וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהכסף של כולנו: המשטרה הוציאה מיליוני שקלים על תביעות נגד שוטרים אלימים

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 23:37

לפי דוח הנזיקין של המשטרה, ב-2023 שולמו יותר מ-14 מיליון שקלים בגין תביעות נגד שוטרים, זאת לאחר שהתביעות נגדה עמדו על כרבע מיליארד. 3.2 מיליון שקלים שולמו עבור תביעות ודרישות פיצוי בגין תקיפה ושימוש בכוח, וכ-2.9 מיליון שולמו כפיצוי על שימוש בנשק שלא כדין

תושב רעננה נעצר באלימות מול בני משפחתו וילדותיו: "הם פירקו אותי במכות"/שימוש לפי סעיף 27א'

דוח נתוני הנזיקין של משטרת ישראל לשנת 2023, המתפרסם היום (שני) אחרי דחיות חוזרות ונשנות, מגלה כי בשנת 2023 שילמה המשטרה יותר מ-14 מיליון שקלים במסגרת תביעות נזיקין ודרישות פיצוי שהוגשו נגד הארגון. לשם השוואה, בשנת 2022 שילמה המשטרה פיצויים בסך של כ-18 מיליון שקלים, ובשנה שקדמה לה כ-16 מיליון שקלים. מפילוח תיקי התביעות ודרישות שהוגשו נגד המשטרה בשנת 2023 חלה ירידה קלה עם 628 תיקים, לעומת 643 ב-2022 ו-549 ב-2021.

סיבה ותוצאה

מפרטי הדוח עולה כי מתוך 14 מיליון שקלים, משטרת ישראל שילמה כ-3.2 מיליון שקלים (שכאמור מגיעים מכספי ציבור) עבור תביעות ודרישות פיצוי בגין תקיפה ושימוש בכוח מצד שוטרים. כ-2.9 מיליון שקלים שולמו כפיצוי על שימוש בכלי יריה שלא כדין, והיתר בגין מעצרי שווא, חיפוש, זיכויים בתיקי חקירה ושימוש לרעה בכוח המשטרה ועוד.

בשנת 2022, הסכום הגדול ביותר בתביעות הנזיקין נגד המשטרה שולם על תיקים שהוגשו בגין פגיעה של כדורי ספוג כלפי אזרחים עם 4.4 מיליון שקלים. מנגד, בשנת 2021, העילה המובילה בתביעות הפיצוי הייתה שימוש בכוח עם 2.3 מיליון שקלים, אותם שילמה המשטרה בתיקים שנדונו והוכרעו בשנה זו.

עו''ד פיני פישלר, חבר בוועדת המשטרה בלשכת עורכי הדין בישראל ומי שנאבק על פרסום הדוח, מסר כי "כל מנכ"ל חברה ציבורית או פרטית שהיה מגיש דו"ח נזיקין כזה למועצת המנהלים שלו שנה אחר שנה היה טס הביתה בטיל בליסטי. כאן ענייננו בכספי ציבור, אז למי איכפת?".

עימותים אלימים בין שוטרים ומפגינים מול בית משפחת נתניהו. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
עימותים אלימים בין שוטרים למפגינים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"הסכומים הנתבעים במסגרת תביעות הנזיקין המוגשות נגד המשטרה מגלמים סיכון כלכלי משמעותי", קובעים בלשכת הייעוץ המשפטי במשטרה. "תביעות רבות מוגשות מבלי שיש ביסודן עילה מוצדקת, או לחילופין הסכומים הנתבעים בגדרן מופרכים ומוגזמים. בהיעדר בחינה וטיפול מתאימים, הסיכון הכלכלי עלול היה להתממש במלואו ולהכביד באופן משמעותי על הקופה הציבורית.

"כיוון שכך, מדור נזיקין, בשיתוף פעולה עם חשבות המשטרה, יועצים משפטיים מחוזיים וגורמים נוספים בתוך המשטרה ומחוצה לה, משקיעים מאמצים רבים במסגרת הטיפול בתביעות כדי לצמצם את היקפי הפיצוי או לשלול את מתן הפיצוי במקרים המתאימים, הן במסגרת ניהול הליך אזרחי על כל שלביו, והן במסגרת הסכמי פשרה בין כתלי בית המשפט ומחוצה לו. כל זאת, תוך נטילת אחריות והפקת לקחים מחד, ומאידך - תוך מתן הגנה הולם, ראוי והוגן לשוטרים ופעילותם במקרים המצדיקים זאת.

"להמחשת הדברים נציין, כי בשנת 2023 שילמה המשטרה 14,077,458 שקלים, ואילו היקף סכום התביעות בשנה זו עמד על סך של 243,185,303 שקלים. התנהלות זו מממשת את אחריותנו לשמירה על הקופה הציבורית בכלל ועל תקציב המשטרה בפרט, בד בבד עם חובתנו לשאת באחריות לנזק שנגרם כתוצאה מפעילות המשטרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully