וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בעקבות תגובת הליכוד לדוח מירון: "אם אין משהו חכם להגיד - עדיף לא להגיד"

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 23:52

בליכוד כינו את הדוח "התרסה פוליטית" והאשימו את ממשלת בנט-לפיד. חברי קואליציה תקפו, בהם ח"כ דלל והשרים ארבל וברקת שכתב: "טעות קשה להפוך את הוועדה לאירוע פוליטי". לפיד הגיב על ההאשמות: "מוכיח את שפל המדרגה אליו הגיע נתניהו בניסיונותיו להסיר מעליו אחריות"

נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון: "אני לא יכול לקבל אחריות על מה שאתה לא יודע"/לשכת העיתונות הממשלתית

מסקנות ועדת אסון מירון, שפורסמו היום (רביעי), והטילו אחריות אישית על ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי והשר לשירותי דת דאז יעקב אביטן - הציתו סערה גדולה במערכת הפוליטית. תגובת מפלגת הליכוד, שלא איחרה לבוא, הוסיפה שמן למדורה כשכינתה את המסקנות "התרסה פוליטית" והאשימה את ראש האופוזיציה, יאיר לפיד.

בליכוד, כאמור הגיבו למסקנות הועדה: "אסון מירון הוא אסון טראגי. ליבינו עם משפחות הקורבנות. בפועל הממשלה כבר יישמה מסקנות מתבקשות והאירוע האחרון במירון התנהל עם קהל גדול וללא דופי. הממשלה תבחן את הצורך בהפקת לקחים אופרטיביים נוספים כדי למנוע הישנות של אסון מעין זה".

אך לא הספקו בכך, והטילו ספק בכנות הוועדה: "עם זאת, צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת "יש עתיד" לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין".

עדות בנימין נתניהו בוועדת מירון לחקר אסון מירון, 21 ביולי 2022. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
נושא באחריות אישית. ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

תגובת מפלגת הליכוד, כאמור זכתה לשלל גינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית - אך גם מתוך הקואליציה והמפלגה עצמה. ראשונה להגיב הייתה ח"כ טלי גוטליב, שיצאה בפומבי נגד הודעת הליכוד, וכתבה: "אני חברת ליכוד. ואינני מסכימה עם תגובת הליכוד המקוממת למסקנות וועדת מירון. 45 אנשים נהרגו באסון מירון. ברור שיש אחריות לגורמים רבים. ברור שחובה להפיק לקחים".

לדבריה, "מוטב למי שניסח את הודעת הליכוד להסתפק בהבעת צער עמוק, והתחייבות ללימוד המסקנות לעומק. ברור כשמש שרה"מ לא אשם, אך הוא אחראי מעצם היותו ראש ממשלה. מי שאשם הוא בג"ץ שביטל את החלטות הפקעת ההר על ידי הממשלה, ואין סיכוי שבג"ץ ייקח אחריות".

גם ח"כ אלי דלל, ממפלגת הליכוד, תקף: "אם אין משהו טוב / חכם / מנהיגותי להגיד - עדיף לא להגיד כלום!".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ניר ברקת. חיים גולדברג, פלאש 90
"מנהיגות אחראית צריכה לקחת אחריות כדי להפיק לקחים". השר ניר ברקת/פלאש 90, חיים גולדברג

השר ניר ברקת הצטרף לביקורת לאחר מכן: "מנהיגות אחראית צריכה לקחת אחריות כדי להפיק לקחים ולמנוע מחדלים עתידיים. זו טעות קשה להפוך את ועדת החקירה של אסון מירון לאירוע פוליטי. מדובר באסון כבד עם מחירים קשים מאוד בחיי אדם וכדי למנוע אסון נוסף חובת נבחרי הציבור ללמוד מועדת החקירה ולהפיק לקחים".

השר הוסיף: "לתפישתי, נבחרנו כדי לשרת את הציבור ולדאוג לביטחונו ולשלומו. מוטלת עלינו החובה לקחת אחריות על החלטות שקיבלנו וליישם את המסקנות שיבטיחו שהמחדלים לא יחזרו על עצמם שוב".

כאמור, ביקורת הוטחה גם מצד גורמים בקואליציה: "אני קורא לדובר הליכוד לחזור בו מהתגובה המבישה ביחס לוועדת החקירה לאסון מירון ומסקנותיה, אמר שר הפנים משה ארבל ממפלגת ש"ס, "על כולנו לכבד את ההרוגים ומשפחותיהם ולהבטיח שנעשה הכל ליישום מסקנות הוועדה במלואן להציל חיי אדם".

צבי סוכות, 12 בפברואר 2024. ראובן קסטרו
"הניסיון להגדיר את מסקנות ועדת החקירה כפוליטיות עצוב ומכעיס". ח"כ צבי סוכות/ראובן קסטרו

גם ח"כ צבי סוכות, ממפלגת הציונות הדתית, זעם על תגובת הליכוד: "כמי שהגיע להר בעשרות השנים האחרונות לצערי יודע לומר שהסמוך והחפיף היו הסמל המארגן של מירון בל"ג בעומר. חוסר סדר משווע, יחד עם דחיפות ובלאגן במדרגות צרות ומחליקות היו השם השני של אירועי מירון. הניסיון להגדיר את מסקנות וועדת החקירה כפוליטיות עצוב, מכעיס ומזלזל בעשרות הקרבנות".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב על ההאשמות: "תגובת נתניהו והליכוד היא חרפה מבישה ופגיעה בזכר קורבנות מירון", כתב. "הנסיון להכפיש את האלוף ינאי, בעל אות המופת, ואת הרב מרדכי קרליץ, ראש עיריית בני ברק לשעבר, כאילו שיקוליהם היו פוליטיים, רק מוכיחים את שפל המדרגה אליו הגיע נתניהו בנסיונותיו להסיר מעליו אחריות על אסון שוועדת חקירה ממלכתית קבעה באופן נחרץ שהוא אשם בו".

גם השר גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, לא איחר להגיב, ‏"הודעת הליכוד בענין דו"ח ועדת החקירה בענין אסון מירון - מבישה. אין בה מילה אחת של כבוד או הערכה לעבודת הועדה בראשות השופטת ברלינר. הניסיון לבסס נורמות של בריחה מאחריות על ידי הסטת הענין להתנגחות פוליטית זולה - לא יעבוד יותר בישראל".

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה במהלך הדיון להדחתו של חה"כ עופר כסיף , הכנסת, ירושלים. 10 בפברואר 2024. יונתן זינדל, אתר רשמי
"האסון קרה במשמרת שלי כשר ביטחון הפנים, ועל כן יש לי אחריות". אמיר אוחנה/אתר רשמי, יונתן זינדל

בפורום משפחות אסון מירון גינו את תגובת הליכוד: "תגובת הליכוד על מסקנות ועדת מירון היא בושה וחרפה", מסרו.

גם ח"כ ליברמן תקף בחשבון ה-X שלו: "האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה, שאירע בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, בו נספו 45 גברים וילדים, ונפצעו 102 בני אדם, קרה במשמרת של נתניהו. האסון הביטחוני הגדול ביותר בתולדות המדינה, השבעה באוקטובר, בו נרצחו ונפלו באכזריות ביום אחד 1,210 חיילים ואזרחים, נפצעו מעל 10,000 איש ונחטפו 253 בני אדם, נשים, גברים וילדים, קרה גם כן במשמרת של נתניהו כראש ממשלה.

לדבריו, "המסקנה ברורה - מי שלא ידע, מי שלא לקח אחריות ומי שמתעסק יום יום, שעה שעה, בפוליטיקה קטנה על חשבונם של מיטב בנינו ובנותינו שלחמו ונלחמים בשדה הקרב , לא ראוי להמשיך ולהנהיג את מדינת ישראל אפילו לא דקה אחת נוספת".

יאיר לפיד יושב ראש "יש עתיד". ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"חרפה מבישה ופגיעה בזכר קורבנות מירון". ראש האופוזיציה יאיר לפיד/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

לעומת מפלגת הליכוד, השר לביטחון פנים דאז, אמיר אוחנה, בחר בתגובה מאופקת יותר. "מאז אסון מירון, אני נושא עמי את צער המשפחות, אלה שניחמתי במהלך השבעה ואלה שלא, על אובדן יקיריהן", כתב יו"ר הכנסת.

"בשעה זו, מחשבותיי נתונות להם. מסקנות הוועדה אינן מהוות סגירת מעגל, אלא כי אם פתיחת הפרק החשוב ביותר - תיקון המצב כך שאסון כזה לא יקרה שוב. לא במירון ולא באף מקום אחר בישראל. כפי שתואר בדו"ח, מדובר בכשל ארוך שנים בהסדרת האירוע ובתשתיות המקום, אך האסון קרה במשמרת שלי כשר ביטחון הפנים, ועל כן יש לי אחריות. אלמד את הדו"ח ואפעל ככל יכולתי להפיק ממנו את הלקחים הדרושים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully