וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה נגד האפיפיור: דגל לבן מול רוסיה? לעולם לא ניכנע

עודכן לאחרונה: 11.3.2024 / 11:20

זלנסקי זעם על קריאתו של פרנציסקוס להפגין "אומץ" ולהיכנס לשיחות עם מוסקבה: "תיווך וירטואלי ממרחק של 2,500 ק"מ". שר החוץ שלו הזכיר את שתיקת הוותיקן בשואה: "אל תחזרו על טעויות העבר". גם מדינות אחרות באירופה זעמו: "אולי תעודד את פוטין לאזור אומץ ולסגת?"

בווידאו: נשיא אוקראינה זלנסקי מקבל את פניהם של מנהיגים מערביים בקייב/טלגרם

אוקראינה דחתה אמש (ראשון) את קריאתו של האפיפיור פרנציסקוס לפתוח במשא ומתן עם רוסיה לסיום המלחמה, ואמרה כי היא לעולם לא תיכנע.

האפיפיור אמר כי כשצד אחד בסכסוך עשוי להפסיד, הוא צריך להפגין "אומץ של דגל לבן" ולנהל משא ומתן. דבריו של פרנציסקוס, שנאמרו בריאיון שנערך בחודש שעבר, היו כנראה הפעם הראשונה שבה הוא השתמש בביטויים כמו "דגל לבן" או "תבוסה", אף שהוא כבר דיבר בעד הצורך לקיום שיחות לסיום המלחמה.

המלחמה באוקראינה - כל העדכונים

מבלי להזכיר את שמו המפורש של האפיפיור, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי גינה את דבריו כשדיבר בשבחם של אנשי דת בתוך ארצו.

"הם תומכים בנו עם תפילות, עם שיחות ועם מעשים. זו מהותה של כנסייה שנמצאת עם העם", אמר זלנסקי. "לא במרחק של 2,500 ק"מ, במקום כלשהו, בתיווך וירטואלי בין מישהו שרוצה לחיות לבין מישהו שרוצה להרוס אותך".

שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קוליבה, כתב ב X כי האדם החזק בכל מחלוקת "עומד בצד של הטובים במקום להעמיד אותם על בסיס שווה ולקרוא לזה 'משא ומתן'". הוא הוסיף: "הדגל שלנו הוא צהוב וכחול. זהו הדגל שלמענו אנחנו חיים, מתים וננצח. לעולם לא נניף שום דגלים אחרים".

האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן, 8 במרץ 2024. רויטרס
בקייב מזכירים את שתיקת הוותיקן בשואה. האפיפיור פרנציסקוס/רויטרס

קוליבה הזכיר את הטענות כלפי חוסר המעש של האפיפיור פיוס ה-13 מול הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, אך שלפי העדויות שנחשפו לאורך השנים הוא היה מודע לשואה. "אני מפציר בוותיקן שלא לחזור על טעיות העבר ולתמוך באוקראינה ובעמה במאבקם הצודק על חייהם", כתב.

מכתב שנחשף בשנה שעברה מארכיון הוותיקן הראה כי פיוס היה מודע להשמדת יהודי אירופה כבר ב-1942.

תומכיו של פיוס טוענים שהוא פעל מאחורי הקלעים כדי לעזור ליהודים ולא התבטא כדי למנוע הרעה במצבם של הקתולים באירופה הכבושה בידי הנאצים. מתנגדיו סבורים כי לא היה לו האומץ להשמיע את קולו על מידע שהיה ברשותו למרות הפצרותיהן של בעלות הברית שנלחמו בגרמניה.

הארכיבישוף סביאטוסלאב שבצ'וק, ראש הכנסייה הקתולית המזרחית של אוקראינה, המונה חמישה מיליון מאמינים, דחה גם הוא את דברי האפיפיור. "אוקראינה פצועה, אבל לא כבושה! אוקראינה מותשת, אבל היא עדיין עומדת ותעמוד!", אמר שבצ'וק השוהה בניו יורק. "האמינו לי, לאף אחד אין שום רעיון להיכנע".

עוד בוואלה!

האפיפיור: על אוקראינה להפגין אומץ של "דגל לבן" ולנהל מו"מ עם רוסיה

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עומד בחזית של ספינת קרב הנבנת באיסטנבול, טורקיה, 8 במרץ 2024. רויטרס
זלנסקי עומד בחזית של ספינת קרב אוקראינית הנבנית באיסטנבול, שישי/רויטרס

דבריו של האפיפיור נאמרו על רקע התקדמותם של הכוחות הרוסיים בחזית והמחסור הגובר בתחמושת שממנו סובלת אוקראינה, לאור התנגדותם של חברי קונגרס רפובליקניים בארצות הברית.

זלנסקי דורש את נסיגתם של הכוחות הרוסיים מכל השטחים האוקראיניים, כולל מחצי האי קרים, בעוד שהקרמלין שולל את התנאים שהציבה קייב למשא ומתן.

"איך שאני רואה זאת, האפיפיור מבקש מהמערב לשים בצד את שאיפותיו ולהודות שהוא טעה", אמרה דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זכרובה. היא הוסיפה כי המערב משתמש באוקראינה ככלי לשאיפותיו להחליש את רוסיה.

לדבריה, "אנחנו מעולם לא מנענו משא ומתן", והוסיפה כי המצב באוקראינה הוא ב"מבוי סתום".

זו לא הפעם הראשונה שבה מנהיג הכנסייה הקתולית מעורר את חמתה של אוקראינה. בשנה שעברה, הוא אמר במפגש עם צעירים רוסים כי עליהם להתגאות בתור היותם יורשיהם של הצארים כמו פיוטר הגדול, שאותו מזכיר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כדוגמה להצדקת פלישתו לאוקראינה.

הביקורת כלפי האפיפיור הגיעה גם מכיוונים של בכירים אחרים באירופה התומכים באוקראינה.

"מה דעתך לעודד את פוטין לאזור אומץ להסיג את צבאו מאוקראינה?" כתב שר החוץ הפולני רדוסלב שיקורסקי ב-X. נשיא לטביה אדגרס רינקביץ' הוסיף בפוסט משלו: "אסור להיכנע בפני הרשע, צריך להילחם בו ולהביס אותו, כדי שהרוע ירים דגל לבן וייכנע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully