וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוחות ידעו איפה נמצא המחבל בבנימין. אבל זה לא מנע ממנו להרוג לוחם

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 8:56

יותר מ-5 שעות נדרשו לכוחות לאתר את המחבל שביצע את הפיגוע, שבו נפל לוחם דובדבן רס"ל עילי דוד גרפינקל ונפצעו 6 נוספים. הטעויות והיכולת לחמוק מתחת לאף של המודיעין הם קריאת השכמה לצה"ל. בינתיים, ביו"ש נרשמת דריכות שכמוה לא ידענו זה 20 שנה

חיסול המחבל שביצע את פיגוע הירי בבנימין/דובר צה"ל

פיגוע הירי שאירע שלשום (שישי) בצומת הפרסה שבבנימין, שבו נהרג לוחם יחידת דובדבן עילי דוד גרפינקל, ונפצעו עוד שישה לוחמים בחילופי האש שנפתחו במקום - טרם נחקר לעומק. אולם, כבר עתה עולות שאלות נוקבות וכואבות באשר

המחבל שביצע את הירי, פלסטיני שלפני כעשר שנים פרש מעבודתו במשמר הנשיאותי של הרשות הפלסטינית , התמקם בעמדה בשטח מתחת לעצי זית וסבך גבוה - לא הרחק מהצומת. משם, הוא פותח באש לעבר הכביש באמצעות רובה קארבין מצויד בכוונת טלסקופ ודורגלים. לפי גורמים בצבא, הטווח היעיל של הרובה ליורה מיומן הוא 200 מטרים.

בשלב זה, כיתת הכוננות וכוחות ההגנה המרחבית יורדים במהירות אל הכביש ונפתחת לעברם אש. כוחות מגדוד רם של פיקוד העורף וכוח מיחידת דובדבן הוקפצו אל המקום, פינו פצועים, פתחו בסריקות ואף הזעיקו למרחב כלי טיס מאויש מרחוק ומסוק קרב. שעות חלפו - ואיתור המחבל היורה התברר כאתגר גדול מאוד.

תמונות מזירת הפיגוע בבנימין, 22 במרץ 2024. דובר צה"ל
המחבל הוא הפגין בקיאות בשיטות צבאיות. זירת הפיגוע/דובר צה"ל

מהתחקיר הראשוני עולה כי המחבל הוא הפגין בקיאות בשיטות צבאיות להגנה והתקפה, ובנה מספר עמדות מאבנים באזור מסולע - כך נערך לבואם של כוחות צה"ל.

בחלוף חמש שעות ביצע טייס מסוק קרב ירי מתותח וולקן - אולם המחבל לא נפגע. תוך כדי הפעילות, כוח דובדבן חתר לעברו מהחלק העליון של השטח בליווי שני רחפנים. הכוח השליך על המחבל רימונים וירה לעברו. המחבל הסתתר מאחורי העמדה ובחילופי האש עילי, שהיה בטווח של כ-30 מ', נפגע מכדור בודד ונהרג. רק לאחר מכן, בסיוע מסוק קרב, שוגר טיל לעבר המחבל והוא נהרג - בחלוף 5.5 שעות.

מהתחקיר עולה כי היה קושי לאתר את המיקום של המחבל שבנה מספר עמדות בשטח קרוב לאזור עם סלעים ומתחת לעצי זית. כמו כן, העננות לא אפשרה להפעיל כלי טיס מאויש מרחוק.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הרמטכ״ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע בצומת הפרסה בחטיבת אפרים יחד עם מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף יקי דולף, מפקד חטיבת אפרים, אלוף-משנה נתנאל שמכה, 22 במרץ 2024. דובר צה"ל
הרמטכ"ל מינה את האלוף אלוני לתחקר את הפיגוע בגבול המצרי - אולם לא הופץ תחקיר/דובר צה"ל

התחקיר המעמיק על נסיבות האירועים שהובילו למותו של לוחם מיחידת דובדבן יבוצע השבוע והוא יתנהל תחת ביקורת חריפה מאוד - בעיקר על כך שהמחבל הצליח לפגוע בלוחם. שיטת הפעולה של המחבל מזכירה את אירוע חדירת המחבל המצרי ביוני 2023 - שהרג שלושה לוחמים ולוחמת. גם אז, המחבל בנה עמדות בשטח, היה קושי רב באיתור שלו באזור עם סלעים ובשלב ההסתערות נהרג לוחם ונפצעו אחרים.

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, מינה את האלוף נמרוד אלוני לתחקר את הפיגוע הקטלני בגבול המצרי ביוני 2023 בראי הגנת גבולות אך עד כה לא הופץ התחקיר בפני כלל הכוחות בצה"ל כדי שיהיה ניתן ללמוד ממנו לעומק ולמנוע מקרים דומים. יכולת הצבא לתחקר ולהעמיק בתורפות ולהטמיע מסקנות ולקחים מהבהבת כנורה אדומה ומתריעה לעתיד.

גורמים בצה"ל אומרים שהמחבל שביצע את הפיגוע בשישי האחרון, הוא חריג בפרופיל המחבלים הבודדים שקמים בבוקר ומחליטים לבצע פיגוע - בדומה לאימאם בחברון שנהרג מאש צה"ל סמוך ליישוב היהודי כשהוא חמוש ברובה ויורה לעבר עמדה צבאית. ועדיין, מצופה ממערכת הביטחון לתחקר לעומק כיצד חמקו מתחת לרדאר שני המחבלים הבודדים.

שוטר מצרי על הגבול. אמיר בוחבוט
יכולת הצבא לתחקר ולהטמיע מסקנות מהבהבת כנורה אדומה. גבול מצרים/אמיר בוחבוט

התחקיר יתקיים השבוע עם גורמים מאוגדת יו"ש, החטיבה המרחבית אפרים, כוחות הפעילות הביטחון השוטף, יחידת דובדבן, כיתת הכוננות, ההגנה המרחבית, חיל האיסוף הקרבי וחיל האוויר. ברקע, כבר עתה עולות שאלות נוקבות על האופן בו נסגר תא השטח, אמצעי התצפית שהופעלו במרחב, ההחלטה להסתער על המחבל, מועד הקפצת כלי הטיס ואופן הפעלת האש מהקרקע ומהאוויר.

מדובר באחת התקופות הנפיצות שידע מרחב יהודה ושומרון מאז מבצע חומת מגן במהלכו נהרגו כ-500 מחבלים. מה-7 באוקטובר 2023 ועד הימים האחרונים עצרו כוחות צה"ל ברחבי יו"ש למעלה מ-3500 חשודים בפעילות טרור, נהרגו למעלה מ-400 מחבלים ביניהם 62% חמושים, ובוצעו למעלה מ-7000 פעילויות בשטח בדגש על 15 מחנות פליטים.

האתגר הוא להפעיל את אותו קצב מבצעים בכל רחבי איו"ש והבקעה למרות הרמדאן ולאורך זמן כשכוחות סדיר נלחמים ברצועת עזה ומחזיקים כוננויות בגבול לבנון וסוריה - כשברקע מפקדות חמאס בחו"ל פועלות מסביב לשעון להסית ולקרוא לפיגועים. לפי צה"ל, התקופה הקרובה תהיה מהנפיצות שידעה איו"ש מזה 20 שנה ברקע ההתרעות לפיגועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully