וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי בכיווני החקירה, מחאות ברחובות ומשפחה אחת שבורה: תולדות פרשת דריסתו של רפאל אדנה

עודכן לאחרונה: 13.3.2024 / 23:40

מאז יום דריסתו של רפאל בן ה-4 לפני כ-10 חודשים, הפרשיה נגעה ברבים בחברה הישראלית. יש שראו בה סמל לאפליה על רקע עדתי בישראל ולאוזלת ידן של רשויות החוק ומנגד יש הטוענים שהתבססה על טענות כזב חסרות שחר. וואלה! עושים לכם סדר בפרשת רפאל אדנה

פרשת הדריסה של רפאל אדנה: הנאשמת קרול פסלר הודתה והורשעה בהפקרה/יותם רונן

חקירת דריסתו למוות והפקרתו של רפאל אדנה בן ה-4 מנתניה עוררה רעש ציבורי רב ומחאה נרחבת. לאחר שהתחוללה היום (רביעי) דרמה במשפטה של הנהגת הנאשמת קרול פסלר כשהשופט קצב לה זמן להודות בהפקרתו למוות של אדנה או לחזור בה מהודאתה בכתב האישום, וואלה! עושים כעת סדר בהשתלשלות האירועים המסועפת.

רפאל אדנה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"הנכד שלי נחטף לי מהידיים, הוא התגלגל לדשא. אני הייתי בטראומה וצרחתי". רפאל אדנה בן ה-4 שנדרס במאי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מותו של רפאל

לאחר שהלך לגן השעשועים יחד עם סבו ואחיו בחודש מאי, רפאל אדנה בן ה-4 נפצע באורח אנוש מפגיעת רכב שחצה את הכביש בשדרות בן גוריון בנתניה יחד עם בני משפחתו. הוא מת מפצעיו כעבור ארבעה ימים בהם הצוות הרפואי במרכז הרפואי שניידר נאבק על חייו. הנהגת הפוגעת לא עצרה לאחר התאונה ונמלטה מהזירה.

"כשעברנו את הכביש, הסתכלנו ימינה-שמאלה ולא היה שום רכב", סיפר סבו של רפאל לוואלה! ימים בודדים לאחר התאונה. "פתאום הן באו ופגעו בי ובמשפחה שלי. זזנו אחורה, אני קיבלתי מכה בברך ובידיים, והנכד שלי נחטף לי מהידיים. הוא התגלגל לדשא. אני הייתי בטראומה וצרחתי".

"אישה שטיילה עם כלבים עברה והזמינה לנו אמבולנס", הוא סיפר, "הנכד שלי נפגע ואני שברתי את היד". הסב הוסיף והאשים את החשודות במעשה, שלאחר הפגיעה בילד נמלטו מהמקום, "זו שפגעה בנו לא נתנה לנו יד ולא כלום. אחרי שהפילה אותנו היא המשיכה לנסוע, התנגשה במעקה של הכביש וכל הפנסים שלה התפרקו. היא המשיכה לנסוע בזמן שהנכד שלי פצוע על הדשא".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
קרול פסלר החשודה בדריסה ובהפקרה של רפאל אדנה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"היא המשיכה לנסוע בזמן שהנכד שלי פצוע על הדשא". קרול פסלר הנאשמת בהפקרתו של רפאל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

קרול פסלר ובתה ד"ר היידי פסלר נעצרות בחשד לתאונת פגע וברח

יום למחרת התאונה, המשטרה עצרה את קרול פסלר בת ה-80, ואת בתה היידי בשנות ה-50 לחייה המתגוררות בנתניה, בחשד למעורבות בתאונה ממנה נהרג רפאל הקטן. דוברות המשטרה ציינו בהודעה לתקשורת שהאם והבת נעצרו לאחר שעל פי החשד ניסו לשבש ולהעלים ראיות באמצעות תיקון הרכב במוסך. עם תום חקירתן במשטרה, הן שוחררו לבתיהן תחת תנאים מגבילים.

קרול פסלר, נאשמת בדריסת רפאל אדנה. יותם רונן
האם והבת נעצרו לאחר שעל פי החשד ניסו לשבש ולהעלים ראיות באמצעות תיקון הרכב במוסך. קרול פסלר הנאשמת בהפקרתו של רפאל/יותם רונן

הפקרה ולא הריגה

שלושה חודשים לאחר התאונה, הפרקליטות הודיעו למשפחת אדנה ולעו"ד רוני אלוני סדובניק שמלווה אותם שממצאי החקירה העלו כי הנהגת ברכב הייתה קרול פסלר וכי בתה היידי כלל לא הייתה בזירה והסיבה שהיא נעצרה תחילה היא מאחר והרכב היה רשום על שמה.

בנוסף, הם יידעו אותם שפסלר תועמד לדין בכפוף לשימוע בגין עבירת הפקרה אחרי פגיעה, אם כי הוחלט לסגור את התיק בכל הקשור לאחריות לתאונה עצמה, שכן לטענת הפרקליטות ממצאי החקירה העלו שהיא הייתה בלתי נמנעת.

בני המשפחה לא הבינו כיצד בתה של הנהגת שוחררה, לאחר במשטרה הצהירו בעת מעצרה שהיא נחשדה בשיבוש ראיות. רשויות אכיפת החוק הגיבו על כך שתחילה עלה החשד מפני שהשתיים שוחחו ביניהן בטלפון על כוונתן לתקן את הרכב. אך בהמשך, התברר שבשיחה קרול לא סיפרה להיידי שהיא פגעה ילד והן לא שוחחו על העלמת ראיות.

בני המשפחה לא היו מסופקים מהתשובות המבלבלות שניתנו להם, זעמו והחליטו לפתוח במאבק ציבורי עם ליווי משפטי ויחסי ציבור, תחת הכותרת "צדק לרפאל".

רפאל אדנה. באדיבות המשפחה
לטענת הפרקליטות ממצאי החקירה העלו שהתאונה עצמה הייתה בלתי נמנעת. רפאל אדנה/באדיבות המשפחה

מחאת "צדק לרפאל" מתעוררת

סיפור מותו של אדנה התעורר לכדי קמפיין ציבורי עם פרופיל תקשורתי גבוהה והפצה נרחבת ברשתות החברתיות. הטענות שעלו במסגרתו היו שהפרקליטות והמשטרה לא ניהלו את תיק החקירה כדרוש, מאחר ומדובר בחקירת מותו של ילד ממוצא אתיופי.

עוד נטען שהיידי פסלר, בתה של הנהגת קרול, כן הייתה לשיטתם ברכב וניסתה לשבש ראיות אך לבסוף הצליחה לחמוק מכתב אישום. באותה התקופה, היידי פסלר ספגה איומים על חייה, אלמונים אף הגיעו למרפאת השיניים בה היא עובדת במושב ניצני עוז, חיבלו במקום והשחיטו אותו.

בסוף חודש אוגוסט, משפחת אדנה ואלפי מפגינים שהגיעו לתמוך בהם קיימו מחאות בצומת עזריאלי בתל אביב. במהלך ההפגנות, מוחים רבים פרצו את מחסומי המשטרה וחסמו את התנועה בכביש איילון. ההפגנות גם ידעו אירועי אלימות וביניהם השלכת אבנים לעבר רכבים וזריקת בקבוקי תבערה לעבר כוחות שיטור במקום. המשטרה בתגובה ביצעה מעצרים תוך שימוש בכוח והשליכה רימוני הלם לפיזור ההפגנות.

אירוע קשה במיוחד נרשם כאשר שוטר נדקר על ידי מפגין בסמוך לדרך מנחם בגין באחד מאירועי המחאה. במשטרה קראו למפגינים: "לחדול מגילויי האלימות, להישמע להוראות השוטרים ולפנות את הצירים".

משפחתו של רפאל קראה למפגינים להרגיע את הרוחות: "אנחנו מבקשים מאחינו וחברינו לגלות איפוק. הכאב עצום ויחד עם זאת, אנחנו לא רוצים הסלמה אלא פתרונות וצדק לרפאל. הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה שינסו להוציא את הקהילה שלנו כאלימה ובעייתית. אל תתנו להם להוביל קהילה שלמה למקומות האלה. אנחנו נביא צדק לרפאל בדרכי שלום ובהפגנות ראויות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס גם כן בחשבון הטוויטר שלו לאיבוד השליטה בהפגנה, וכתב: "הפגנות הן זכות מקודשת במדינה דמוקרטית אבל לא נעבור לסדר היום מול כל סוג של אלימות. דקירה של שוטר היא חציית קו אדום. אני שולח איחולי החלמה מהירה לשוטר הפצוע, וקורא לכל אזרחי ישראל לכבד את החוק ואת אנשי כוחות הביטחון".

הפגנה בדרישה להחמיר את האישום נגד הנהגת שדרסה למוות את הילד רפאל אדנה, נתיבי איילון, 21 באוגוסט 2023. אבשלום ששוני, פלאש 90
עלו טענות שהפרקליטות והמשטרה לא ניהלו את תיק החקירה כדרוש, מאחר ומדובר בחקירת מותו של ילד ממוצא אתיופי. מחאת "צדק לרפאל"/פלאש 90, אבשלום ששוני

ממצאי החקירה נחשפים

ממצאי חקירת מותו של רפאל אדנה שנחשפו בוואלה! העלו כי קיים איכון סלולרי שלשיטת הפרקליטות, מוכיח את אי מעורבותה של הבת היידי שלא הייתה ברכב. עוד עלה כי עד ראייה העיד שראה רק אישה מבוגרת שהייתה ברכב לבדה.

קרול, שנהגה ברכב, טענה בחקירתה כי לא ידעה שהיא פגעה בילד וגרמה למותו, אלא חשבה שזו הייתה ככל הנראה תאונה עם רוכב אופנוע. לאחר שזו המשיכה בנסיעה בלי לעצור ולבדוק האם פגעה באדם, הנהגת הרימה טלפון לבתה ודיווחה לה שעשתה תאונה.

על אף גרסתה שלא נשללה, בפרקליטות החליטו לייחס לה עבירה של הפקרה לאחר פגיעה, מאחר וגם אם לא ידעה שפגעה באדם, מוטלת עליה האחריות לעצור ולוודא זאת מבלי להימלט במהירות מהזירה.

עוד עלה מהחקירה כי הבת השיבה לאמה בשיחת טלפון שיתקנו את הרכב במוסך בהמשך, אך כאשר הגיעו כוחות המשטרה לביתם, הרכב לא תוקן ונשאר עם הנזק מהתאונה ללא שיבוש. בתיעוד ממצלמת אבטחה של הרכב, נראית תמונה מטושטשת של אישה אחת בתוכו.

בהמשך, הפרקליטות פרסמה באופן חריג טבלת "עובדות מול טענות" בכל הנוגע לתאונה וחקירתה.

הפרקליטות מציגה למשפחתו של רפאל את חומרי החקירה

בשל הטענות הרבות והזעם של המשפחה, בסוף חודש אוגוסט נערכה באופן חריג פגישה בין נציגי פרקליטות מחוז מרכז לבין בני משפחת אדנה ועו"ד רוני אלוני סדובניק שמלווה אותם, במשרדי הפרקליטות בבית הדר דפנה שבתל אביב. במהלך הפגישה הוצגו לראשונה למשפחת אדנה תיעודים ממצלמות באזור התאונה, זאת למרות שבאותה עת, הסרטונים עוד היו בגדר חומרי חקירה לפני הגשת כתב אישום.

שבוע לפני כן, נפגשו בני משפחת אדנה עם מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון. לטענת המשפחה, מפקד המחוז אמר כי ככל הנראה נפלה טעות בהודעת הדוברות שהוציאה המשטרה לאחר התאונה, שבה נכתב כי שתי חשודות נעצרו בחשד למעורבות וניסיון לשבש ראיות על ידי תיקון הרכב במוסך.

הפגישות לא סיפקו את משפחת אדנה שנותרו מבולבלים. נאור, דודו של רפאל, אמר עם סופה: "שוטרים לקחו מצלמות שרואים בהן את כל הזירה. אני רוצה לראות בעיניים שלי מה קרה - זאת הדרישה שלי". מנגד, בפרקליטות טענו שהמצלמות תיעדו רק את אזור התאונה, ולא את הפגיעה עצמה.

שמחה אדנה טענה בריאיון עם וואלה! כי לא הוצגה להם אף ראיה שקובעת מי דרס את בנה. "אין ראיה שמראה מי הדורסת. אנחנו לא מאמינים כי אין ראיה חותכת מי ביצע את הפשע", היא אמרה. "ראינו בפגישה עם הפרקליטות תיק מחורר, תמונות לא ברורות. לא רואים שום דבר. אף אחד לא יודע. יש עדי ראיה שפנו אליי בעקבות המחאה שראו את כל מה שקרה ולא נקראו להעיד. אמרו לנו שהייתה טעות פה, טעות שם. אני לא צריכה לבוא ולחקור, אני צריכה שימצאו את האמת. נמאס לי כבר".

הפגנה בדרישה להחמיר את האישום נגד הנהגת שדרסה למוות את הילד רפאל אדנה, נתיבי איילון, 21 באוגוסט 2023. אבשלום ששוני, פלאש 90
הפרקליטות פרסמה באופן חריג טבלת "עובדות מול טענות" בכל הנוגע לתאונה וחקירתה. מחאת "צדק לרפאל"/פלאש 90, אבשלום ששוני

כתב אישום מוגש נגד קרול פסלר

כחצי שנה לאחר התאונה ולאחר שנערך לנהגת שימוע, פרקליטות מחוז מרכז הגישו כתב אישום נגד קרול פסלר בעבירה של הפקרה, לאחר שזו נטשה את זירת התאונה, ומנגד לא הואשמה בעבירות שקשורות למותו של הילד כפי שדרשו בין היתר במחאה הציבורית. הפרקליטות גם ביקשה מבית המשפט לפסול את רישיון הנהיגה של פסלר עד תום ההליכים המשפטיים.

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עורך הדין שגיא שגב, ב-6 במאי השנה נהגה פסלר ברכב בשדרות בן גוריון בנתניה. באותה העת חצה את הכביש, שלא במעבר חציה, תמיר צגאי ביחד עם שני נכדיו. השלושה עלו על אי-תנועה וברגע שהחלו לרדת מאי-התנועה פגעה הנאשמת בילד. הנהגת המשיכה בנסיעה רצופה מבלי שעצרה לעמוד על תוצאות התאונה, ומבלי שהזעיקה את כוחות ההצלה. בעקבות התאונה נפגע רפאל באורח קשה, ומותו נקבע לאחר מספר ימים בבית החולים. לסבו, שהחזיק אותו בידו, נגרם שבר בכף היד.

מטעם משפחת אדנה נמסר באותה עת: "בימים בהם כולנו לוקחים חלק במאמץ המלחמתי להגנה על המולדת קיבלנו בתדהמה את הבשורה על הגשת כתב אישום מהקלים שראינו נוכח הנסיבות ועוצמת האירוע. לאחר מאבק ממושך ותוך מאמץ לשמור על המדינה, נותר לנו רק להצטער שהוחלט לבוא לקראת מי שרצחה את בנינו רפאל"

משפחתו של הילד רפאל אדנה שנדרס למוות בדיון. יותם רונן, עיבוד תמונה
"נותר לנו רק להצטער שהוחלט לבוא לקראת מי שרצחה את בנינו רפאל". משפחתו של רפאל/עיבוד תמונה, יותם רונן

הכרעת הדין

בדיון בבית המשפט המחוזי לתעבורה מרכז בפתח תקווה בחודש שעבר, פסלר הודתה בעובדות כתב האישום והורשעה בהפקרתו של רפאל אדנה. שמחה אדנה, אמו של רפאל, התמוטטה במהלך דיון.
לאחר שסגן נשיא בית המשפט, השופט טל פרי, נתן כבר את הכרעת הדין, הסנגור של פסלר, עו"ד מתן קניג, טען שהיא הודתה בעובדות כתב האישום אך לא בעבירה המיוחסת לה של הפקרה. למעשה עו"ד קניג טען שבפרקליטות שגו כשטענו שעובדות האירוע מגלות מבחינה משפטית את סעיף ההפקרה.

עו"ד שגיא שגב מפרקליטות מחוז מרכז שהופתע מכך, הגיב וציין שפסלר הודתה בעובדות כתב האישום וככל שהיא כופרת בעבירה המיוחסת לה ניתן להמשיך בהליך המשפט ולהציג את הראיות. "אין להודות אבל לחלוק על העבירה", ציין הפרקליט. "אותי לימדו, מי שמודה במיוחס לו בכתב האישום מודע למה שכתוב בכתב האישום".

שמחה אדנה אמו של רפאל אדנה שנהרג בתאונת דרכים, אוגוסט 2023. ניב אהרונסון
שמחה אדנה, אמו של רפאל התמוטטה במהלך הדיון. שמחה אדנה/ניב אהרונסון

הסיפור עוד לא נגמר

השופט פרי קבע מיוזמתו דיון נוסף בעניינה של פסלר בו תבחן מחדש אותה טענה שהעלה סנגורה של פסלר. השופט פרי כתב בהודעה שניתנה לשני הצדדים: "לאחר עיון נוסף מפרוטוקול הדיון ובעיקר ביחס לטיעוני ההגנה לאחר שניתנה הכרעת הדין, מצאתי מקום לקבוע דיון בו תידון הסוגיה אותה העלה בא כוח הנאשמת".

בסוף הדיון, השופט פרי החליט להקצות כמה ימים להגנה להודות גם בעבירת ההפקרה - או לחזור לחלוטין בהודאתה. השופט ציין כי במידה ופסלר תחזור בה מהודאתה, בכוונתו לבטל את הרשעתה ולפתוח בהליך הוכחות.

"הרשעתי אותה ואני לא שלם עם זה", אמר השופט פרי בפתח הדין. "אני צריך לישון בלילה עם ההרשעה שלי. אין ספק שכל ההתנהלות השערורייתית שהייתה פה לא עשתה כבוד לאף אחד. יצאתי מהדיון ואחרי זה חשבתי שהרשעתי בן אדם שלא מבין במה הרשעתי אותו. זו הרשעה שאני לא יכול לישון איתה בתור שופט".

בתום הדיון, פנה השופט לשמחה אדנה, אמו של רפאל ואמר, "אני לא השתכנעתי שההודאה הזו הייתה כמו שצריך". האם הגיבה: "ואתה שלם עם זה שיש פה משפחה שלא מקבלת אמת? אתה שלם עם זה שיש פה אמא שלא יכולה להתאבל על הבן שלה? עם זה שהיא מודה או לא מודה אתה כן שלם".

לאחר הדיון פרצה מהומה, לאחר שפסלר הוצאה מהאולם ומאבטחי משמר בית המשפט חצצו בינה לבין משפחת אדנה שהתבקשו להישאר בתוך האולם.

שמחה אדנה שיתפה בסוף הדיון: "השופט בעצם לא רוצה לשפוט אותה על מה שהיא הודתה בו. לא היא חוזרת בה, אלא השופט כי הוא 'לא ישן טוב בלילה', כי הוא החליט שהיא לא עשתה את זה כי כנראה מבחינתו היא לא מודעת ולא בקו השפיות".

"השופט אומר שהוא לא ישן טוב בלילה אבל, זה שמשפחה הופקרה והתינוק שלי מת, עם זה הוא כנראה כן ישן טוב בלילה. אני כבר חסרת מילים, אני לא יודעת איך כל המערכת הזו מתנהלת. אני כנראה אולי אצטרך לקחת את החוק לידיים. כנראה שאתה יכול לרצוח ולא יקרה לך כלום אם אתה מקושר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully