וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לזיכוי זדורוב: תיק תאיר ראדה נותר פתוח - והרוצח מסתובב חופשי

עודכן לאחרונה: 30.3.2024 / 7:38

הפרשה שהסעירה את המדינה במשך 16 שנים הגיעה לסיומה המשפטי לפני שנה כשרומן זדורוב זוכה מאשמת רצח הנערה. עם זאת, לא נראה שהתיק מתקדם לעבר מציאת הרוצח. קציני משטרה לשעבר ושופט בכיר בדימוס מטילים ספק באפשרות שהתיק יפוענח: "לחזור לחקירה - מורכב ומסובך"

בווידאו: "ידעתי שהאמת תנצח": רומן זדורוב חזר לביתו לאחר שזוכה מרצח תאיר ראדה/ניב אהרונסון

16 שנים וארבעה חודשים חלפו מאז שתאיר ראדה בת ה-14 נרצחה בבית ספרה שבקצרין. לפני שנה בדיוק הגיע לסופו המשפט הפלילי המסעיר והארוך ביותר שנערך אי פעם בישראל כשרומן זדורוב, שהורשע ברצח תאיר ראדה, זוכה לבסוף במשפט החוזר. בכך חזרה הפרשה לנקודה שבה הייתה בליל הרצח ב-6 בדצמבר 2006: בבית ספר בישראל נרצחה נערה צעירה - אבל הרוצח מסתובב חופשי והתיק נותר פתוח.

קצין בכיר לשעבר במשטרה, שעסק שנים רבות בתחומי חקירות ומודיעין וגם חקר תיקי רצח רבים, אומר כעת לוואלה! שנה לאחר זיכויו של זדורוב כי לפי הערכתו, זה מסוג התיקים שיישארו פתוחים כמו רצח רחל הלר, שבו הואשם עמוס ברנס. "יהיה מאוד מורכב לחזור לחקירה", הוא מסביר.

תאיר ראדה. רפרודוקציה, צילום מסך
התיק נותר ללא תשובה. תאיר ראדה ז"ל/צילום מסך, רפרודוקציה

בצהרי אותו יום נורא בחורף 2006 נרצחה תאיר ראדה תלמידת כיתה ח' בבית הספר "נופי גולן" שבקצרין. גופתה התגלתה בתא שירותים נעול סמוך לשעה 19:00 בערב, אחרי שעות של חיפושים, כשגרונה משוסף ועל גופה חתכים מסכין. ארבעה ימים אחרי הרצח עוכב לחקירה רומן זדורוב, היום בן 45, מקצרין, שעבד באותם ימים בריצוף המקלטים בבית הספר. כעבור יומיים הוחלט לעצור אותו ולאחר שבוע במעצר הוא התוודה בפני מדובב בתאו כי הוא הרוצח. ב-19 בדצמבר 2006 הודה זדורוב במעשה ושיחזר אותו, אך יום לאחר מכן החליף עורך דין וחזר בו מהודאתו.

כמעט מיומה הראשון של הפרשה היא זכתה לתשומת לב ציבורית ותקשורתית חסרת תקדים ולמרות ההחלטות השיפוטיות בדבר אשמתו של זדורוב, חלק ניכר מהציבור נטה להטיל בהן ספקות ודעת הקהל נטתה לראות בזדורוב זכאי.

באוקטובר 2010 הורשע זדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת וכעבור שנתיים וחצי באותו בית משפט ובפני אותם שופטים הוא הורשע בשנית אחרי שהשופטים קבעו כי ראיות חדשות שהוצגו להם אינן מביאות לזיכויו. גם ערעור שהגיש לעליון על הרשעתו נדחה, אבל אז אולי נזרע הזרע שיצמח ויביא כעבור מספר שנים לזיכוי זדורוב: ההחלטה בעליון התקבלה אז בדעת רוב, ויתכן שדעת המיעוט של השופט יורם דנציגר על זיכוי מחמת הספק, היא שחוללה את המפנה. נוכח בקשתו של זדורוב לקיים משפט חוזר, קבע חנן מלצר, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון דאז, כי משפט כזה אכן ייערך. לפני שנה, אחרי שנה וחצי של דיונים, הוחלט לזכות את זדורוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
רומן זדורוב לאחר הכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה, ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
זדורוב לאחר הזיכוי לפני שנה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

אב בית הדין, השופט אשר קולה, שיחד עם השופט דני צרפתי החליט לזכות את זדורוב, קבע כי הודאתו של זדורוב ברצח הייתה הודאת שווא וסמך את החלטתו על שורה נוספת של נימוקים. השופטת תמר נסים שי, שקבעה בדעת מיעוט כי זדורוב אשם ברצח, הסבירה: "מצאתי כי הראיות שהובאו מהוות מארג הדוק ומבוסס היטב. יש בו מעל ומעבר לכל ספק סביר להוכחת אשמתו של הנאשם".

"לא מאמין שמישהו ייכנס להרפתקה, אלא אם יהיו לו ראיות ממש מפלילות", הסביר קצין החקירות הבכיר ששוחח עם וואלה!. "אני לא רואה איך נכנסים ל'חוויה' הזאת שוב. זה מסובך להכניס שוב את כולם לתוך הרפתקה נוספת שהסיכויים בה נמוכים. כדי שתיפתח חקירה מחדש צריך מסמכים חדשים. אני מאמין שיבדקו ויחקרו כל פרט מידע חדש ולא יזנחו אותו, אבל בין זה לבין כניסה לחקירה חדשה יש פער גדול".

נוכח ניסיונו רב השנים הוא העלה חשש מפני תקלות שעלולות לצוץ. "יכול להגיע מקור מודיעיני שמעוניין לרצות את המשטרה ולהביא מידע, ולצערי הרב עלול להיות בצד השני של המשטרה מישהו לא מקצועי שישווק את זה כאילו 'אנחנו עכשיו הולכים לפענח את התיק שכל המדינה עקבה אחריו' ויחשוב שהוא עכשיו ממציא את הגלגל ויכניס את כל המערכת להרפתקה חדשה", הדגיש הקצין הבכיר. "מי שיהיה מקצועי ואחראי לא ייכנס להרפתקה כזאת. כמובן שעליו לבדוק את החומרים ואולי תהיה לו ביד איזה 'בוננזה' בידיים, אבל צריך לבוא לאירוע כזה בעיניים פקוחות ובמחשבה מאוד עמוקה, לא למהר".

השופט אשר קולה בהכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה, ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הרכב השופטים שזיכה בדעת רוב את זדורוב/ראובן קסטרו

עוד הסביר הקצין כי "אני מניח שמגיעות כל מיני ידיעות. ברור שאדם יכול לקחת פרט מסוים ולבנות עליו סיפור על סמך הערכה ולצערי הרב מישהו בקצה עוד יכול על סמך אותה הערכה לבנות ידיעה ולא יכתוב שזה להערכת המקור. רכז מודיעין לא מנוסה עלול לקחת איזו אמירה ולהפוך אותה לידיעה שמסתדרת לו יפה. גם אם זה יקרה, צריך שיהיה מבוגר אחראי שישאל שאלות: איך המקור יודע? מאיפה הוא קיבל את זה? אלו שאלות שצריך לשאול ואם לא שואלים אותן - עלול להתגלגל כדור שלג שלא ייעצר".

תיק הרצח בברנוער הוא דוגמא מוחשית לאותו חשש שהביע הקצין בדימוס, אז זאור חנקישייב בדה ראיות והצליח לשכנע את המשטרה שמדובר בראיות מוצקות שיכולות להביא להרשעתו של חגי פליסיאן באשמת רצח. על סמך עדותו של המקור שהפך לעד מדינה הוגש כתב אישום, אבל כעבור פחות משנה התיק קרס וכתב האישום בוטל. כמו בפרשת רצח תאיר ראדה, גם בתיק הרצח הזה עד היום לא נעצר חשוד חדש במעשה.

אילנה ראדה בהכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה, ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו
אילנה ראדה/ראובן קסטרו

עו"ד תומר קסלסי שירת שנים רבות במשטרה ובתפקידו האחרון היה ראש מחלק רצח ביחידה המרכזית במחוז חוף. "אם יגיע לידי המשטרה מידע אמין וחדש שהם לא הכירו, המשטרה תחדש את החקירה", הוא אומר לוואלה!. "במקרה כזה, ברור שיש סיבה טובה לפתוח בחקירה מחודשת. הרי יש פה מקרה של ילדה קטנה שנרצחה בתוך בית ספר. היו כבר מקרים שבהם אחרי שנים רבות חקירות נפתחו ופוצחו תיקים שלא פוענחו במשך שנים. זה יכול להיות לדוגמא אם מגלים דנ"א או אם מגיעה עדות מפלילה. בסופו של דבר, כולם רוצים לגלות מי רצח אותה". עם זאת, מסביר קסלסי שלא בהכרח חקירה כזאת תביא בסופו של דבר לכתב אישום נגד נאשם אחר. הוא סיפר כי הוא עצמו חקר תיק רצח שנפתח מחדש בעקבות ראיה בדמות עדות. "לצערי זה לא הבשיל בסוף לכתב אישום", אמר לגבי אותו תיק.

עו"ד תומר קסלסי. אביב כהן, באדיבות המצולמים
עו"ד תומר קסלסי/באדיבות המצולמים, אביב כהן

עו"ד משה גלעד, שופט בית המשפט המחוזי בחיפה בדימוס, חושב שהשאלה המשפטית אינה "האם יש רוצח שמסתובב חופשי". "שלושה שופטים אומרים שהם עשו כמיטב יכולתם בהכרעת התיק הזה. שופטים הם בשר ודם ולכן התשובה היא שקיימת אפשרות שהרוצח מסתובב חופשית, אבל זו שאלה שעוסקת בדעת הציבור", מסביר השופט בדימוס גלעד שישב בהרכבים של תיקי רצח חמורים והוא אחד מהסנגורים המנוסים בישראל. "תפקידו של הדין הפלילי הוא איננו לקבוע אם זדורוב חף מפשע, ביצע או לא ביצע את הרצח. תפקידו לקבוע האם המדינה הטוענת שהוא אשם עמדה בתנאי החוק והמשפט כדי להוכיח את זה - כלומר האם היא הצליחה להוכיח את אשמתו מעבר לספק סביר".

אחת הסיבות שהובילו למשפט החוזר לזדורוב הייתה ראיות חדשות כמו הסכין המשוננת. אלא שעו"ד גלעד חושב שזו לא הסיבה. "אנשים טועים לחשוב שהמשפט החוזר הוכרע על סמך ראיות פורנזיות כמו סכין או אפילו DNA מיטוכונדריאלי. המשפט הוכרע על כך ששני שופטי הרוב, קולה וצרפתי נגד דעתה החולקת של השופטת נסים שי. דעת הרוב הכריעה בנקודה המרכזית של המשפט שהיא האם ניתן לסמוך על הודאתו של הנאשם בפני המדובב ולקבוע שהוא אשם מעבר לכל ספק", מנתח גלעד. "זו השאלה המרכזית שעלתה בתיק הזה. אם דעת הרוב הייתה משתכנעת שהודאת זדורוב אמיתי ונכונה - הוא היה מורשע למרות עקבת הנעל וזליגת הדם והסכין. בניגוד לדעת המדינה, דעת הרוב בבית המשפט המחוזי בנצרת קבעה שזדורוב איננו שחקן שחמט ועבריין מתוחכם ומניפולטור. השופט צרפתי קבע שמדובר בהודאה חלולה לא של אדם חזק אלא של אדם חלש".

משה גלעד. ללא, באדיבות המצולמים
השופט בדימוס, עו"ד משה גלעד/באדיבות המצולמים, ללא

מה אתה היית פוסק במקרה הזה?
"קראתי את ההודאות של זדורוב ולדעתי מאוד קשה להגיע למסקנה של דעת הרוב. יש כאן הודאה מפורטת בפני מדובב, כשלא היה צריך את זה בכלל והוא לא הוכה ולא עונה. ואני תומך דווקא בדעת המיעוט, אבל מה שחסר לי זה מה ששני השופטים אומרים. שמענו וראינו את הנאשם מאות שעות לא רק בבית המשפט אלא גם בהקלטות. אני לא שמעתי את ההקלטות. בסוף אני שמח על ההחלטה הזאת. כסנגור, אני שמח שהמרכזיות של הספק הסביר חזרה לקדמת הבמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully