וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג הדם, האש והסמוטריץ': פורים שמח? אין דבר כזה

אברהם בורג

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 11:38

רק פעם בשנה הוא בא להתארח, וגם זה הרבה יותר מדי. פורים הוא דוגמה לכל מה שאפל ופסול בחגים היהודיים: תערובת של פרימיטיביות, פשטנות, יצר נקמה - ואם אפשר לשלב הפי אנד של טבח באויבינו, מה טוב. דינו של החג הזה להיגנז, והוא לא היחיד

חגיגות פורים/ראובן קסטרו

פורים הוא חג נורא. צריך לגנוז אותו לאלתר. התחפושות וכל שאר השעשועים חסרי חשיבות של ממש, אז שיישארו. אבל מגילת אסתר היא נשאית של פתולוגיה יהודית איומה, כמו זו הבאה לידי ביטוי נורא בימים אלה.

על פי תפיסת המגילה והשקפתם של המאמינים באגדה הזו, החיים הם מעגל הכרחי קבוע מראש: כל הגויים לוקים באנטישמיות מולדת, ישועה פלאית תמיד תקום לנו "ממקום אחר", ואם אפשר לשלב הפי אנד של טבח גדול והמוני של היהודים באויביהם - מה טוב ומה נעים. וכל המרבה הרי זה משובח. הנרדפים החליפו תפקידים עם המן, הרגו עשרות אלפי פרסים, וזיכרון הימים ההם הפך לחג של משתה ואובדן עשתונות. עד-דלא-ידע.

מגילת סרגוסה. הספריה הלאומית, אתר רשמי
נשאית של פתולוגיה יהודית איומה. מגילת אסתר/אתר רשמי, הספריה הלאומית

הרכבת מאושוויץ לעזה

זאת יהדות רעה של דם ואש וסמוטריץ', של פרימיטיביות אמונית ופשטנות היסטורית במירעה. ומשום כל אלה, אחת דינו של החג הזה - להתבטל. באופן אישי, כבר שנים ארוכות שאני לא חוגג את פורים. לא מוכן לשמוח בשום יום הרג. היו בעבר הרבה חגים, תעניות ומנהגים אחרים שנשכחו או הועלמו במכוון מלוח השנה היהודי. אין, מבחינתי, שום סיבה לא להחיל אותם מנגנוני מחיקה גם על התכנים האלה.

למזלנו, רוב החגים היהודיים נופלים בתקופת שנת הלימודים של תלמידי ישראל. כך אפשר להתחיל את ההתחדשות דווקא מתוך מערכת החינוך. אבל במקום לקנות כרטיס לתחנת רצח העם, או במקום להדגיש את הצדדים המחויכים והטקסיים של חג הטבח, פורים - צריך להקנות לתלמידים ידע על הצדדים האפלים שלו ושל כל החגים האחרים. לא לפחד להציג את הבעיות המוסריות בזיכרונות ובצווים. להראות את הסכנות שבכל אחד מהחגים. להטיף בעוצמה הפדגוגית הכי גדולה שאפשר נגד הערכים השליליים הגלומים בחגי ישראל.

מוריס בארס, אחד ממבקריו הימניים, האנטישמים והארסיים ביותר של אלפרד דרייפוס, כתב: "כל שנדרש כדי לייסד אומה - בית קברות ושיעור היסטוריה". אנחנו הישראלים הצלחנו לחבר את הרכבת הנוסעת מבתי הספר אל בתי הקברות, לאושוויץ ולעזה. עכשיו הזמן להפריד את הקרונות או לחפש מסילות חדשות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חגיגות פורים בית הספר היסודי יצחק נבון, חבל מודיעין, בנושא ״הצדעה לכוחות הביטחון ולרופאים״, 20 במרץ 2024. בית הספר היסודי יצחק נבון, חבל מודיעין, אתר רשמי
רוב החגים נופלים בשנת הלימודים - כך אפשר להתחיל התחדשות מתוך מערכת החינוך/אתר רשמי, בית הספר היסודי יצחק נבון, חבל מודיעין

החשמונאים קנאים, בר כוכבא משיח שקר

פורים לא לבד. הטבעת המצרים בים סוף היא מאורע של אבל ולא שמחה; הקנאות הדתית של החשמונאים בחנוכה פסולה ומגונה בדיוק כמו כל הקנאות הדתית האופפת אותנו היום, מבחוץ ומבפנים.

בר כוכבא - זה מל"ג בעומר - היה משיח שקר ודוגמה מגונה לכל נביאי השקר של דורנו, ורבי עקיבא, שתמך בו, היה אחראי במישרין לחורבן ולקורבנות אדם מיותרים, בדיוק כמו הרבנים המסיתים של היום. עקיבא הנ"ל הוא האחראי הרוחני לחורבן הכי גדול של העם היהודי עד לשואה, ולצד שותפו בר כוכבא ביצע פשע חסר תקנה נגד העם היהודי. הגיע הזמן ששניהם ישלמו את המחיר התודעתי, למרות האיחור ההיסטורי הניכר. עקיבא פסול - ובני עקיבא גם הם.

יין שולחן פסח. ShutterStock
פורים לא לבד. הטבעת המצרים בים סוף היא מאורע של אבל ולא שמחה/ShutterStock

ואתם אומרים שירה?

סיפור מצדה חייב להפוך למחולל התוכן השלילי של הזהות שלנו: ככה לא ייעשה! זה אסור. התאבדות לאומית או פרטית תמיד תהיה מגונה. פורים יהיה לחג אוניברסלי, המגנה כל טבח ורצח. בלימודים לקראתו יוזכרו עוד פשעים נגד האנושות שנעשו במשך כל הדורות, כולל אלה שחוללו יהודים. חג הטבח היהודי יהפוך לחג המחאה נגד כל אלימות פוליטית. תלמידי ישראל ילמדו אודות השואה הארמנית והג'נוסייד ברואנדה. על ידי בני אדם, לבני אדם, עם ההבהרה הברורה - כן, גם יהודים יכולים להיות רוצחים וטובחים. זה (אולי) קרה בפורים ההוא בשושן הבירה. זה ודאי קרה בפורים של ברוך גולדשטיין בחברון, וזה יכול לקרות שוב. לכל אחד. יש לנו הרבה חגי מלחמה - הגיע הזמן לחג שלום אחד.

פורים תחילה, ואחריו כל השאר. בהרבה חגים וימי זיכרון שלנו יש יסוד של מוות וטרגדיות, רצון לנקמה ושמחה לאיד על נפילת הצרים והאויבים. הלקח של כל אחד מהם צריך להיות זה הטמון בתפילה ובמילות המדרש: "מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה?"

הכותב כיהן כיו"ר הכנסת וכיו"ר הסוכנות היהודית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully