וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח, עינויים ושטיפת מוח: החיים תחת הכיבוש הרוסי באוקראינה

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 11:03

עדויות של תושבים החיים בשטחים שתחת שליטת מוסקבה חושפות מעשי הרג שיטתיים, מעצרים ועידוד לריגול הדדי. אלו שאינם מסכימים לקבל דרכון רוסי לא נהנים מגישה לשירותים בסיסיים, ובתי הספר נדרשים ללמד ברוסית. מחברת דוח האו"ם: "רוסיה יוצרת אווירה של פחד"

כוחות רוסיים אחרי כיבוש אבדייבקה, אוקראינה,/טלגרם

רוסיה מבססת את אחיזתה בשטחים הכבושים באוקראינה באמצעות מעצרים שרירותיים, מעשי הרג ועינויים - כך עולה מדוח של האו"ם על המצב בטריטוריות שבהן מחזיקה מוסקבה באופן לא חוקי.

ראש הצוות החוקר את המצב באוקראינה מטעם האו"ם, דניאל בל, אמרה כי הפגיעה בזכויות התושבים באזורים הללו נועדה להלך עליהם אימים כדי שישתפו פעולה עם כוחות הכיבוש הרוסיים.

"השילוב של צנזורה, מעקב, דיכוי פוליטי, דיכוי חופש הביטוי והגבלות התנועה יוצרים אווירה של פחד שבאמצעותה רוסיה יכולה לפרק באופן שיטתי את מערכות השלטון והממשל האוקראיניות", היא אמרה לרויטרס לקראת פרסום הדוח.

רוסיה טרם הגיבה על הנקודות העיקריות בדוח של האו"ם, אך היא מכחישה בקביעות כי כוחותיה אחראיים למעשי זוועות או לתקיפות מכוונת נגד אזרחים ומטרות לא-צבאיות. קייב, מצדה, מאשימה את מוסקבה בניסיון לרצח עם ולמחיקת זהותה הנפרדת של אוקראינה.

לאחר פרסום הדוח, הדיפלומט הרוסי הבכיר איגור סרגייב האשים את גופי זכויות האדם של האו"ם ב"סטנדרטים כפולים" ובהעלמת עין מהפרות זכויות אדם שבוצעו על ידי קייב.

עצרת לציון עשור לכיבוש חצי האי קרים במוסקבה, רוסיה, 18 במרץ 2024. רויטרס
רוסיה מנסה למחוק את הזהות האוקראינית. חגיגות לציון עשור לכיבוש חצי האי קרים במוסקבה, השבוע/רויטרס

עוד לפני הפלישה המלאה לאוקראינה בפברואר 2022, רוסיה סיפחה את חצי האי קרים ב-2014 וכוחות בדלניים הנתמכים על ידי השתלטו על חלקים ממזרח המדינה באותה שנה. בשנתיים האחרונות, הגדילה מוסקבה את שטחי הכיבוש שלה באוקראינה, שאיבדה שליטה על כ-17% משטחה המוכר על ידי הקהילה הבינלאומית.

לפקחי האו"ם לא הייתה גישה לאותם שטחי כיבוש, שבהם נותרו מיליוני אוקראינים, אך הדוח שלהם התבסס על יותר מ-2,300 ריאיונות עם אנשים שנותרו שם, שעזבו או שחיים באזורים ששוחררו על ידי קייב.

לדבריה, בשלב הראשון, הפרות זכויות האדם כללו מעשי הרג, עינויים ומעצרים שרירותיים של אלו הנחשדו בקשרים לכוחות הביטחון האוקראיניים או בתמיכה באוקראינה. לאחר מכן, הוטלו הגבלות על חופש התנועה, האסיפה והביטוי. בהמשך, נעשה מאמץ לשינוי על מוסדות המדינה המשמעותיים לאלו של רוסיה, שלדברי בל מהווה הפרה של החוק ההומניטרי הבינלאומי.

עוד בוואלה!

בדרך לעקוף את סטלין: פוטין רשם ניצחון מוחץ בבחירות

לכתבה המלאה
קלפי בבחירות לנשיאות רוסיה בעיר הכבושה מריופול במזרח אוקראינה, 13 במרץ 2024. רויטרס
קלפי בבחירות לנשיאות רוסיה בעיר הכבושה מריופול, שבמזרח אוקראינה, בשבוע שעבר/רויטרס

כחלק מאותו מאמץ, בתי ספר נאלצו לעבור ללמד את השפה ותכנית הלימודים הרוסית, ומערכת המשפט כלאה אנשים בבתי כלא ברוסיה. לדבריה, עובדי מדינה נאלצו לציית למערכות החדשות הללו. היא נתנה כדוגמה את תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, שם, לדבריה, העובדים נאלצים להמשיך לעבוד גם אם אינם רוצים בכך.

"כשהם התנגדו, הם נתקלו באיומים, הפחדות, הטרדות, איומים על משפחותיהם, וחלקם אף עמדו בפני מעצרים שרירותיים, כליאה, עינויים ובמקרים מסוימים גם מוות".

בל אמרה כי רוסיה דחפה באגרסיביות את תושבי השטחים הכבושים לקבל אזרחות רוסית, שבלעדיה הם אינם יכולים לקבל שירותי בריאות, ביטוח לאומי או מגורים בהשכרה. היא הוסיפה כי התושבים באזורים הכבושים עודדו לרגל זה אחר זה, ולשם כך נוצרו שירותים מקוונים.

עוד אמרה כי רוסיה מנסה לנתק את התקשורת בין האוקראינים באזורים הכבושים לבין אלה בשטחים שבשליטת קייב. לדבריה, זה, בשילוב עם העובדה שמשפחות לא הורשו לנסוע הלוך ושוב כדי לראות את יקיריהן, הותיר את קרובי המשפחה "מנותקים זה מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully