המונים חוגגים באיסטנבול את זכייתו של נציג האופוזיציה אקרם אימאמולו לראשות העיר. 23 ביוני 2019. רויטרס
המונים חוגגים באיסטנבול את זכייתו של נציג האופוזיציה אקרם אימאמולו לראשות העיר. 23 ביוני 2019/רויטרס

האיש שניצח את ארדואן. פעמיים

24.6.2019 / 16:10

לא הרבה אנשים יכולים להתגאות בניצחון על רג'פ טייפ ארדואן ב-15 שנות שלטונו בטורקיה, אך אקרם אימאמאולו עשה זאת. פעמיים, בתוך שלושה חודשים.

אימאמאולו, מנהל חברת בנייה לשעבר בן 49, לא היה מוכר עד לקמפיין הבחירות האחרון. הוא צמח כראש עיר באחד מפרבריה של העיר בייליקדוזו, מאז 2014. הוא רץ עם מסרים חיוביים כשהפיח תקווה בתושבי איסטנבול, שחלקם כבר התרשמו מביצועיו כמנהל מוכשר ופתוח.

על אף שהוא היה בחירה חיצונית של מפלגת העם הרפובליקאית החילונית (CHP), אימאמאולו הדגיש בנאומיו את הצורך לעבוד יחד כדי להיאבק בעוני, תוך שהוא מגנה את הרטוריקה הפופוליסטית שמאפיינת את שלטונו של ארדואן. בתחילת השנה הוא נפגש עם הנשיא כדי לדון בעתידה של העיר, מה שהקנה לו כבוד בקרב מצביעים שאינם נמנים על בסיס התמיכה של ה-CHP, הפונה לאוכלוסייה החילונית ממעמד הביניים.

לקריאה נוספת:
ההפסד הכפול של ארדואן סודק את חומת הסולטנות
דרמה בבחירות באיסטנבול: מועמדו של ארדואן הפסיד פעם נוספת
ארדואן חושש מהפסד נוסף באיסטנבול, ומתחנף לקולות של הכורדים

אקרם אימאמולו לאחר פרסום תוצאות הבחירות באיסטנבול - 23 יוני 2019. רויטרס
הצליח לפנות לקהלים מסורתיים. אימאמאולו, הלילה/רויטרס

הוא חרש את השטח והשתתף בחוגי בית רבים, בעוד שיריבו, ראש הממשלה לשעבר בינאלי ילדרים חסה בצלו של ארדואן. הנשיא, שהחל את הקריירה הפוליטית שלו בתור ראש העיר, כינס עצרות תמיכה ענקיות ותוקפניות ודחק לשוליים את מועמדו. הוא הפך את זה לבחירות כמעט אישיות, והפסיד. פעמיים.

בבחירות החוזרות פנתה מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) השולטת לקולות של הכורדים בעיר, כשבמקביל נרשמו הקלות במגבלות הקשות המוטלות על מנהיג המחתרת הכורדית (PPK) המוחזק בבידוד, עבדוללה אוצ'לאן. למרות זאת, הקול הכורדי נותר לצדו של אימאמאולו, שהצליח לגרוף גם קולות ממצביעים מסורתיים של ה-AKP משורות מעמד הפועלים, הסובלים קשות מהמשבר הכלכלי. העובדה שהוא מוסלמי הדוק עזרה לו להרחיב את קהל היעד שלו, עד שלבסוף שבר את האחיזה של המפלגות האסלאמסטיות בעיר הגדולה ביותר בטורקיה, לראשונה זה 25 שנה.

"אנחנו נחבק את כולם", הכריז בעצרת הניצחון הלילה. "אנחנו נבנה את הדמוקרטיה בעיר הזאת, אנחנו נבנה את הצדק בעיר הזאת. החברה הזאת תזכה לקבל חירות. החברה הזאת גם תתקן עוולות, חכו ותראו. יש לי אמונה באנשינו ואני סבור גם כי לתושבים יש אמונה בדמוקרטיה". בטון מפויס, פנה גם ליריביו: "אני מודה לנשיא רג'פ טייפ ארדואן וליריבי בבחירות, שכבר דאג לברך אותי".

על הפער הפעם כבר לא יכלו לערער במפלגת השלטון - 775 אלף קולות הבדילו בין השניים אתמול, לעומת 13 אלף בלבד בחודש מרץ.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 19 ביוני 2019. AP
אחרי שנים ארוכות, יש לו יריב אמיתי. ארדואן בעצרת באיסטנבול, בשבוע שעבר/AP

אימאמאולו, אב לשלושה ילדים וסגן נשיא קבוצת הכדורסל של טרבזונספור, הפך בתוך כמה חודשים לתקווה של האופוזיציה להחליף את ארדואן. אחרי שנים של פילוג ופיצול, הוא נתפס עתה כמי שיכול לקרוא תיגר על הנשיא בבחירות הבאות, שאמורות להתקיים ב-2023. "רק הזמן יגיד", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית בריאיון בחודש שעבר, כשנשאל אם הוא מתכנן ללכת במסלול של ארדואן מראשות העיר באיסטנבול אל הנשיאות באנקרה, אבל תומכיו כבר מפתחים תקוות.

נקודת דמיון נוספת בין השניים היא אהבה דומה לכדורגל. ארדואן היה שחקן חצי-מקצועני, ואימאמאולו היה כדורגלן חובבן בנעוריו.

"הבחירות החוזות נועדו לשים קץ לדיקטטורה", אמרה אתמול גולצ'אן דמירקאיה, עקרת בית בת 48 משכונת קג'ית'נה, שנחשבה למעוז של ה-AKP. "אינשאללה, אני רוצה לראות אותו נשיא בתוך חמש שנים. שלטון היחיד צריך להגיע לקצו".

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully