וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים חרדיות בניו יורק עמדו לצד חברתן - ופתחו בשביתת מין נגד סרבן הגט: "מושחת לחלוטין"

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 20:13

זה שבעה שבועות שהנשים ממשיכות את "שביתת המקווה" במאמץ לסייע לחברתן מסורבת הגט - ארבע שנים לאחר שנפרדה מבעלה. המחאה כבר עוררה התנגדות, אבל המוחות נחושות: "מי שמתכחש לזכויותינו - שלא יהיה מופתע כשנשתמש בכוח שנותר בידינו"

בווידאו: אלפי נערות חרדיות הגיעו להתפלל, ח"כ קריב הכניס ספר תורה לרחבת הכותל/מערכת וואלה!

זה שבעה שבועות שנשים אורתודוקסיות בקהילה החסידית קריית יואל שבניו יורק מקיימות ב"שביתת מין" במאמץ להשיג לחברתן, מלכי ברקוביץ' בת ה-29, גט מבעלה. במשך ארבע שנים, כך טוענות היום (שלישי) הפעילות בפני ה-Jewish Chronicle. בעלה של מלכי, וולבי, ממשיך לכאורה לסרב לחתום על המסמכים ההלכתיים שישלימו את הליך הגירושים ויאפשרו לה להינשא מחדש.

חברת הקהילה והפעילה החברתית עדינה שש יזמה את מה שהמוחות מכנות "שביתת המקווה" - הימנעות מקיום יחסי מין לאחר מצוות הטבילה במאגר המים. לדברי הפעילות, מדובר בניסיון למשוך את תשומת הלב להלכה המחייבת את האישה לקבל גט מבעלה - לדבריה שומרת על נשים לכודות בנישואים אומללים ולעתים קרובות גם אלימים.

בשבעת השבועות האחרונים שש, פעילה מוכרת באינסטגרם, הובילה את המאבק למען ברקוביץ', והכריזה על תחילת השביתה בשבוע שעבר. "המטרה היא לעמוד בסולידריות עם מלכי", אמרה. "התחננו ליותר השתתפות במערכת הפטריארכלית שלנו - הגברים שולטים לחלוטין בבתי הדין הרבניים. אין פיקוח של בית המשפט, זה מושחת לחלוטין". היא הוסיפה כי ברקוביץ', נרתעת מהפגנות ציבוריות, אינה מעורבת בקמפיין המחאה.

חרדיות. Dan Balilty, AP
חרדיות/AP, Dan Balilty

שש אמרה כי ברקוביץ', שנפרדה מבעלה בשנת 2020, הייתה בחמישה בתי דין רבניים שונים וכולם הוציאו מסמכים "חסרי משמעות" של נידוי לבעל או "מסמכי סיכום" המציינים כי הקשר הופסק למעשה, אך אף אחד מהם לא נאכף בפועל.

דפנה לזר פרייס, מנכ"לית הברית הפמיניסטית היהודית-אורתודוקסית, התנגדה למחאה וטענה: "לא צריך האיום של נשים למנוע סקס מבעליהן כדי למשוך את תשומת הלב של גברים. השימוש במין כסוג של כפייה הוא בעייתי ביותר".

לעומתה, הפעילה האמריקאית-ישראלית שושנה קיטס יאסקול תמכה במוחות: "ברחבי העולם היהודי יש אלפי נשים שסוררות גט, חלקן מחכות ממש עשרות שנים, רבות מהן נסחטות".

"לתורה יש פתרונות אבל ההנהגה שלנו מסרבת להשתמש בהם, ומעדיפה במקום זאת להשאיר נשים לכודות, מה שהופך את הנישואים היהודיים לבדיחה. זה טרגי לחלוטין והתעללות בבנות שלנו", הוסיפה. "כשנשים מנסות לשחרר אחת את השנייה באמצעים קיצוניים? ובכן כמובן שהם לא כשרים - אם אתה לא נותן לנו כוח בקהילה, אם אתה מתכחש לכבודנו וזכויותינו, נסו לא להיות כל כך מופתעים כשניקח את כל הכוח שנותר לנו".

כשהקמפיין למען החופש של ברקוביץ' נכנס היום לשבוע השביעי שלו, שש נשאר איתן: "אנחנו מוכנים לעוד שבעה שבועות של קרב. אנחנו לא מוותרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully