר מלך, שנכחה בדיון, תשובת האוניברסיטה לא סיפקה והיא קראה לעצור את המרצה: "אנחנו צריכים לייצר סנקציות כלכליות על האוניברסיטה שתפטר את אותה מרצה מסיתה. יש לנו את היכולת גם להטיל עליהם סנקציות אקדמיות כך שמי שילמד אצלה לא יכירו בתארים שלו. יש לנו את היכולת והחובה לעשות את זה - ולו רק למען יראו וייראו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
קמפוס גבעת רם, האוניברסיטה העברית, ירושלים. ShutterStock
קמפוס גבעת רם, האוניברסיטה העברית, ירושלים/ShutterStock

בשלב זה, פנה ח"כ משה סעדה לנציגת המשטרה בדיון: "אני מצפה שתזמנו אותה לחקירה פלילית. מה שנכון לאיימן עודה ולעופר כסיף נכון גם למרצה הזאת".

נציגת המשטרה, פקד ליזו כהן, הגיבה לדברים: "בחטיבת החקירות בחנו את כל ההתבטאויות שלה. בעבירות חופש הביטוי אנחנו מעבירים חוות דעת שלנו לפרקליטות המדינה ומקבלים אישור לחקירה או לא ומתקדמים הלאה".

לדבריה, "בגלל שזה נעשה בצורה של ביטוי בראיון, התייחסנו לזה כמכלול שלם ובחוו"ד ניתנה התייחסות להסתה לטרור, להסתה לאלימות. הסתה לטרור והסתה לאלימות נכנס אצלנו בקטגוריה של חופש הביטוי". לשאלת חברי הכנסת הבהירה פקד כהן כי לא ניתן לזמן את המרצה לחקירה בלי אישור פרקליטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully