וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלשכת עו"ד בחרה את נציגיה לוועדה לבחירת דיינים, היא התעלמה מהמועמדת עם ניסיון

עודכן לאחרונה: 19.3.2024 / 21:09

למרות שעו"ד כספי שילוני מתמחה בתחום דיני משפחה היא לא זכתה לתמיכת ראש הלשכה ולא נבחרה. חרף חשיבותה הרבה, הוועדה לבחירת דיינים לא זוכה לסיקור תקשורתי. היחס שבתי הדין העניקו לאישה עגונה, שהוכתה על ידי בעלה, ממחיש את הבעיה

בסרטון: איך עוברים גירושין בשלום ולמה הליך גישור עדיף?/מערכת וואלה! NEWS

אתמול התקיימו בלשכת עורכי הדין בחירות לנציגי הלשכה בוועדה לבחירת דיינים. בסיומה של ספירת הקולות המותחת, נקבע כי עו"ד יצי גורדון ועו"ד לירז ראש יהיו הנציגים. הידיעה הזאת לא זכתה להד תקשורתי נרחב, זאת למרות שראש הלשכה, עמית בכר, עשה 'פליק פלק' בכל הנוגע לתמיכתו בגורדון וראש, על כך דיווחנו לראשונה לפני כשבוע, שבכר ביקש דווקא לתמוך בעו"ד מנחם מושקוביץ, שהיה פעם יועמ"ש מפלגת דגל התורה.

בכר נבחר לראשות הלשכה על הדי קולות המחאה נגד המהפכה המשפטית, ותמיכתו בנציג שמזוהה עם סיעה התומכת במהפכה, עשתה רעש. מושקוביץ משך את מועמדותו אתמול, בעיצומו של יום הבחירות, ואילו בכר החליט לתמוך בגורדון וראש. לצד אלו, התמודדה על התפקיד גם עו"ד ניצן כספי שילוני שמתמחה בתחום דיני משפחה, כספי שילוני לא נבחרה ולא זכתה לתמיכת ראש הלשכה חרף ניסיונה הרחב בתחום.

בית הדין הרבני בתל אביב. 27 בנובמבר 2013. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"בכר נבחר לראשות הלשכה על הדי קולות המחאה נגד המהפכה המשפטית, ותמיכתו בנציג שמזוהה עם סיעה התומכת במהפכה, עשתה רעש". בית דין רבני/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מה החשיבות של הוועדה לבחירת דיינים לחיים של כולנו?

הוועדה לבחירת דיינים מקבילה לוועדה לבחירת שופטים, שזוכה לסיקור נרחב וליחס תקשורתי מנופח לעתים, למרות שלא תמיד מתרחשות שם דרמות גדולות. ואילו הוועדה לבחירת דיינים, העשויה לחרוץ את גורלם של חלק מאזרחי המדינה, לא זוכה לאזכור בכלל. הועדה בוחרת את הדיינים שירכיבו את בתי הדין הרבניים, להם יש סמכות בלעדית לדון בגיטין, והיא הערכאה היחידה שיכולה לקבוע שגבר ואישה יהודים גרושים.

הסיפור הבא ממחיש עד כמה חשובה זהותם של הדיינים בבית הדין. אישה שהוכתה על ידי בעלה ביקשה להתגרש ממנו. ההליך שהשניים התחילו בבית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה נמשך רב, ואז הם הועברו לבית הדין הרבני בנתניה. הדיינים בנתניה, אוריאל אליהו וצבי בושקפן, החליטו משום מה שזה יהיה רעיון מוצלח להחזיר את הבעל המכה לדירה של שניהם. שני הדיינים החליטו להשיב את הבעל לדירה חרף החלטה מנוגדת בנושא של הרכב אחר. בעקבות ההחלטה הזו, האישה נותרה עגונה.

הסיפור הלך והסתבך, עד שהאישה הגישה ערעור, יחד עם ארגון מבוי סתום המסייע לנשים עגונות, לבית הדין הרבני הגדול בירושלים, המקביל לבית המשפט העליון. בית הדין הגדול ביקור באופן חריף את הדיינים של נתניה, בשל ההתעלמות מהטענות לאלימות, וגם בשל ה'רעיון המוצלח' להחזיר את הבעל לדירה.

קח למשל את הדברים שכתב בית הדין הגדול על הדיין אוריאל אליהו שהחליט שלא להפעיל סנקציות כלכליות על הבעל האלים, זאת למרות החלטה שניתנה בנושא על ידי הרכב אחר: "בית הדין הגדול הכה על קודקודו בתיקים שבהם סבר הדיין אוריאל אליהו כי יש בכוחו לבטל פסקי דין של הרכב שקדם לו בבית הדין האזורי".

רק לסבר את האוזן, אליהו הוא מחותנו של סמוטריץ'. אליהו מכהן כבר היום בתפקיד דיין בבית הדין הרבני בנתניה, ומועמד להתמנות לאב בית הדין - תפקיד המקביל לראש הרכב השופטים בבית משפט. בניגוד לנהוג, אליהו הוא לא הדיין הותיק ביותר המועמד לתפקיד, ונחשב לשנוי במחלוקת בקרב הדיינים הבכירים במערכת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חרדי בכניסה למדור ישיבות, לשכת הגיוס תל השומר 11 בפברואר 2024. ניב אהרונסון
"״כסדום היינו? זו 'ההלכה הצרופה', שבוזז וגנב שבעל הרכוש הנגנב ירא ממנו ולכן אינו פועל נגדו רשאי להמשיך וליהנות מפרי מעלליו". אדם חרדי/ניב אהרונסון

בית הדין הרבני הגדול לא הסתפק בכך ואף כתב כי ביטול החלטות של הרכב בית דין רבני בלי שהוגש עליו ערעור "נוגדת את ההלכה, נוגדת את ההיגיון, מעקרת מתוכן כל פסק דין ומשכך הורסת את היסוד שעליו בנויה מערכת בתי הדין כולה - ולא רק מערכת בתי הדין הרבניים בישראל אלא אף המושג של בית דין בכלל - ועושה את משפטי התורה ואת הדיינים לחוכא ואטלולא. אבל אלו הדיינים שמבקשים לקדם כיום באמצעות הודעה לבחירת דיינים".

דוגמה אחרונה היא המילים הקשות שנכתבו בסיפור הכאוב הזה על הדיין צבי בושקפן ביחס לסוגיה המסובכת של הדירה: "כסדום היינו? זו 'ההלכה הצרופה', שבוזז וגנב שבעל הרכוש הנגנב ירא ממנו ולכן אינו פועל נגדו רשאי להמשיך וליהנות מפרי מעלליו, שתיקה כזו של האישה הראשונה היא מה שעליו אומר הרב בוקשפן 'נותנת לו רשות במכוון להמשיך ולהתגורר בדירה'! אמת, ייתכן שבהעדר תביעה אין בית הדין יכול להתערב ולסלק את הגנב מן הנכס, אבל היכן שמענו כי בית הדין יאמר לגנב כי רשאי הוא להתמיד בגנבתו?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully