וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון מיוחד בכנסת לציון יום המודעות העולמי לאוטיזם: "להתקדם עם העולם"

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 14:13

במסגרת יום המודעות העולמי לאוטיזם, התקיים דיון משותף עם ועדת החינוך והבריאות, בנושא האתגרים של ילדים אוטיסטים במסגרות חינוכיות. בשנה שעברה למדו במערכת החינוך כ-37,000 תלמידים על הספקטרום האוטיסטי - עלייה של 18% מאשתקד. "מחויבים בהכלה והכרה של הילדים האלה"

דיון בועדה לרגל יום המודעות העולמי לאוטיזם/דוברות הכנסת: דני שם טוב

לרגל יום המודעות העולמי לאוטיזם, התקיים היום (שלישי) דיון משותף של ועדת החינוך, התרבות והספורט יחד עם ועדת הבריאות, בנושא האתגרים העומדים בפני מסגרות לילדים אלו. נציגים מטעם ארגונים המטפלים בנושא שילוב ילדים על הספקטרום האוטיסטי, דיווחו על מחסור משמעותי בצוותי הוראה, תמיכה ומקצועות בריאות אשר פועלים במסגרות החינוך המיוחד. בנוסף, סיפרו גם על פערים בקרב תנאי ההעסקה של המטפלים.

הורים לילדים אוטיסטים סיפרו על קשיים אדירים בבית וגם על חוסר האבחנה של המערכת בין אוטיסט בתפקוד גבוה לתפקוד נמוך. אבי מימרן, מנכ"ל עמותת מסוגלים ואב לילד אוטיסט סיפר כי הוא אבא לאוטיסט בתפקוד נמוך שאינו מדבר. "הוא בן 21 ואת הבוקר שלו מתחיל במקלחת כשאימא שלו מקלחת אותו, אחרי שאכל כמה חתיכות נייר עיתון, תוך כדי שאני נאבק בו, שלא יגיע שוב לחסימת מעיים - וגם זה אחרי 3 שעות שינה בלילה. חבר שלו מיכאל, הוא אוטיסט בתפקוד גבוה שעובד בהייטק. מגיל 3 ועד 21 שניהם מקבלים את אותה תמיכה ואותם התקנים - רק מפני ששניהם נקראים אוטיסטים, אבל התפקוד הרי מצביע על לקות שונה לחלוטין, כפי שהכירו כבר בכל העולם, חוץ מישראל".

דיון משותף לוועדות החינוך והבריאות על מסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"אוטיסט בתפקוד גבוה ואוטיסט בתפקוד נמוך - מקבלים את אותו טיפול". דיון בכנסת ליום המודעות לאוטיזם/דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר ועדת הבריאות, חבר הכנסת יונתן משריקי אמר כי "לא נוכל להיות חברה שלמה וטובה בלי הכרה והכלה של הילדים האלה. חברה חזקה, כוחה מתבטא בהענקת כלים לאנשים האלה. כל מסדרונות המדינה צריכים להכיל את הקושי שלהם ולתעל ולהפיק מהם את המרב".

אל דבריו הצטרף חבר הכנסת ויו"ר ועדת החינוך, יוסף טייב, ואמר כי יש גידול מתמיד בכמות הילדים האוטיסטים הלומדים במערכת החינוך "יש עלייה של 18% אחוז ב-2023 לעומת השנה הקודמת. על אף שהגידול ידוע לכל, נראה שמשרד החינוך לא נערך לכך מספיק, דבר המוביל להידלדלות בכמות ובאיכות המענה לתלמידים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
דיון לרגל יום המודעות העולמי לאוטיזם בכנסת. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"המדינה צריכה להכיל את קושי הילדים ולתעל ולהפיק מהם את המרב". ח"כ יונתן משריקי/דוברות הכנסת, דני שם טוב

נושא מרכזי שעלה בדיון הועדה הוא הבדלי השכר בין מטפלים פרא רפואיים במשרד החינוך לבין אלו שעובדים במשרד הבריאות. "משרד החינוך מתקצב שעה למטפל פרא רפואי לפי 45 דקות טיפול ואילו משרד הבריאות מתקצב לפי 60 דקות. לא יכול להיות שבאותו חדר שתי מטפלות עושה עבודה זהה ומתוקצבות שונה". אמר יו"ר ארגון שתילים, ישראל רייסנר.

בתגובה לכך, נציגת משרד הבריאות, ד"ר נעמה יושע-אורפז, אמרה כי בשבוע שעבר משרדה החל לקדם שיח עם משרדי החינוך והרווחה, תחת משרד ראש הממשלה, על מנת ליישם את התקצוב של אותם עובדי רפואה - זאת על פי דוח מטעם משרד רה"מ בנושא.

נציג התקציבים במשרד הבריאות, אורי שי פרידלנד אמר כי אם לא יהיה שיווין בתנאים של עובדי המערכת הציבורית לעובדי הספקים - "תהיה בריחה של אנשים". עוד הוסיף ואמר כי "המשרד כרגע עובד על מכרז חדש לשירותי הטב"מ (טיפול בריאותי מקדם לילדים על הרצף האוטיסטי), אנחנו בשיח עם העמותות. מקווה שנצליח לשפר שם את התנאים".

ילד עם דובי. ShutterStock
"משרד החינוך לא נערך מספיק לעלייה בכמות הילדים האוטיסטים במסגרות החינוך" (אילוסטרציה)/ShutterStock

נציג התקציבים במשרד הבריאות, אורי שי פרידלנד אמר כי אם לא יהיה שיווין בתנאים של עובדי המערכת הציבורית לעובדי הספקים - "תהיה בריחה של אנשים". עוד הוסיף ואמר כי "המשרד כרגע עובד על מכרז חדש לשירותי הטב"מ (טיפול בריאותי מקדם לילדים על הרצף האוטיסטי), אנחנו בשיח עם העמותות. מקווה שנצליח לשפר שם את התנאים".

בסיכומי הדברים, אחת מנציגות ההורים, כנרת חנני יהודאי, סיפרה על בנה ואמרה כי "חשבנו שיונתן בתפקוד נמוך ושאי אפשר לקדם אותו. למזלנו הייתה לנו מפקחת שהכניסה אייפדים לכיתה. בן לילה הוא עבר לתפקוד הרבה יותר גבוה. הוא אוטיסט לא ורבלי שמביע עצמו בהקלדה". לאחר מכן הקריאה יהודאי טקסט שכתב בנה, שזכה למחיאות כפיים מכל היושבים באולם: "הרטיטו באחווה טובתי, כאחד האדם היודע כי לא טוב לי לבדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully