וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות הרוגי אסון מירון על הדוח: "צעד ראשון בדרך אל הצדק"

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 13:48

משפחות 45 קורבנות האסון הגיבו על מסקנות הוועדה, שהטילה אחריות אישית על נתניהו, אוחנה, השר לשירותי דת לשעבר אביטן והמפכ"ל שבתאי. "מי שאחראי על הצלחת ההילולה, אחראי גם לכישלון". ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה שנהרג: "זה ייזכר לעד כאסון החפיפניקיות הישראלית"

בווידאו: משפחות הנספים במירון בדרישה ל"חקירה אמיתית"/צילום: רוני כנפו

45 משפחות עמדו היום (רביעי) דרוכות, לקראת הגשת מסקנותיה של ועדת החקירה הממלכתית בעניין אסון מירון. בציפייה שנמשכת כבר כמעט שלוש שנים, הן חיכו לשמוע מי יימצאו אחראים וישלמו מחיר אישי על מה שהתרחש ביום הנורא שבו נספו יקיריהם - או שמא יחמקו מהמסקנות החמורות של הדוח ומהשלכותיהן.

עם פרסום הדוח - המטיל אחריות אישית על ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, השר לשירותי דת דאז יעקב אביטן ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי - הגיב פורום משפחות אסון מירון על המסקנות. "זהו סיומו של צעד ראשון בדרך אל הצדק", מסרו, "הזוי שנאלצנו לחכות כמעט שלוש שנים בכדי לשמוע את המובן מאליו: מי שאחראי על הצלחת ההילולה, כשהיא מצליחה, אחראי גם על כישלונה - כישלון שהסתיים ב-45 אזרחים הרוגים וליותר מ-100 פצועים".

בפורום המשפחות קראו לממשלה לגלות אחריות והוסיפו: "קחו את המסקנות הללו ואמצו אותן על לוח ליבכם, מסקנות אלו נכתבו בדם".

אלפי חסידים על הטריבונה בלילה בו התרחש אסון מירון. אלי אשכנזי
"עדיף צדק מאוחר מדי מאשר לעולם לא". המוני חסידים על הטריבונות בליל האסון/אלי אשכנזי
גופות ההרוגים בזירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. ישי ירושלמי \ בחדרי חדרים, רויטרס
גופות הרוגים בזירת האסון במירון/רויטרס, ישי ירושלמי \ בחדרי חדרים

ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה בונים שנספה באסון ודובר הפורום, מסר כי "המסקנות האישיות נגד האחראים צריכות בראש ובראשונה לעניין אתכם, אזרחי ישראל. אנו נסתפק בתיקון הליקויים, והבטחה לדורי דורות שאסון כזה לעולם לא ישנה. אסון שייזכר לדיראון עולם כאסון החפיפניקיות הישראלית, ובזכות מסקנות הוועדה גם יהדהד לדיראון עולם".

שמעון ישראל אלחדד, ששכל באסון שניים מאחיו, התבטא ברוח דומה לזו של דיסקינד. "כמעט שלוש שנים חיכינו לדוח הזה, וכולי תקווה שהיום, אחרי כל כך הרבה זמן, מדינת ישראל תתעורר על עצמה ותתקן את המעוות, הן מבחינת האחריות של אלה שכשלו בתפקידם והן מבחינת הנצחת ההרוגים ותיקון ההר מקצה לקצה. ב"ה הצדק מתחיל לקרום עור וגידים, עדיף מאוחר מדי מלעולם לא".

הרוגי אסון הר מירון - שמחה דיסקינד, בן 23, תושב בית שמש ומשתייך לחסידות גור. באדיבות המשפחה
"המסקנות יהדהדו לדיראון עולם", אמר האח השכול. שמחה בונים שנספה באסון מירון/באדיבות המשפחה

דברים מצמררים במיוחד השמיע טום כהן, אביו של אלי שנספה באסון. "אנו נמצאים בתקופה של אחרי אסון 7 באוקטובר, שהוא אסון בקנה מידה היסטורי בישראל", אמר והוסיף כי בנו, רק בן 16.5 במותו, "זכה כמה חודשים לפני האסון לארגן אירוע שמח וגדול לחבריו, עם סיום לימוד כל הש"ס בישיבה. אלי, בלילה הנוראי ההוא, נשם את נשימותיו האחרונות, שם בהר, בגרם המדרגות, ומאז חושך בעולם שלי ושלנו".

כהן הוסיף כי מקריאה ראשונית של הדוח, הוא מסיק כי "איש מבעלי התפקידים המובילים לא באמת ישלם על מחדלו. זה חמור, אבל בהיותי עסוק בעתיד ולא בענישה, אני נושא פני לפרק 13 בדו"ח, שבו קיימות המלצות ל'הסדרת חוקית של אירועים רבי-משתתפים'. דברים אלו עשויים להיות מועילים, והטמעתם היא לדעתי החלק החשוב שבעבודת הוועדה".

ועדת מירון בביקורת על אוחנה: אנשים שפעלו באירוע לא קיבלו תדריך 
31.5.22. לשכת העיתונות הממשלתית
חברי ועדת מירון/לשכת העיתונות הממשלתית

הבוקר, עוד בטרם הוגשו מסקנות ועדת החקירה, מסרו חלק ממשפחות הנספים באסון הודעה מיוחדת. "גם אז, כשדרשנו ועדת חקירה ממלכתית, וגם היום - אנחנו לא דורשים נקמנות או סגירת חשבונות", מסרו, "אנחנו יודעים שהאסון היה יכול להימנע, ושהדרישה היא לתשומת לב ואחריות, ולשינוי מערכתי בגופים שהיו קשורים אז לאסון".

"אנחנו רוצים שהעתיד של כולנו יהיה לחיות במקום טוב יותר, בטוח יותר, ושאנשים ייקחו יותר אחריות ויקדישו תשומת לב", הוסיפו נציגי חלק ממשפחות הנספים באסון. לדבריהם, רצונם המרכזי הוא "להיטיב עם כולנו לעתיד. ועדת החקירה הממלכתית הטעמתה ויישומה יכולים להוליך את כולנו קדימה למקום אחראי ובטוח יותר, כדי למנוע אסון דומה".

בהודעתן הודו המשפחות לחברי הוועדה השופטת דבורה ברלינר, מרדכי קרליץ, ואלוף (במיל') שלמה ינאי וליו"ר ועדת החקירה מרים נאור, שהלכה לעולמה כשעבודת ועדת החקירה היתה בעיצומה. "חברי הוועדה", הוסיפו, "עשו עבודת קודש - לנו ובעיקר לחברה כולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully