וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בטורקיה: ארדואן רוצה בחזרה את איסטנבול, הכורדים ינקמו?

מפלגתו של הנשיא איבדה את העיר הגדולה במדינה ב-2019, והיא שואפת לזכות בה ובבירה אנקרה מחדש. ראש העיר אימאמאולו נחשב כמנהיג אפשרי ביום שאחרי ארדואן, והוא זקוק שוב לתמיכת הכורדים. גם התחזקותה של מפלגה אסלאמיסטית אנטי-ישראלית עשויה לגזול קולות מארדואן

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בעצרת תמיכה לקראת הבחירות המקומיות באיסטנבול, 30 במרץ 2024. רויטרס
הצהיר שאלו יהיו הבחירות האחרונות שלו. ארדואן בעצרת באיסטנבול, אתמול/רויטרס

טורקיה עורכת היום (ראשון) בחירות מקומיות, ובמרכזן הקרב על איסטנבול, העיר הגדולה ביותר במדינה שבראשה עומד כיום בכיר באופוזיציה.

ניצחונו של ראש העיר אקרם אימאמאולו בבחירות הקודמות ב-2019 הנחית את המכה הקשה ביותר שידע הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ב-20 שנות שלטונו, והתוצאות היום צפויות לתת אינדיקציה לעתיד הפוליטי של טורקיה.

ארדואן התאושש בשנה שעברה, כשזכה בכהונה נוספת וברוב בפרלמנט של מפלגת "הצדק והפיתוח" האסלאמיסטית שלו ושל בעלי בריתה הלאומנים. לאחרונה הוא אמר כי אלו יהיו הבחירות האחרונות שלו, אך הותיר פתח להתמודדות אפשרית שלו על כהונה נוספת ב-2028 אם הפרלמנט יאפשר זאת.

הסקרים חוזים קרב צמוד בין אימאמאולו לבין מועמדו של ארדואן, השר לשעבר מוראט קורום. זכייה מחודשת של מפלגתו בעירו איסטנבול תחזק את שלטונו, בעוד שכהונה נוספת של אימאמאולו יבססו את מעמדו כמי שעשוי להנהיג את טורקיה כולה בעתיד.

איסטנבול, שבה חיים כ-16 מיליון איש, היא המנוע של כלכלת טורקיה, הסובלת מאינפלציה של כמעט 70%. התוצאות היום יושפעו במידה רבה מהדאגות הכלכליות של הבוחרים, כשלמצביעים הכורדים והאסלאמיסטים תהיה חשיבות רבה בעיצובן.

ראש עיריית איסטנבול אקרם אימאמולו בעצרת בחירות באיסטנבול, טורקיה, 30 במרץ 2024. רויטרס
נחשב כמועמד אפשרי לנשיאות טורקיה בעתיד. אימאמאולו, אתמול/רויטרס

הקלפיות נפתחו בשעה 7:00 במזרח טורקיה ובמקומות אחרים שעה מאוחר יותר, והן ייסגרו בשעה 17:00. התוצאות הראשונות צפויות להתפרסם בשעה 22:00. בסך הכול, יותר מ-61 מיליון טורקים בעלי זכות הצבעה בבחירות האלו.

"מפלגת 'הצדק והפיתוח' השלימה פרויקטים חשובים מאוד לפיתוח המדינה הזו", אמר לרויטרס פארוק ברן, בן 28, שהצביע בעיר דיארבקיר שבדרום-מזרח המדינה. "(היא) צריכה להיות חזקה ברמה המקומית כדי להמשיך בשירותיה".

בעוד הפרס הראשי מבחינת ארדואן הוא איסטנבול, הוא שואף גם לנצח מחדש את הבירה אנקרה. שתי הערים עברו לידי האופוזיציה ב-2019 לאחר שהיו תחת שלטון מפלגתו וקודמיה האסלאמיסטיים במשך 25 שנה.

ארדואן נהנה מפיצול באופוזיציה, שהתפרקה בעקבות המפלה שנחלה בשנה שעברה, אך ראש עיריית איסטנבול עדיין נהנה מתמיכה של מעגלים נרחבים יותר משל מפלגת העם הרפובליקאית, הגדולה ביותר באופוזיציה.

עוד בוואלה!

האיש שניצח את ארדואן. פעמיים

לכתבה המלאה
תומכיו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן בעצרת לקראת הבחירות המקומיות באיסטנבול, 30 במרץ 2024. רויטרס
תומכי ארדואן בעצרת באיסטנבול, אתמול/רויטרס

אימאמאולו הצליח לכבוש את איסטנבול ב-2019 למרות מאמץ הרשויות של טורקיה למנוע זאת ממנו, כשהתוצאות המקוריות בוטלו בטענה לזיופים ונערך סיבוב חוזר - שגם בו ניצח. הוא זכה במידה רבה בזכות קולות המפלגה הפרו-כורדית המרכזית, שמציבה הפעם מועמד שלה, אם כי כורדים רבים צפויים להצביע עבורו שוב כדי למנוע מארדואן ניצחון.

הכורדים מאשימים את השלטונות הטורקיים בדיכוי לאומי ותרבותי, והממשלה הדיחה ראשי עיר רבים מטעם המפלגה בדרום-מזרח המדינה שניצחו ב-2019 בטענה שהיו בקשרים עם ארגוני המורדים הכורדיים. הממשלה של ארדואן החליפה אותם בפוליטיקאים נאמנים מטעמה.

"אני מייחל ששיטת הנאמנים תיפסק. הבחירות האלה חשובות לעתידה של טורקיה ולהקשבה לנו: הכורדים תמיד מכריעים", אמר אליף דורגון, עובד מדינה בן 32.

מוקד פוטנציאלי לכאב ראש עבור ארדואן הוא מפלגת "הרווחה החדשה", שהתמיכה בה גברה בשל העמדה התקיפה שלה נגד המלחמה של ישראל בחמאס והתסכול מהמצב הכלכלי תחת שלטונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully