וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ו ליברמן, היהודי הראשון שהיה מועמד לסגן נשיא ארה"ב, מת בגיל 82

עודכן לאחרונה: 28.3.2024 / 7:33

הסנאטור, שרץ לצדו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות אל גור בבחירות ב-2000, מת בעקבות סיבוכים מנפילה. "אהבתו של הסנאטור ליברמן לאלוהים, למשפחתו ולאמריקה נמשכה לאורך כל חייו למען האינטרס הציבורי"

הסנאטור האמריקני לשעבר ג'ו ליברמן, 2019. רויטרס
החליף את תמיכתו במפלגות לאורך השנים. ג'ו ליברמן/רויטרס

הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן, שהיה מועמד המפלגה הדמוקרטית לסגנות בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2000, מת בגיל 82 בעקבות סיבוכים מנפילה - כך מסרה הערב (רביעי) משפחתו.

ליברמן היה היהודי הראשון, והיחיד עד כה, שהיה מועמד אחת משתי המפלגות הגדולות לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית. הוא כיהן בסנאט מ-1989 ועד 2013 כנציג של קונטיקט.

"אשתו האהובה, הדסה, ובני משפחתו היו איתו עם מותו", נמסר ממשפחתו. "אהבתו של הסנאטור ליברמן לאלוהים, למשפחתו ולאמריקה נמשכה לאורך כל חייו למען האינטרס הציבורי".

הלווייתו תיערך ביום שישי, בעיירתו סטמפורד, קונטיקט.

ליברמן רץ כסגנו של אל גור בבחירות ב-2000, שהסתיימו בניצחון של המועמד הרפובליקני ג'ורג' וו. בוש בפער של כמה מאות קולות בפלורידה.

ארבע שנים לאחר מכן, הוא התמודד בפריימריז על מועמדות המפלגה לנשיאות, אך פרש בשלב מוקדם כשסבל מאחוזי תמיכה נמוכים לאור תמיכתו במלחמה בעיראק.

הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן בניו יורק, 19 בספטמבר 2023. רויטרס
"אמריקני משובח". ליברמן/רויטרס

ב-2006 הוא הפסיד בפריימריז הדמוקרטיים, אך שמר על המושב שלו בסנאט כשניצח בבחירות בנובמבר כמועמד עצמאי. הוא אף היה מבקר בולט של המועמד ברק אובמה ב-2008, ותמך ביריבו הרפובליקני ג'ון מקיין - שאף שקל לבחור בו כסגנו, אך נמנע בכך לאור התנגדות החוגים השמרניים במפלגה הרפובליקנית.

למרות תחושת הנטישה כלפיו במפלגה הדמוקרטית, ליברמן תמך לאורך השנים בזכויות קהילת הלהט"ב, בזכויות האזרח, בהפלות ובנושאים סביבתיים וזכה על כך לשבחים מצד ליברלים רבים.

ב-2016, הוא שב לתמוך במפלגה הדמוקרטית ובמועמדתה לבחירות הילרי קלינטון, ובג'ו ביידן ארבע שנים מאוחר יותר.

"ג'ו היה אמריקני משובח ואחד האנשים ההגונים ביותר בתקופתי בוושינגטון", ספד לו הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש.

לאחרונה, ליברמן הוביל את ארגון המרכז "ללא תוויות", שקיווה להריץ מועמד פרגמטי לנשיאות. בריאיון שהעניק לאחרונה לרויטרס, תיאר הסנאטור לשעבר את המאמץ והשווה אותו לבנייה של מטוס באוויר.
"אנחנו עושים משהו שאני חושב שלא נעשה בעבר. אנחנו בשטח עולים על פתקי ההצבעה והולכים לתת למועמד לצאת ולהתמודד עם השאר", אמר ליברמן. "זה שונה לגמרי. אז, למען האמת, לא הייתה ברירה אלא לבנות מטוס ולהטיס אותו תוך כדי בנייתו. ואני אסיר תודה על כמה רחוק הגענו בנסיבות האלה", אמר.

ליברמן, בעל תואר במשפטים מאוניברסיטת ייל, היה חבר בסנאט של מדינת קונטיקט ולאחר מכן התובע הכללי של קונטיקט לפני שהפך לסנאטור בקונגרס האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully