וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך להחליף רק מילה אחת בדוח אסון מירון, והמסקנה זהה, גם ל-7 באוקטובר: נתניהו אחראי

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 19:20

"את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע" כתבו חברי ועדת החקירה לבדיקת האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה - מסקנתם אקטואלית גם היום. כמעט לא ניתן לקרוא את הדוח בלי להקבילו עם ה-7 באוקטובר ולהצטמרר מהמשותף: תרבות הישראבלוף, החשיבה הקולקטיבית, ובעיקר - העומד בראש

נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון: "אני לא יכול לקבל אחריות על מה שאתה לא יודע"/לשכת העיתונות הממשלתית

צריך להחליף רק מילה אחת במסקנה המרכזית של ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת אסון מירון, כדי להבין כמה היא אקטואלית ורלוונטית גם היום. "את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע" כתבו חברי הוועדה.

ועכשיו דמיינו שכתוב שם "אסון ה-7 באוקטובר": "הכתובת הייתה על הקיר הרבה קודם לקרות האסון, כתובה באותיות קידוש לבנה, בצורה חדה וברורה, אך נותרה שם בלא מענה. רבים מהממצאים שיפורטו בהמשך הדוח היו גלויים וידועים לכול. גם התוצאה הקשה שהם עלולים להוביל אליה הייתה ידועה. כמו בטרגדיה יוונית, הסוף היה ידוע מראש. לא היה ידוע מתי זה יקרה, במשמרת של מי, או באיזה חלק באתר. לא ניתן היה לדעת איזה מחיר ייגבה, כמה חוגגים ישלמו בנפשם ובבריאותם, כמה משפחות ייוותרו שבורות. אך ברור היה שהאסון בוא יבוא".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בזירת האסון בהר מירון, 30 באפריל 2021. רויטרס
קו ההגנה של נתניהו, ש"לא ידע" על הכשלים, גולגל מכל המדרגות/רויטרס

ב-7 באוקטובר, שנתיים וחצי אחרי האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה - בהילולת הרשב"י בל"ג בעומר 2021, אירע האסון הביטחוני הגדול ביותר שידעה ישראל אי פעם. כמעט בלתי אפשרי לקרוא את דוח מירון מבלי להקביל בין האסונות, ומבלי להצטמרר מהמשותף להם: תרבות הסמוך וה"ישראבלוף", החשיבה הקולקטיבית, ובעיקר - העומד בראש.

קו ההגנה הקלאסי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ש"לא ידע" על הכשלים במירון כי לא "משכו בדש מעילו", וגם "לא ידע" על ה-7 באוקטובר כי לא העירו אותו בלילה לפני ואמרו לו ש"חמאס מורתע", גולגל מכל המדרגות.

"על ראש הממשלה מוטלת אחריות לאתר באופן יזום, נושאים המחייבים את טיפול משרדו ובמידת הצורך את התערבותו, בפרט חיי אדם", נכתב בדו"ח ועדת מירון, שקבע בחדות: ראש הממשלה אחראי, גם אם הוא מנסה לגלגל את האחריות ממנו והלאה. זה רלוונטי גם ל-7 באוקטובר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בהצהרה מיוחדת לתקשורת, משכן הכנסת, ירושלים. 6 בספטמבר 2023. יואב דודקביץ, TPS
אוחנה יחיה מבלי לחזור למשרד לביטחון פנים המקולל. יו"ר הכנסת אוחנה/TPS, יואב דודקביץ

נתניהו כמובן לא לבד. הוא רק הראשון מבין שורה ארוכה של נושאי אחריות אישית לאסון מירון, שגבה את חייהם של 45 אזרחים תמימים, ששמותיהם מתנוססים בראש הדוח ורוחם מרחפת מעל כל מילותיו. מיו"ר הכנסת והשר לביטחון פנים לשעבר, אמיר אוחנה, למפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, לשר לשעבר לשירותי דתות, יעקב אביטן, וסוללת שוטרים ועסקנים חרדים שהזניחו את ההילולה במירון במשך שנים.

הוועדה גם נמנעה מפרסום המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו, לעומת אחראים ישירים אחרים, כמו המפכ"ל, שהמליצה לסיים את תפקידו, אוחנה, שלא יוכל לשוב למשרד לביטחון פנים, ושוטרים ובעלי תפקידים אחרים שיעמדו בפני חקירה פלילית או ייאלצו לעזוב את תפקידם. ההתמקדות בסנקציות האישיות משרתת את נתניהו, ומגלגלת ממנו שוב את האחריות הלאה. בסביבתו היה אפילו מי שייחל היום שגם אם תקום ועדת חקירה ממלכתית ל-7 באוקטובר, היא תטיל עליו את אותה אחריות כמו בוועדת מירון.

אבל לא העונש שהוטל, או לא, על נתניהו הוא מה שחשוב בדו"ח מירון, גם אוחנה יחיה מבלי לחזור למשרד לביטחון פנים המקולל, אלא האמירות הערכיות הברורות שלו על מהי אחריות, והמראה שהוא מציב על חוליי ההנהגה שלנו והאמון שאנחנו נותנים בנבחרי הציבור. "תרבות רעה מצאנו בתוך ביתנו", כתבה הוועדה בדברי הסיכום שלה. "בתוך גופים ציבוריים, ברשויות שלטוניות ובקרב שליחי ציבור - נבחרים וממונים, שהציבור הפקיד בידיהם את שלומו ואת ביטחונו... תרבות רעה של 'ראש קטן', של מזעור האחריות ושל התחמקות ממנה". רוב הזמן בו התפתחה התרבות השלטונית הרעה הזו, נתניהו היה בשלטון. זה רלוונטי גם ל-7 באוקטובר.

יאיר לפיד יושב ראש "יש עתיד". ראובן קסטרו
נתניהו כפר בהמלצות הוועדה וטען שמדובר ב"התרסה פוליטית" של לפיד, לא פחות./ראובן קסטרו

בעולם מתוקן ראש ממשלה אולי היה לוקח אחריות אחרי דוח מירון ומודיע שהוא הולך הביתה, בעולם מתוקן הוא היה גם לוקח אחריות על אסון ה-7 באוקטובר, שבו יותר מ-1200 ישראלים נטבחו ו-240 נחטפו בשבי חמאס בעזה, 134 מהם עדיין שם כבר יותר מ-150 יום. אבל בעולם של נתניהו, לדוח מירון אין שום משמעות פוליטית אם הוא לא גורם לשום זעזוע קואליציוני או טלטלה בכיסאו. בהודעה בלתי נתפסת בשם הליכוד, נתניהו כפר בהמלצות הוועדה וטען שמדובר ב"התרסה פוליטית" של יאיר לפיד, לא פחות. הממשלה לא חייבת אפילו לאמץ את ההמלצות והמסקנות של הוועדה - שחשובות כדי למנוע את האסון הבא.

(אם בכלל, הדוח מציב את יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ עם עוד סתירה בישיבתו בממשלת החירום: הוועדה המליצה לקבוע תאריך לפרישת המפכ"ל קובי שבתאי, שכהונתו הוארכה עד כה בזכות ההסכם שגנץ חתם עם הכניסה לממשלה בתחילת המלחמה. אם הוא יפרוש, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, יוכל למנות מפכ"ל נאמן בעיקר לו, ולהשתלט על המשטרה באין מפריע. גנץ צפוי למצוא את עצמו בדילמה לא פשוטה).

גם אם היא לא מערערת את שלטון נתניהו, לדוח מירון יש חשיבות ציבורית והיסטורית לדברי הימים. הוא ממלא מחדש בתוכן את מושג האחריות ממנו נתניהו מנסה לחמוק בכל שנותיו בשלטון. לא לחינם הוא נמנע מהקמת ועדות חקירה ממלכתיות והעדיף תמיד להסתפק בבדיקות של מבקר המדינה. אבל בעוד 50 שנה, כשתלמידים ילמדו בשיעורי ההיסטוריה על שני האסונות הגדולים שפקדו את מדינת ישראל תוך פחות מעשור, השם שלו תמיד יהיה רשום ראשון. זה רלוונטי גם ל-7 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully