וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקות והדד ליין שדופק על הדלת: ההתנגשות הפוליטית-משפטית של גיוס החרדים

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 14:24

ראש הממשלה נועד עם היועמ"שית ושר המשפטים בניסיון לפתור את המחלוקת בעניין גיוס החרדים. הממשלה צריכה להגיב עד מחר לעתירות לבג"ץ כשברקע סוף החודש - אז תפקע הארכה שניתנה לנושא הגיוס. מה באשר לתקציב הישיבות ומה יקרה אם לא יוצג מתווה? וואלה! עושה סדר

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ סייר היום (ב׳) בגבול הצפון/ללא

בזמן כתיבת שורות אלה, במשרד המשפטים יושבים על המדוכה ומנסים לגבש חוות דעת סופית לפלונטר גיוס החרדים. גם בממשלה מנסים למצוא פתרון לבעיה, כך ששוב אנו מוצאים את עצמנו בצומת שבו העולם המשפטי והעולם הפוליטי נפגשים או יותר נכון מתנגשים אחד מול השני. ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד כעת עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ושר המשפטים יריב לוין בניסיון להתקדם בניסוח החלטת הממשלה. וואלה! עושה סדר בכל מה שצריך לדעת.

מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל. דוברות משטרת ישראל
מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל/דוברות משטרת ישראל

מה צריך לקרות עכשיו?

עד סוף החודש, על הממשלה להשיב לצו ביניים (צו שמשאיר את המצב בשטח כפי שהוא עד להחלטה חדשה - ב"א) שבג"ץ הוציא אחרי הדיון בחודש פברואר בנושא גיוס החרדים בעתירות שהוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, אחים לנשק, התנועה הדמוקרטית האזרחית ועוד.

מאחר שבג"ץ יודע שהממשלה גוררת רגליים מלהעניק תשובות לסוגיה הזאת, בית המשפט החליט שעל המדינה להגיש את נתוני השנתונים הרלוונטיים שאמורים להתגייס כך שאם המדינה לא תגיש את תשובתה לבג"ץ עד סוף החודש - בית המשפט יקבל את החלטתו על סמך נתוני הגיוס שהמדינה הגישה לפניו. לפי הנתונים שנמסרו לבית המשפט מדובר בכ-63 אלף איש.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
דיון בעתירות נגד הממשלה בנושא גיוס תלמידי ישיבות חרדים, ביהמ"ש העליון, 26 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
דיון בעתירות נגד הממשלה בנושא גיוס תלמידי ישיבות חרדים, ביהמ"ש העליון, 26 בפברואר 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

כמה תלמידי ישיבות חרדים מקבלי תמיכה כספית ממשרד החינוך?

לפי הנתונים שנמסרו על ידי הממשלה לבג"ץ, כ-200 אלף תלמידי ישיבות חרדים זכאים לתמיכה של 470 שקל מהמדינה. גם הנושא התקציבי עומד על הפרק, שכן אם אין חוק שיסדיר את דחיית הגיוס של החרדים - אין דרך חוקית להעביר כסף לתלמידי הישיבות.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. שלי טורם, פלאש 90
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה/פלאש 90, שלי טורם

ההתנגשות

לפי חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, שהונחה אמש על שולחנו של מזכיר הממשלה יוסי פוקס, הממשלה צריכה לחוקק חוק גיוס שיש בו יעדים מדידים, כלומר להסביר כמה חרדים יתגייסו בכל שנתון. בנוסף, על הממשלה לפרט מהם התמריצים הכלכליים שהיא תעניק לחרדים על מנת להתגייס. בעקבות חוות הדעת של בהרב מיארה, הממשלה החליטה לפרסם טיוטה חדשה, אך ישיבת הממשלה על חוק הגיוס שהייתה אמורה להתקיים היום נדחתה, ועדיין לא נקבע לה מועד חדש.

דחיית הישיבה מציבה את הממשלה בבעיה, שכן מחר המדינה צריכה להשיב לבג"ץ בעניין הפטור מגיוס, וללא החלטת ממשלה - היועמ"שית לא תבקש הארכה. לפי גורמים בממשלה, הסיבה לדחיית הישיבה היא ההתנגדות המשפטית של היועמ"שית, שדורשת כי החלטת הממשלה תכלול יעדים מספריים של מכסות ולא עקרונות כלליים בלבד כדי להגן על ההחלטה בבג"ץ, מה שמעורר את התנגדות החרדים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה.
ב7 לינואר 2024. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ישיבת הממשלה נדחתה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מה יקרה עכשיו?

אם הממשלה לא תצליח לגבש מתווה לגיוס עד לסוף החודש, סביר להניח שייצא צו על תנאי - צו שהופך את נטל ההוכחה בבית המשפט וקובע שבמקום שהעותרים יצטרכו לשכנע את בית המשפט למה לקבל את העתירה, המדינה היא זו שתצטרך לספק את התשובות לבג"ץ למה לא לקבל את העתירה כך שהמדינה תצטרך לעמוד ולהסביר אולי בפעם הראשונה מדוע דחיית הגיוס של החרדים היא שוויונית.

לפי גורמים פוליטיים, ראש הממשלה נתניהו הציע בפגישה עם היועמ"שית ושר המשפטים יריב לוין יעד גיוס התחלתי של 2,500 חרדים, שיעלה מידי שנה בהדרגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully