וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ המשפטי של משרד האוצר: חוק הגיוס - אינו חוקתי

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 11:03

בחוות דעת חריפה ליועמ"שית כתב אסי מסינג, שהחוק יביא להשפעות כלכליות מרחיקות לכת ולגידול הנטל הביטחוני. הוא תקף את ההחלטה שלא לנקוב ביעד גיוס ספציפי, שתיצור חוסר ודאות, ואמר שיש לתמרץ את החרדים באמצעות סנקציות. עמדתו תשפיע על היועמ"שית להתנגד לחוק בממשלה

סמוטריץ' במסר לממשל ביידן: "ניכנס לרפיח ונפרק את חמאס, אין דרך אחרת"/מערכת וואלה!

היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, יוצא נגד מתווה חוק הגיוס שיעלה היום (שלישי) להצבעת הממשלה. בחוות דעת ששלח אתמול ליועצת המשפטית של משרד רוה"מ, קובע מסינג, כי הצעת החוק צפויה להביא להשפעות כלכליות מרחיקות לכת בהיבט התקציבי והמשקי, ולגידול בנטל הביטחוני המוטל על האזרחים, ויוצא נגד הקביעה בדברי ההסבר לחוק, שאין לו השפעה על הכלכלה והמשק. התנגדותו של מסינג לחוק עשויה לשקף את חוות הדעת שתגיש היועמ"שית גלי בהרב-מיארה על החוק המתוקן. בשל ההנחה כי היועמ"שית תתנגד לחוק, ייתכן כי נדחתה ישיבת הממשלה בנושא מוקדם יותר הבוקר.

כדי להוכיח את טענתו, הוא מתבסס על הנתונים שפרסם יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים, לפיהם עלות הארכת שירות החובה והמילואים בעשור הקרוב תעמוד על 104 מיליארד שקלים, כ-15 מיליארד שקלים לשנה, ולכן רצוי לפעול על מנת לצמצם את הנטל על המשרתים הקיימים באופן מידי. לצד זאת, הוא מונה את התועלות הכלכליות בגיוס חרדים, שתעמוד על 1.2 מיליארד שקלים בשנה.

בדברי ביקורת קשים, הוא יוצא נגד ההחלטה לא לנקוב ביעדי גיוס ספציפיים, ובשל כך אין כלים כדי למדוד ולייצר וודאות בנוגע לעמידה ביעדים האמורים, ולהתבסס עליהם כדי לתכנן חלופות לגיוס חובה ומילואים, וספק אם היא בכלל חוקתית. "לטעמנו, הצעת ההחלטה אינה כוללת רכיבים משמעותיים שמשליכים על ניתוחה באופן כלכלי ומשפט, לרבות לעניין החוקתי של ההסדר המוצא".

מפגינים מהפלג הירושלמי חוסמים את צומת שרי ישראל בירושלים במחאה על מעצר עריק. יונתן זינדל, פלאש 90
מפגינים חרדים נגד הגיוס/פלאש 90, יונתן זינדל

לפי חוות הדעת, במסגרת גיבוש הסדר חדש עבור תלמידי ישיבות חרדים, אין להשתמש בקביעת גיל פטור מגיוס, כיוון שהוכח שאינו מביא לגיוס של חרדים ולא להשתלבותם בשוק העבודה, "ההתניה בין אי גיוס גברים חרדיים לבין אי השתלבותם בשוק העבודה, הביאה, כאמור, ליצירת דפוסי תעסוקה המייצרים נזקים ארוכי טווח לכלל המשק".

עוד הוא כותב: "עיון ראשוני במתווה, מעלה חשש אמיתי כי אין בו שינוי משמעותי של המצב הקיים, על כן יש להניח שמתווה זה אינו צפוי להביא להגדלה הנדרשת בשיעורי הגיוס של הגברים החרדים, באופן שיספק מענה לצרכים הבטחוניים העדכניים ולצורך בהפחתת העלות הכלכלית רחבת ההיקף שהם צפויים להשית על המשק".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הועידה הכלכלית של ישראל , 26.3.2024. אבשלום שושני, פלאש 90
שומר על שתיקה. סמוטריץ'/פלאש 90, אבשלום שושני

מסינג קובע באופן חד משמעי, שהדרך היחידה לתמרץ את הגברים החרדים לצאת לעבודה היא באמצעות מנגנון תמריצים כלכלי, ושהצעת החוק הנוכחית לא רק שתגרום נזקים כלכליים וביטחוניים, היא גם תגביר את הפגיעה בשוויון. לכן, לדבריו, יש להימנע מקביעת גיל הפטור, לחלק את הנטל הביטחוני בין האוכלוסיות המשרתות לבין החרדים, וכל זה באמצעות סנקציות.

לאור הצגת עמדתם הנחרצת של מסינג וגרדוס, בולטת שתיקתו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בנוגע לנוסח המתוקן של חוק הגיוס בפרט ובסוגיה כולה בכלל. מפרוץ המשבר שומר סמוטריץ' על שתיקה שמעידה על הדילמה הפוליטית שבה הוא נמצא מול השותפות הקואליציוניות החרדיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully