וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיגוע, מהגרים ממרכז אסיה ברוסיה חווים גל של אלימות וגזענות

עודכן לאחרונה: 28.3.2024 / 7:39

מאות אלפי אנשים מהרפובליקות המוסלמיות עובדים ברוסיה, בענפים החיוניים לכלכלתה. אך הטבח באולם הקונצרטים, שבוצע על ידי מחבלים טג'יקים, הוציא את השד העדתי מהבקבוק ומדינות האזור מזהירות את אזרחיהן מנסיעה לרוסיה

בווידאו: פיגוע ירי באולם קונצרטים ליד מוסקבה/שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

מהגרים ממרכז אסיה ברוסיה דיווחו על גידול במספר מקרי האלימות, הוונדליזם והגזענות כלפיהם מאז הפיגוע הקטלני באולם הקונצרטים במוסקבה בשבוע שעבר.

ארבעה אזרחים טג'יקים הואשמו ברצח של לפחות 140 איש בהתקפה, שעליה קיבל אחריות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), והם הובאו לבית המשפט עם סימני עינויים. בנוסף אליהם, נעצרו כמה חשודים נוספים - כולם במוצאם ממרכז אסיה. רוסיה, מבלי לספק ראיות, אמרה כי היא חושדת בקשר אוקראיני למתקפה, דבר שקייב מכחישה בתוקף.

לאור הצפי להתגברות המתיחות אחרי הטבח באולם במוסקבה, שגרירות טג'יקיסטן ברוסיה הזהירה את אזרחיה בסוף השבוע שלא לעזוב את בתיהם אלא במקרים דחופים.

משרד החוץ של קירגיזסטן קרא לאזרחי המדינה שלא לוותר על נסיעות לא הכרחיות לרוסיה. הרשויות באוזבקיסטן השכנה פרסמו אזהרה דומה לכל אלו החיים ברוסיה או מתכננים לנסוע לשם.

מאות אלפי תושבים ממדינות מרכז אסיה, רפובליקות מוסלמיות שהיו חלק מברית המועצות, עובדים ברוסיה, וחלקם כבר אומרים שקשה להם יותר לעשות זאת מאז הפיגוע. חלק מהנוסעים, למשל, מסרבים לעלות על מוניות עם נהגים טג'יקים.

רדיו אירופה החופשית דיווח כי נוסעים רבים שניסו לטוס למוסקבה ביום שני מבירת טורקמניסטן, מדינה נוספת במרכז אסיה, לא הורשו לעלות למטוס. לפי הדיווח, נאמר להם על ידי אנשי ההגירה ואכיפת החוק כי הדבר קשור ל"מתקפת הטרור האחרונה במוסקבה".

מהגרים מוסלמים במוסקבה, רוסיה. רויטרס
עמוד התווך של הכלכלה הרוסית. מהגרים ממרכז אסיה במוסקבה/רויטרס

זמן קצר לאחר המתקפה במוסקבה קראו כמה חברי פרלמנט רוסים להחמרת חוקי המהגרים. אחד מהם הציע לגרש מהגרים מרוסיה "על העבירה הקלה ביותר". עם זאת, אין סיכוי ריאלי שזה יקרה.

כל פגיעה בזמינות של מהגרי עבודה עלולה לגרום לבעיות לכלכלה הרוסית, הנשענת במידה רבה על עובדים ממרכז אסיה במגזרים כמו בנייה, קמעונאות ושירותי משלוחים.

רוסיה סובלת ממחסור כללי בכוח אדם בגלל דרישות המלחמה שלה באוקראינה, שהובילו אותה לגייס 300 אלף חיילי מילואים בשנת 2022 וגרמו למאות אלפים אחרים לברוח מהמדינה.

אלכסנדרה פרוקופנקו, כלכלנית ואנליסטית במרכז קרנגי, אמרה כי זרם המהגרים "כמעט נעצר" מאז תחילת המלחמה - גם משום שהמהגרים עלולים לעמוד בפני לחץ להתגייס לצבא הרוסי וגם בגלל התחרות מצד מדינות אחרות למשוך אותם.

"כל האנשים האלה ממרכז אסיה יכולים ללכת לעבוד במדינות המפרץ, דרום קוריאה או טורקיה - הם יכולים למצוא עבודה ולא יהיו בעיות עם העברות כספים בגלל סנקציות (מערביות), יהיו פחות בעיות מבחינת בטיחות וביטחון, וכנראה הרשויות המקומיות יתייחסו אליהם טוב יותר מאשר ברוסיה", אמרה.

עוד בוואלה!

חשמול באיברי מין וקטיעת אוזן: המחבלים ברוסיה הובאו לבית המשפט אחרי עינויים

לכתבה המלאה

"ניסון לפילוג דתי"

ראש הכנסייה האורתודוקסית של רוסיה, הפטריארך קיריל, אמר כי המתקפה ביום שישי היא ניסיון של אלה הרוצים ברעתה של רוסיה לעורר מתחים בין-דתיים.

"נעשה ניסיון להעמיד שתי דתות מסורתיות (נצרות ואסלאם) זו מול זו, נעשה ניסיון לפלג אנשים על פי עקרונות דתיים וגם להעמיד אותן אחת נגד השנייה. כמובן שאנחנו לא יכולים להרשות דבר כזה ברוסיה", צוטט המנהיג הדתי בסוכנות הידיעות RIA.

בסוף השבוע נשרף עסק בבעלות מהגרים בעיר בלאגובשצ'נסק במזרח הרחוק של רוסיה, וכמה מהגרים הוכו בקלוגה, עיר השוכנת מדרום-מערב למוסקבה. כמו כן, מהגרים מקירגיזסטן הוחזקו בשדה התעופה שרמטייבו במוסקבה במשך יומיים וננעלו בחדר ללא מזון או מים לפני שהורשו לחזור מאוחר יותר לבתיהם.

"אנשים רבים כבר ממילא לא אוהבים לא-רוסים, ועכשיו יש לנו את המצב הזה", כתב אדם אחד בקבוצת הטלגרם "טג'יקים במוסקבה" אחרי הפיגוע. מחשש לתגובת נגד הקהילה הטג'יקית, אחר כתב: "בבקשה, אלוהים, תן [לתוקפים] שיהיו אלו אוקראינים במקום".

אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע באולם הקונצרטים במוסקבה, דאלרדז'ון מירזוייב, בדיון בבית המשפט, רוסיה, 24 במרץ 2024. רויטרס
אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע במוסקבה עם סימני אלימות על גופו בבית המשפט/רויטרס

ולנטינה צ'ופיק, עורכת דין שעובדת עם מהגרים בהתנדבות, אמרה לכלי התקשורת הרוסי Mediazona כי היא קיבלה 2,500 דיווחים על "מעשי תוקפנות" נגד מהגרים ביומיים שלאחר המתקפה במוסקבה. המשטרה פרצה למעונות מהגרים ולאכסניות ברחבי המדינה ועצרה כמה אנשים. לדבריה, דווח גם על יותר מ-30 מקרי עינויים בעקבות המעצרים.

ארבעה ימים לאחר מכן, עורכת הדין אמרה ל-BBC כי המספרים ממשיכים לעלות וכמה טג'יקים אמרו לה שהם שוקלים לעזוב את רוסיה.

"קבוצה של אזרחים טג'יקים ביקשה ממני לספק להם דיור בטוח כי הם מפחדים לגור בהוסטל שלהם", אמרה צ'ופיק.

צ'ופיק אומרת שהאפליה ברוסיה משפיעה בדרך כלל על מהגרים "שאין להם תווי פנים סלאביים", ו"רוב ההשפלה והאלימות מגיעות מרשויות אכיפת החוק הרוסיות ולא מאנשים רגילים".

אולם ההופעות שהועלה באש על ידי מחבלי דאעש באזור מוסקבה, רוסיה, 24 במרץ 2024. רויטרס
מדינות מרכז אסיה מזהירות את אזרחיהן ברוסיה. אולם המופעים השרוף במוסקבה אחרי הפיגוע/רויטרס

בעוד המתקפה ביום שישי במוסקבה החריפה את המצב, קהילות מהגרים היו במשך זמן רב מטרות לדיכוי משטרתי.

מדי שנה, הרשויות הרוסיות מבצעות גלי מעצרים גדולים של מהגרים, עם עשרות פשיטות על עסקים, מסגדים ומקומות התכנסות של תושבים ממרכז אסיה. על פי הדיווחים, בשנה שעברה הביא גל המעצרים לגירושם של יותר מ-15 אלף מהגרים.

בינואר דרשו ממשלות קירגיזסטן ואוזבקיסטן מרוסיה לחקור סרטון ברשתות החברתיות שבו נראים מהגרי עבודה מושפלים במהלך פשיטה ביקטרינבורג.

ובכל זאת, למהגרים רבים ממרכז אסיה אין לעתים קרובות ברירה אלא להמשיך לעבוד ברוסיה. טג'יקיסטן היא המדינה הענייה ביותר במרכז אסיה ומחצית מהתוצר המקומי הגולמי שלה (תמ"ג) מגיע מהעברות כספים שנשלחו על ידי קרובי משפחה בחו"ל.

"היזהרו, אנשים טובים", אמר אחד החברים בקבוצת טלגרם טג'יקית. "אחרי זה, זו בהחלט תהיה תקופה קשה עבורנו, האחים והאחיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully