וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזנקוט: "בלי מענה הומניטרי, לא נוכל לממש את מטרות המלחמה"

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 16:51

בכנס INSS שנערך בסימן מלחמת חרבות ברזל. השגריר ג'ק לו התייחס למו"מ החטופים: "קשה לשמור על אופטימיות אך השיחות נמשכות". השר אייזנקוט הביע פסימיות: "המערכה תימשך בדור שלנו אם לא בדורות הבאים". לפיד תקף את נתניהו: "נכשל לגמרי"

ראש האופוזציה, יאיר לפיד, בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי inss/רונן טופלברג - המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS

"המו"מ על עסקת החטופים לא הסתיים. השיחות נמשכות ולא התפוצצו", אמר היום (חמישי) שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו ב-INNS. בכנס, שנערך במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב בסימן מלחמת חרבות ברזל, נאמו גם השר גדי איזנקוט, המפכ"ל קובי שבתאי, ראש שב"כ לשעבר נדב ארגמן, ראש האופוזיציה יאיר לפיד. השרה לשעבר ציפי לבני וקצין מילואים ראשי, תת-אלוף בני בן ארי.

שגריר ארה"ב ג'ק המשיך והתייחס לנושא החטופים, "הפסקה תעלה את הסבירות לפתרון דיפלומטי בצפון, לנורמליזציה עם סעודיה. משבר החטופים צריך להגיע לסיומו. בכל יום שעובר קשה יותר להיות אופטימיים. הנשיא מחויב ולוחץ. אנחנו עושים הכול כדי שהשיחות יימשכו. המטרה של הסכם עד רמדאן חשובה".

לו גם התחייחס ליום שאחרי המלחמה: "יהיה חייב להיות כוח משימה שיחזור את הסדר לעזה. תהיה חייבת להיות הבנה שחמאס לא לוקח פיקוד. אם סוגיית החטופים לא תיפתר אני לא יודע איך לחבר את שאר החתיכות בפאזל".

גדי איזנקוט, 12.2.2022. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
"נכפתה עלינו מערכה לא פשוטה". השר איזנקוט/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

חבר קבינט המלחמה השר איזנקוט אמר בכנס כי, "ניצחון על חמאס הוא מימוש של צה"ל ומערכת הביטחון את מטרות המלחמה ושיפור מצבה האסטרטגי של ישראל לאורך זמן. להשיב את החטופים, להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס ולהשיב את היישובים לעוטף בביטחון. ייקח הרבה זמן. אני מניח שבזמן הקצר, חודשים, יושג השלב הראשון, העצים, בלחימה. אבל המערכה תימשך בדור שלנו אם אני רוצה להיות אופטימי ולא לדבר על הדורות הבאים".

"התחלנו לצערי לחשוב על היום שאחרי באיחור של שלושה-ארבעה חודשים. הכתיבה והדרישה הייתה בשבועות הראשונים, מתוך הבנה שחלק מהניצחון על חמאס הוא בניית אלטרנטיבה לשלטון. המשמעות של הטלת שלטון צבאי ברצועה כבדה מאוד, שתשאב את צה"ל ומדינת ישראל לחור שחור. לא נעשה וטוב שלא נעשה. את חמאס יצטרכו להחליף בשלב הביניים שלושה-ארבעה שחקנים - מטריה אמריקנית עם יכולת בינלאומית אזורית, דומיננטיות מצרי ומעורבות ישראלית".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
חה"כ גדי איזנקוט. ראובן קסטרו
"המשמעות של הטלת שלטון צבאי על עזה כבדה מאוד". השר איזנקוט/ראובן קסטרו

"באופן חד-משמעי משימת השבת החטופים היא הראשונה בסדר העדיפות. בלי השבת החטופים לא תהיה תמונת ניצחון אלא נזק ארוך ומתמשך לחוסן הלאומי. זהו צורך אסטרטגי. לא היינו רוצים להרעיב שני מיליון תושבים. בלי מענה הומניטרי רציף ויציב מדינת ישראל לא תוכל לממש את מטרות הלחימה, אומרים לנו את זה טובי הידידים שלנו. גם ארצות הברית שנרתמה בצורה בלתי רגילה".

"חיזבאללה ניצל את המציאות והאיראנים מנהלים מאחור. המערכה רחבה. נכפתה עלינו מערכה לא פשוטה. ברור לי שהמערכה בצפון צריכה להיגמר באחת משתי אפשרויות: שמאזן ההפסדים המצטבר של חיזבאללה יביא אותם למימוש 1701. נסראללה מכיר אותנו מספיק טוב לדעת שמה שקורה בדרום יאפיין את מה שקורה בלבנון. צריכים להמשיך להפעיל כוח הולך ומתגבר כדי להבהיר לו את מאזן ההפסדים ולנסות להגיע בתקופה הקרובה להסדרה שתשנה את המציאות שיהיה מצפון לליטני, שהאו"ם מקבל מנדט נשכני, שצבא לבנון פורס במקום חיזבאללה. אני רוצה להזכיר שב-2018-2019 חיזבאללה היה קרוב למהלך דומה לשל חמאס. היו שלושה תוואי מנהור שחדרו למטולה ושלומי, בכוונה לבצע חדירה לכיבוש הגליל. איתרנו וסיכלנו את זה. צריך להיות שינוי משמעותי בתפיסת הביטחון שלנו. אם זה לא יסתייע לא תהיה ברירה אלא להפעיל כוח בעוצמה ובעיתוי שנחליט עליו".

לפיד בכנס INSS בתל אביב. 7 במרץ 2024. המכון הישראלי למחקרים ביטחוניים, אתר רשמי
"הכישלון הגדול של 7 באוקטובר הוא אסטרטגי, לא טקטי". ראש האופוזיציה יאיר לפיד/אתר רשמי, המכון הישראלי למחקרים ביטחוניים

"ישראל צריכה לרקום ברית אזורית שכוללת את המדינות הסוניות המתונות מול האיום האיראני - שתנהל את רצועת עזה", כך הצהיר היום יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, כשנשאל על "היום שאחרי" ברצועה. "מדובר בעוד ארבע או חמש שנים כי עזה לא עומדת בפני עצמה", העריך לפיד בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי. "גם לא תהיה בשנים הקרובות מדינה פלסטינית אבל צריך להתחיל תהליך מדיני. הרשות הפלסטינית יכולה להיות חלק מהפתרון, אך היא צריכה להוכיח לנו שהיא לא חלק מהאיום. הרשות כשלה בניסיון ליצור הנהגה פוזיטיבית, זה כנראה יצטרך לקרות עם הנהגה אחרת. נכון יהיה לנהל מדיניות מול עזה והגדה ביחד".

"היה משהו לא סביר בתגובה של חלק מהציבור ל-7 באוקטובר שאמר שהנה אסור שתהיה מדינה פלסטינית, אבל זה שאומרים שפוחדים ליצור אפשרות לבנות את 7 באוקטובר הבא, זה ברור", הוסיף לפיד. הפתרון הוא היפרדות", טען לפיד.

"הכישלון הגדול של 7 באוקטובר הוא אסטרטגי, לא טקטי. לא מזוודות הכסף ולא פועלים. ניסו לנהל את הסכסוך בלי לפתור אותו, זה נכשל לגמרי", המשיך לפיד, בציון חמישה חודשים למלחמה. "ב-7 באוקטובר, נכשלו שתי התיאוריות הגדולות של החברה הישראלית: של שהשמאל שצריכים לתת להם יותר, נחתום על פיסת נייר ואז יסתיים הקונפליקט, ובאופן חמור הרבה יותר נכשל הרעיון שאפשר לנהל את הסכסוך בלי לפתור".

יאיר לפיד יושב ראש "יש עתיד". ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"בשביל עסקה ולהוציא את בן גביר מהקבינט הייתי מוכן להיכנס. אבל אין מה לדבר". ראש האופוזיציה יאיר לפיד/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

"אמרתי לראש הממשלה בפרטי ובפומבי - תוציא את הקיצוניים ובשביל עסקת חטופים ניכנס וניתן לך רשת ביטחון", אמר. "בעיניי זה רעיון מחריד, שאחרי 7 באוקטובר תהיה לו קואליציה של מאה חברי כנסת שתיתן לו לגיטימציה. בשביל עסקה ולהוציא את בן גביר מהקבינט הייתי מוכן. אבל אין מה לדבר, מעניינת אותו רק הישרדותו הפוליטית".

עוד הוסיף כי מסקנות ועדת החקירה לאסון מירון הן "תזכורת שמוכרחים מהר ככל האפשר שכל חברי הממשלה ידרשו ועדת חקירה ל-7 באוקטובר. הדוח שיצא עוסק בילדים שמתו ומפלגת השלטון מחליטה להפוך גם את זה למלחמת ימין ושמאל. האשימו אותי שהבאתי מקורבים לוועדה, כאילו הם לא יודעים שרק העליון ממנה. הכול עוסק בהרעלה של האוויר".

"כרגע יש לנו קבינט אחד שהחליט להכניס משאיות לעזה והקבינט השני שלח מפגינים לכרם שלום ואז הקבינט הראשון תיאם עם האמריקאים הנחתה של סיוע לעזה כדי לעקוף את הפרעות הקבינט הגדול. אנחנו באירוע מטורלל לגמרי של ממשלה שאין לה מדיניות".

ראש שב"כ היוצא נדב ארגמן, 14 באוקטובר 2021. שב"כ
"היינו בתפיסה שעל התעצמות לא יוצאים למלחמה". ראש השב"כ נדב ארגמן/שב"כ

ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן עלה לבמה לאחר לפיד ופתח את דבריו בתזכורת כי איראן נהפכה למדינת סף גרעינית: "אנו מוקפים על ידי גרורותיה מכל עבר - חיזבאללה בצפון, מיליציות בעיראק וסוריה, חותים בתימן, וחמאס וג'יהאד אסלאמי בעזה ובגדה. זו תוצאה של היעדר אסטרטגיה ומדינית בישראל. זו תוצאה של אסטרטגיות משתלבות של ישראל מול הרשות הפלסטינית וחמאס מול הרשות הפלסטינית".

"הבעיה הראשונה - הייתה תפיסה שמדינת ישראל קונה שקט גם במחיר מאוד גבוה לעתיד לבוא. ישראל התמכרה לשקט. כסף קטארי שירת את אותה מטרה", פירט ארגמני. "יש שיגידו על מנת לתת יתרון בעיסוק בגרעין האיראני, יש שיגידו שמהיעדר אסטרטגיה, אני חושב שהבעיה מתחילה בחוסר ההבנה של מהו חמאס כארגון טרור, מה המוטיבציות והיכולות שלו. אילו היינו פוגעים בהנהגה של הארגון מאז ועד היום יכולנו לשנות מציאות. לא עשינו את המעשה למרות שיכולנו לפגוע בהמהגת חמאס לא פעם ולא פעמיים. יכולנו לשנות מציאות בעלות הרבה יותר נמוכה מהיום"

"הבעיה השנייה שישראל התייחסה לחיזבאללה וחמאס כמדינות ולא ארגוני טרור. בשני המקומות הכרנו את ההתעצמות והיינו בתפיסה שעל התעצמות לא יוצאים למלחמה. היום הסיטואציה בלתי נסבלת ותעלה לנו ביוקר רב הרבה יותר מאילו היינו פוגעים בהם קודם. יחיא סינוואר חי כי מדינת ישראל החליטה לא לצאת להרפתקה ברצועת עזה. אני לא יודע מה השיקולים של ראש הממשלה, העליתי את זה לא פעם ולא פעמיים, רונן העלה את זה אחרי. האסטרטגיה שישראל בחרה לעצמה היא להתנגש בקירות ואז להגיד שיש בעיה. נגררנו. אם היינו מתחילים במתקפת פתע מול חמאס היינו במציאות שונה לחלוטין"

ראש השב"כ, נדב ארגמן במהלך ועדת חוץ וביטחון. הדס פרוש / פלאש 90, פלאש 90
"ישראל קנתה שקט גם במחיר מאוד גבוה לעתיד". ראש השב"כ נדב ארגמן/פלאש 90, הדס פרוש / פלאש 90

"מה שקוראים לו 'הקונספציה' השתלט על המוח. זה אירוע שחוקרי מוח צריכים לעסוק בו. מי שחושב שחמאס מורתע רואה תמונה ומנתח אותה בצורה מסוימת", טען ארגמני. "לצערי, במערכת היו כאלה שחשבו שחמאס מורתע. בעיניי הוא מעולם לא היה, לפי המודיעין שראיתי, כמו שחיזבאללה לא. היה ברור בעיניי שחמאס אינו מורתע", הוסיף. "תפיסת העולם המבצעית שלנו הייתה חייבת להיות תחת ההנחה שלעולם נופתע".

ארגמני צידד בדבריו של לפיד, "הרשות הפלסטינית אינו גוף שמעודד טרור, איתה נצטרך לעשות עסקים. יש לה הרבה בעיות אבל זה הגורם שצריך לעשות הכול כדי שיתפוס את הרסן בעזה", אמר. "אני עדיין אופטימי. מגיע לעם ישראל שנהיה במקום אחר ובשביל שזה יקרה צריך להחליף את ממשלת האסון. אין ברירה אחרת. היא הכשל המרכזי שמונע בעדנו ליצור עתיד אחר בעזה, שמונעת לייצר קואליציה בהובלה אמריקניות ובהשתתפות סונית מול איראן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully