וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שבוטל הטקס הממלכתי: עשרות השתתפו בטקס אזכרה לחללי קרב תל חי

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 13:01

מדובר בפעם הראשונה זה 90 שנה בה לא נערך במקום טקס ממלכתי בשל היות האזור "אזור מלחמה. עם זאת, על אף היעדר ראש הממשלה - בקיבוץ לא ויתרו והגיעו לחלוק כבוד לנופלים. "תושבי הגליל מאסו במנהיגים שהגיעו לכאן בכל פעם כדי לנאום - רוצים מעשים"

טקס י"א באדר, תל חי/אלי אשכנזי

עשרות השתתפו היום (חמישי) בטקס אזכרה לחללי קרב תל חי שאורגן על ידי לובי 1701 וכיתת הכוננות של כפר גלעדי. מדובר בפעם הראשונה זה 90 שנה בה לא נערך במקום טקס ממלכתי בשל היות האזור "אזור מלחמה". עם זאת, על אף היעדר ראש הממשלה - בקיבוץ לא ויתרו והגיעו לחלוק כבוד לנופלים.

"אפשר היה לדבר על דמותו המופלאה של טרומפלדור ואני מתכוון לאישיות המרשימה שהיה בחייו, לאו דווקא במותו, של צעיר יהודי שגדל ברוסיה והקים בין היתר את תנועת החלוץ כדי לקדם את בניית חברת המופת בבית הלאומי היהודי שייבנה כאן בארץ", אמר בפתח דבריו פרופ' אמיר גולדשטיין מהמכללה האקדמית תל חי שחקר את מיתוס תל חי. "אפשר לדעתי לזהות ממד חיובי בכך שממשלת ישראל ויתרה על הטקס הממלכתי השנה. תושבי הגליל שנים מאסו במי שמכנים את עצמם מנהיגים ושהגיעו לכאן בעשרות השנים האחרונות בכל פעם כדי לנאום, להצהיר הצהרות, לבטא ביהירות דברי רהב על הרתעה, ביטחון ועל קידום הגליל ובנייתו".

אמיר גולדשטיין, טקס י"א באדר,רחבת האריה השואג, תל חי, 21 במרץ 2024. אלי אשכנזי
טקס י"א באדר, רחבת האריה השואג, תל חי/אלי אשכנזי

"לא לדברי רהב אנחנו זקוקים ולא למנהיגות ריקה שממוקדת במילים, במסרים מלווים בקריצת עין", המשיך. "ביום שאחרי, הגליל, כמו החברה הישראלית כולה, מצפה למנהיגות של כבוד, מנהיגות ישרה וצנועה, מנהיגות מכוונת מעשים ולא דיבורים, מנהיגים שמחברים את הישראלים אלה ואלה, שמכוונים למקצועיות, לאיכות, לסטנדרטים גבוהים של דוגמה אישית מחנכת. הגליל מצפה למעשים".

מפקד אוגדה 91 תא"ל שי קלפר השתתף גם הוא בטקס. "לפני כחמישה חודשים האויב בדרום פתח במתקפת פתע רצחנית", אמר. "צה"ל כשל בלהיות חומת המגן לעמנו. יום לאחר מכן חיזבאללה הצטרף למערכה. אני מודע לעובדה שתושבי הצפון לא בביתיהם כבר תקופה ארוכה אבל אנחנו ממוקדי מטרה לשנות מציאות ביטחונית בחזית הצפונית ולהחזיר את התושבים לביתיהם בביטחון".

גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית הגליל העליון אמר כי: "ביטול הטקס הממלכתי לציון י"א באדר בתל חי מסמל יותר מהכול את הנתק בין הממלכה לתושבי ארץ הגליל. גם היום חמישה וחצי חודשים מפרוץ המלחמה הכנסת והממשלה אינן מחוברות לאירוע".

עוד בוואלה!

לראשונה זה 90 שנה, לא תתקיים אזכרה ממלכתית לחללי קרב תל חי: "הקבר הוא אזור מלחמה"

לכתבה המלאה
טקס י"א באדר,רחבת האריה השואג, תל חי, 21 במרץ 2024. אלי אשכנזי
טקס י"א באדר, רחבת האריה השואג, תל חי/אלי אשכנזי

מיתוס תל-חי החל להתפתח עוד לפני הקרב, כסמל לאחיזה בקרקע ומשפטים שכתבו אנשי המקום נצרבו כטקסטים מכוננים. אהרון שר, חבר כנרת שהגיע לעזרת תל חי ונורה למוות בפברואר 1920 כשעבד בשדה, כתב חודש לפני מותו: "לא צבא כובש חי על חרבו דרוש לנו כי אם מחנה עובדים שידעו להחזיק גם בשלח. דרוש עובד שידע להגן על מחרשתו. אל תתנו את הגליל העליון לנפול". ציטוט מוכר יותר נשמע מפי יוסף טרומפלדור, שזוכה לאזכורים רבים בעיקר אחרי אסון 7 באוקטובר: "במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון - שם יעבור גבולנו".

קיום טקס זיכרון על קבר הנופלים החל כאמור כבר ביום השנה הראשון. במשך חצי שנה היה הישוב תל-חי שומם ונטוש אחרי אותו קרב נורא, ורק בחודש אוקטובר 1920 שבו מתיישבים למקום. למרות היותה של הנקודה מבודדת, רחוקה ומאיימת, 300 בני אדם הגיעו לאזכרה במלאת שנה לנפילת הלוחמים. דב רבין וחבריו לקבוצת "גרודנו" שבעתלית הגיעו לטקס "עייפים ורצוצים" אחרי כמה ימי מסע: בתום נסיעה ברכבת לצמח, צעדו ברגל במשך "שלושה ימי פסיעה, חלקם במטר ובבוץ", תיאר רבין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully