וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קדם למה - הביצה או התרנגולת? מדענים סוף סוף מצאו תשובה

17.3.2024 / 0:06

השאלה הזו מעסיקה מדענים במשך מאות שנים. יש לה פיתרון דתי, אבל אנחנו בעידן המדע וכעת יש תשובה ניצחת

מה בא קודם - הביצה או התרנגולת? התשובה של המדען ניל דה-גראס טייסון/@neildegrassetyson

מן הסתם כבר שמעתם את השאלה הזאת בעבר, ואת כל ההסברים האפשריים לכל תשובה. אבל מה באמת בא קודם: הביצה או התרנגולת? לחידה בת מאות השנים הזו אולי סוף סוף יש תשובה סופית, מבוססת על מדע.

בואו נתחיל בעובדות. תרנגולות מבויתות, כפי שאנו מכירים אותן, החלו להופיע לפני כ-10,000 שנים. אז האם זה אומר שהביצה הגיעה קצת לפני התרנגולת? ובכן, השאלה האמיתית שאתם צריכים לשאול היא - מה זו בכלל ביצה?

פילוסופים נוצרים רבים התלבטו בשאלה זו, כמו אוגוסטינוס ותומאס אקווינס והם ביססו את תשובתם על מה שכתוב בספר בראשית. משמעות הדבר היא שלפי הפילוסופים האלה, התרנגולת באה ראשונה, מכיוון שכתוב בפירוש ביום החמישי לבריאת העולם: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם", זה אומר שאלוהים ברא את התרנגולת ולא את הביצה.

אבל אנחנו חיים בעידן המדע, וזנחנו כבר מזמן את הפילוסופים הדתיים, שחיו לפני אלפי שנים. אז בואו נתרכז במדע. לפי ה-BBC Science Focus, למדע יש תשובה חד משמעית: "ביצים הן הרבה יותר עתיקות מתרנגולות. דינוזאורים הטילו ביצים, הדגים הראשונים שעלו מהמים הטילו ביצים, וגם היצורים המוזרים ששחו בים הרדודים החמים בתקופה הקמבריון לפני 500 מיליון שנה הטילו ביצים".

זאת נקודה חשובה, במיוחד מכיוון שהשאלה המקורית לא מציינת מאיזה חיה הביצה צריכה לבוא. הזואלוג שענה על השאל עבור ה-BBC הוסיף ואמר: "אז הביצה ללא ספק קדמה לתרנגולת"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מה התשובה שלכם?

מה קדם למה

הביצה
התרנגולת
1118 משתתפים

אז החידה העתיקה נפתרה? לא ממש. כי מדובר בהתחכמות ולכן הוא המשיך בהסבר שלו: "אלא אם כן ננסח את השאלה מחדש ככה: 'מי קדם למי, התרנגולת או ביצת התרנגולת?'" ואז נשאלת השאלה - איך אנחנו מגדירים ביצת תרנגולת ושוב אנחנו חוזרים לפילוסופיה - האם ביצה מוטלת על ידי תרנגולת, או שתרנגולת בוקעת מביצה?

הוא מסביר שהתרנגולות שאנחנו מכירים כיום הן למעשה אותו המין כמו תרנגול בנקיבה, או תרנגול הבר האדום שחי בדרום מזרח אסיה, שלפני כ-10,000 שנה התערבבו עם תרנגול סונרט או תרנגול הבר האפור בתהליך הביות.

כותב המאמר מגיע למסקנה בסוף: "אבל כל זה זה לא משנה; בשלב מסוים בהיסטוריה האבולוציונית, כשעוד לא היו תרנגולות, שתי ציפורים שהיו כמעט - אבל לא ממש - תרנגולות הזדווגו והטילו ביצה שממנה בקעה התרנגולת הראשונה".

לפי פרופסור ג'ון ברוקפילד,, מדען, פילוסוף ולולן, זה אומר שהביצה באה קודם. המפתח לשאלה העתיקה הזו נח לטענתו בעובדה שהמטען הגנטי של בעל חיים לא משתנה במהלך חייו. ולכן, החיה הראשונה על פני כדור הארץ שהתפתחה לתרנגולת היתה קיימת, קודם לכן, בתוך ביצה.

הוא סביר כי לעובר התרנגולת בתוך הביצה היה את אותו המטען הגנטי כמו התרנגולת שהוא גדל להיות. ברוקפילד, מומחה לאבולוציה גנטית, אמר כי "לכן, היצור החי הראשון שאפשר לומר בבירור שהשתייך לזן התרנגולת היה חייב להיות ביצה לפני שהיה תרנגולת. הביצה באה קודם".

עכשיו זה כבר תלוי בכם -אם אתם מוכנים לקרוא לביצה הזו ביצת תרנגולת - אז הביצה הגיעה קודם. אם לא אז התרנגולת הגיעה קודם וביצת התרנגולת הראשונה נאלצה לחכות עד שהתרנגולת הראשונה תטיל אותה.

הבנתם? הכול תלוי בשאלה האם מבחינתכם מדובר בביצת תרנגולת או לא. זה כל הסיפור..

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully