וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלה לארדואן: ניצחון לאופוזיציה בבחירות המקומיות בטורקיה

עודכן לאחרונה: 1.4.2024 / 15:44

ראש עיריית איסטנבול אימאמאולו זכה בכהונה נוספת, כשהאופוזיציה שמרה על השליטה גם באנקרה הבירה וזכתה ב-15 ערים נוספות: "שלטון היחיד נגמר". ארדואן, שנחל את ההפסד הגדול ביותר בשלטונו על רקע המשבר הכלכלי, הבטיח לתקן: "מה שפספסנו, נשלים"

ראש עיריית איסטנבול, אקרם אימאמאולו, בנאום לתומכיו אחרי הניצחון בבחירות, 1 באפריל 2024. רויטרס
"אלו שלא מבינים את המסר של האומה, יפסידו בסופו של דבר". אימאמאולו בנאום הניצחון שלו, הלילה/רויטרס

האופוזיציה בטורקיה רשמה אמש (ראשון) ניצחון משמעותי בבחירות המקומיות, והנחילה לנשיא רג'פ טייפ ארדואן ולמפלגתו את מפלתם הגדולה ביותר עד היום על רקע המצב הכלכלי הקשה והרצון לשינוי פוליטי.

באיסטנבול, העיר הגדולה ביותר בטורקיה, ראש העיר המכהן אקרם אימאמאולו מוביל ב-10% על יריבו בדרך לבסס את מעמדו כמועמד אפשרי לנשיאות בעתיד. במקומות אחרים בטורקיה, מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) שלו שמרה על השליטה באנקרה הבירה וגרפה 15 ערים נוספות מידי מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) השלטת.

"אלו שלא מבינים את המסר של האומה, יפסידו בסופו של דבר", אמר אימאמאולו, איש עסקים לשעבר, לאלפים מתומכיו באיסטנבול במהלך חגיגות הניצחון הלילה, כשחלקם קראו לארדואן להתפטר. "הלילה, 16 מיליון אזרחי איסטנבול שלחו מסר ליריבים שלנו וגם לנשיא. שלטון היחיד נגמר".

תומכיו של ראש העיר אמרו כי הם רוצים לראות אותו מתמודד מול ארדואן בעתיד, אף שהנשיא אמר כי הוא לא ייקח חלק בבחירות הבאות ב-2028 - אלא אם הפרלמנט יאפשר לו להתמודד על כהונה נוספת.

"אנחנו שמחים מאוד, אנחנו אוהבים אותו מאוד. אנחנו רוצים לראות אותו כנשיא", אמרה אסרה, אחת מתומכותיו, לרויטרס.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום לתומכיו באנקרה אחרי תוצאות הבחירות המקומיות, 31 במרץ 2024. רויטרס
מבטיח לתקן את הטעויות. ארדואן בנאום לתומכיו, הלילה/רויטרס

ארדואן חשק במיוחד בניצחון באיסטנבול, שבה כיהן בעצמו כראש עיר בשנות ה-90, והסקרים הראו מרוץ צמוד יותר מזה שהיה בסופו של דבר. הוא הודה כי תוצאות הבחירות הן "נקודת מפנה".

בנאום בפני תומכיו במטה המפלגה באנקרה, הודה הנשיא כי הברית הפוליטית שלו "איבדה גובה" ותפעל בהתאם למסר של הבוחרים.

"אם עשינו טעות, נתקן אותה", אמר ארדואן על השנים הקרובות. "אם פספסנו משהו, נשלים אותו". הוא אמר כי סיומה של מערכת בחירות שנייה בתוך פחות משנה תקל על הכלכלה.

נשיא טורקיה התאושש בשנה שעברה, כשזכה בכהונה נוספת וברוב בפרלמנט של מפלגת "הצדק והפיתוח" האסלאמיסטית שלו ושל בעלי בריתה הלאומנים. כל זאת למרות שנים ארוכות של שחיקה באיכות החיים של הטורקים לאור קריסת הלירה.

השנה, עם אינפלציה המתקרבת ל-70% והאטה בצמיחה בשל מדיניות מוניטרית קפדנית, הבוחרים כבר הענישו את מי שבמשך יותר משני עשורים השיט את טורקיה לכיוון אוטוריטרי ודכאני.

תומכי האופוזיציה חוגגים את ניצחונם בבחירות באיסטנבול, טורקיה, 1 באפריל 2024. רויטרס
"אנחנו רוצים לראות אותו כנשיא". תומכיו של אימאמאולו חוגגים הלילה/רויטרס

לפי התוצאות הלא סופיות, מפלגת השלטון ובעלי בריתה הפסידו גם בערים הגדולות בורסה ובליקסייר שבצפון-מערב המדינה, אזור מתועש שתושבים סובלים מפגיעה במשכורותיהם לאור האינפלציה הגבוהה.

התוצאות אף הראו כי מפלגת העם הרפובליקאית הובילה ברחבי המדינה עם כ-1% מהקולות - בפעם הראשונה זה 35 שנה. עבור ארדואן, שעלה לשלטון ב-2002, זו המכה הפוליטית החמורה ביותר שלו עד עתה.

אימאמאולו הצליח לכבוש את איסטנבול ב-2019 שנשלטה על ידי AKP במשך 25 שנה, למרות מאמץ הרשויות של טורקיה למנוע זאת ממנו. התוצאות המקוריות בוטלו בטענה לזיופים ונערך סיבוב חוזר - שגם בו ניצח.

הוא זכה במידה רבה בזכות קולות המפלגה הפרו-כורדית המרכזית DEM, שהציבה הפעם מועמד שלה, אם כי התוצאות מעידות על כך שכורדים רבים הצביעו עבורו שוב כדי לסכל ניצחון של ארדואן.

בנוסף לכך, אימאמאולו הצליח לשמור על כיסאו למרות התפרקות הברית בין מפלגות האופוזיציה שכשלה להדיח את ארדואן בשנה שעברה, הישג שמעיד על יכולתו להגיע לבוחרים נוספים מעבר לבסיס התמיכה החילוני של ה-CHP.

מפלגה נוספת שגזלה קולות מארדואן הגיעה מהצד השני של המפה הפוליטית, מפלגת "הרווחה החדשה" האסלאמיסטית שסבורה כי הקו של טורקיה כלפי המלחמה של ישראל ברצועת עזה אינו תקיף מספיק. היא הדיחה את ראש העיר המכהן מטעם ה-AKP בעיר סנליורפה שבדרום-מזרח המדינה.

במעוזי הכורדים בדרום-מזרח טורקיה, מפלגת DEM ביססה מחדש את כוחה וניצחה בעשרה מחוזות. אחרי הבחירות הקודמות, המדינה החליפה ראשי ערים פרו-כורדים ב"נאמנים" מטעם המדינה בטענה שהם היו קשורים לארגוני מורדים כורדיים. הכורדים ראו בכך המשך לדיכוי הפוליטי של ארדואן.

לאורך יום הבחירות, דווחו על שורת מקרים אלימים, כולל עימותים בדרום-מזרח המדינה בין קבוצות שהיו חמושות ברובים, מקלות ואבנים. בעימותים נהרג אדם אחד ונפצעו 11 איש נוספים. בתקרית אחרת, מועמד מקומי נהרג וארבעה אנשים נוספים נפצעו, לפי דיווח בסוכנות הידיעות הרשמית "אנאדולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully