וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגישה בין נתניהו לחרדים בנושא הגיוס הסתיימה ללא הסכמות

עודכן לאחרונה: 27.3.2024 / 0:47

לפי גורם שנכח בפגישה, עיקר המחלוקת היא סביב יעדי הגיוס ומעמדם - האם יופיעו בחוק שיובא בפני הממשלה והכנסת, או בהחלטת ממשלה בלבד. ביהדות התורה תקפו את היועמ"שית: "הגענו להסכמות מרחיקות לכת, אבל היא שללה כל פתרון. מבחינתה, שהממשלה תיפול ונלך לבחירות"

מחאת חרדים נגד חוק הגיוס (צילום: דוברות המשטרה)/רשתות חברתיות

אחרי שעות של דיונים, פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים לוין עם נציגי הסיעות החרדיות בקואליציה, שבה נדון חוק הגיוס החדש, הסתיימה אמש (שלישי) ללא הסכמות. הפגישה היא מבוי סתום שני במגעים על נוסח החוק, לאחר שישיבת הממשלה שנועדה להתקיים היום - נדחתה ברגע האחרון למועד לא ידוע. מחר אמורה הממשלה להשיב לבג"ץ מהי עמדה בעתירות נגד אי גיוס החרדים, אולם היעדר ההתקדמות מציב בפניה בעיה קשה, שכן מבחינת בג"ץ המדינה לא תוכל לבקש עוד ארכה בכל הנוגע לסוגיית מימון תלמידי הישיבות.

גורם שנכח בפגישת נתניהו והחרדים טען כי עיקר המחלוקת היא סביב יעדי הגיוס. בעוד היועמ"שית גלי בהרב מיארה דורשת כי יעדי גיוס החרדים יופיעו בתוך החוק שיובא בהמשך בפני הממשלה והכנסת, החרדים ברובם מתנגדים לכך ומוכנים, לכל היותר, שהם יופיעו בהחלטת ממשלה. גורמים פוליטיים ביהדות התורה תקפו את בהרב מיארה ואמרו כי "הגענו להסכמות מרחיקות לכת, אבל היא שללה כל פתרון אפשרי. מבחינתה שתיפול הממשלה, ושישראל תלך לבחירות בהקדם".

מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל. דוברות משטרת ישראל
"סיכויים קטנים להגיע להסכמות". הפגנת חרדים נגד גיוס/דוברות משטרת ישראל

עוד כשהפגישה עצמה התקיימה, העריך בכיר בליכוד כי תסתיים ללא תוצאות. "יש סיכוי נמוך שיהיה אפשר להגיע להסכמות עם החרדים על סוגיית הגיוס במסגרת הזמנים הנוכחית עד מחר", אמר הבכיר והוסיף: "קיימים חילוקי דעות משמעותיים סביב נוסח החלטת הממשלה. כרגע הפתרון לא נראה באופק. ייתכן שהמדינה תצטרך לבקש ארכה נוספת מבג"ץ עד הגשת התשובה לעתירות בנושא".

המדינה אמורה להשיב לבג"ץ מהי עמדתה בעתירות נגד אי גיוס חרדים והמשך תקצוב הישיבות. החלטת הממשלה הייתה אמורה לסייע בהגשת העמדה, אך בינתיים הישיבה נדחתה למועד אחר. גורמים במפלגות החרדיות טענו: "ניתן לקיים את הישיבה גם מחר ב-9:00 בבוקר ולהספיק להשיב לבג"ץ בהתאם. קיימים דברים רבים במחלוקת ואנחנו נדרשים להגיע להסכמות עקרוניות עליהן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
בנימין נתניהו,יריב לוין, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 24 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
פגישה של שעות עם החרדים, ללא תוצאות. נתניהו ולוין/פלאש 90, יונתן זינדל

נתניהו אמר בימים האחרונים לשרים בממשלה כי "ההתנגדות החרדית מלמדת שזה מתווה טוב", והחוק יעבור שינויים משמעותיים עד לאישורו בכנסת. עם זאת, גורמים פוליטיים טענו כי מדובר בהתנגדות הצהרתית והחרדים יחסית מרוצים מההחלטה המסתמנת.

הממשלה צריכה להשיב עד סוף החודש לצו ביניים שבג"ץ הוציא אחרי הדיון בחודש פברואר בנושא גיוס החרדים בעתירות שהוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, אחים לנשק, התנועה הדמוקרטית האזרחית ועוד.

מאחר שבג"ץ יודע שהממשלה גוררת רגליים מלהעניק תשובות לסוגיה הזאת, בית המשפט החליט שעל המדינה להגיש את נתוני השנתונים הרלוונטיים שאמורים להתגייס כך שאם המדינה לא תגיש את תשובתה לבג"ץ עד סוף החודש - בית המשפט יקבל את החלטתו על סמך נתוני הגיוס שהמדינה הגישה לפניו. לפי הנתונים שנמסרו לבית המשפט מדובר בכ-63 אלף איש.

חברי אחים לנשק הפגינו מחוץ לדיון בעתירות נגד הממשלה בנושא גיוס תלמידי ישיבות חרדים, ביהמ"ש העליון, 26 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
מצוקה אל מול הזעם הציבורי. חברי תנועת אחים לנשק בהפגנה מול ביהמ"ש העליון בקריאה לגיוס חרדים/פלאש 90, יונתן זינדל

הרב דוד כהן, חבר מועצת גדולי התורה של סיעת דגל התורה התבטא נגד ההחלטה המסתמנת של הממשלה: "יש לנו התנגדות מוחלטת ונחרצת ליעדי גיוס". בעבר התבטא הרב כהן באופן דומה נגד יעדי גיוס והסביר באריכות יותר: "מישהו מעלה על דעתו שאנחנו רוצים את היעדים ולשלוח אנשים לצבא? זה ממש לא מתקבל על הדעת בכלל".

עשרות פעילות תנועת "אמהות בחזית" מפגינות הערב מול ביתה של היועצת המשפטית לממשלה מיארה. בין השלטים שמחזיקים הפעילות: "גלי אל תאריכי", "האימהות סומכות עלייך", "די לאפליה בין דם לדם". עו"ד אילת השחר סיידוף מייסדת התנועה נאמה: "באנו לכאן להגיד לגלי שהגיע הזמן להגיד לעם את אמת יש חוק גיוס, אין צורך לחוקק אחד. יש צורך לאכוף את הקיים על כולם וכולן ללא יוצא מהכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully