וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תנציח השנה מערכת החינוך את 7 באוקטובר והמלחמה בימי הזיכרון

עודכן לאחרונה: 1.4.2024 / 21:17

סיורים והתנדבות בחקלאות בצפון הנגב, עצרת להוקרת תושביו, הקראת טקסטים של נרצחים ונופלים - אלה חלק מתוכנית מערכת החינוך להנצחת 7 באוקטובר והמלחמה במסגרת חודש הגבורה והתקומה שיחל במאי. התוכנית תכלול את כל הגילאים ואת החברה הערבית. "הטראומה לא פסחה על אף אחד"

שר החינוך וממ"ז דרום בסיור בגני ילדים בעיר שדרות/אבי רוקח

מערכת החינוך תנציח את 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל במסגרת חודש הגבורה והתקומה. במהלך חודש זה יצוינו יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, יום השואה, יום העצמאות, יום ירושלים ויום האחדות במתכונת חדשה המדגישה את אירועי חצי השנה האחרונה.

התוכנית של משרד החינוך תכלול את כלל הגילאים, מגני הילדים עד תלמידי י"ב - גם בחברה הערבית. במסגרתה יודגשו "ערכי ההנצחה והגבורה, הערבות ההדדית והסולידריות, השייכות לארץ ולמדינה והמפגשים בין כל חלקי החברה הישראלית". החל מ-1 במאי ועד 9 ביוני התלמידים ישתתפו בטיולים, עצרות, מפגשים בין חלקים שונים בחברה ושיעורים בנושא, אותם המנהלים יוכלו לבחור מתוך אתר תכנים ייעודי שיעלה המשרד לשימושם.

"מדינת ישראל ומערכת החינוך זוכרים, מוקירים ומנציחים את הלוחמים בוגרי המערכת שהתייצבו בעוז ובחירוף נפש כנגד הקמים עלינו לכלותינו", אמר שר החינוך יואב קיש. "מדובר בלוחמי דור התקומה של מדינת ישראל. מוטלת עלינו החובה לפעול להנצחתם ולשימור זיכרונם, להפיח את רוחם - רוח הגבורה והעוז, להנחיל את מורשתם ולהמשיך את דרכם".

פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, בי"ס פאול קור פתח תקווה, 1 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
התוכנית תכלול את כל הגילאים, גם בחברה הערבית. תלמידי בית ספר יסודי בפ"ת/ראובן קסטרו

עם חזרת התלמידים מחופשת פסח, הם יעברו תכנים על "מה שהיה עד ל-7 באוקטובר", למשל על עוטף עזה ושורשי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, וכן זהות אישית וקולקטיבית. כמו כן, מספרת מירי נבון, שהובילה את בניית התוכנית, יעמדו במוקד "פעילות שמעוררות יוזמות ועשייה חברתית כמו גם סיורים ומסעות מעצבי זהות. נרצה לראות טקסי הוקרה לתלמידים, מתנדבים ואנשי חינוך שיצאו מגדרם בתקופה הזאת. ולהנציח ולהוקיר את משפחות השכול".

"ביקשנו לייצר חוט מקשר של ארבעה עוגנים מרכזיים שיקבלו ביטוי ביום הזיכרון, השואה והעצמאות: ערבות הדדית, הנצחה וגבורה, מפגשים בחברה הישראלית", הסבירה. "לעומת שנים קודמות, גם החברה הערבית מצטרפת לחודש הגבורה והתקומה. השנה קרה אירוע מאוד משמעותי, כל תושבי ישראל חוו זאת, זה לא פסח על אף אוכלוסייה".

במהלך החודש יוביל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך סיורים בצפון הנגב המערבי לכ-30 אלף תלמידי ח'-י"ב, שיבקרו באתר מורשת קרב ויתנדבו בחקלאות או ביישובים. בנוסף לכך, תתקיים עצרת נוער ממלכתית להוקרת תושבי צפון הנגב המערבי. פרויקט הנצחה של סיפורי נופלים ייערך בשיתוף עם יד לבנים, במסגרת המעורבות החברתית של תלמידי התיכון. מיזם נוסף לתלמידי י"ב ייקרא "החיטה צומחת שוב". במסגרתו הם יפגשו מפקדים בצה"ל, יתנדבו בחקלאות וישתתפו בסדנאות זהות ושייכות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מסדרון בית ספר פאול קור פתח תקווה. ראובן קסטרו
"היה חשוב לראות את כולם יושבים ובונים את התוכנית ביחד". מסדרון בית ספר/ראובן קסטרו

טקסי הזיכרון השנתיים ייראו גם הם אחרת. "פיתחנו טקסים חדשים ומותאמים ליום הזיכרון והשואה. השנה נאספו טקסטים אקטואליים במקום אלה החוזרים על עצמם מדי שנה", אמרה נבון. הטקס המוצע על ידי המשרד כולל, למשל, את הטקסט שכתב שאולי גרינגליק, שנפל בלחימה בעזה, על פרישתו מתוכנית "הכוכב הבא", את השיר "שנאת אחים" של ענר שפירא, שנרצח במיגונית כשניסה להגן על נמלטי הנובה שהסתתרו עמו בתוכה, את ההספד של שרית זוסמן לבנה, רס"ל (במיל') בן זוסמן, את סיפור הגבורה של "צוות אלחנן", ואת מסיבת העיתונאים של עידן עמדי בבית החולים שיבא בתל השומר.

הצעות נוספות כוללות את מילותיהם של הנופלים סרן יפתח יעבץ, רס"ר (במיל') אלקנה ויזל, סא"ל סלמאן חבקה, רס"ל (במיל') אחמד אבו לטיף, והספדים שנכתבו לפרמדיקית עמית מן וסגן שי איילי, וכן תפילה לשלום החטופים ושחרורם.

"היה לנו חשוב לראות את כולם יושבים סביבנו בשולחן ובונים את התוכנית ביחד. ישבו בוועדת ההיגוי 40 איש מהרשויות, מהנהגת ההורים. זו תחושת שליחות גדולה", אמרה נבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully