וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לדו-קרב חוזר: ניצחונות סוחפים לטראמפ וביידן ב"סופר טיוזדיי"

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 15:59

הנשיא וקודמו בתפקיד שועטים לעבר הבטחה סופית של מועמדות מפלגתם בבחירות בנובמבר, לקראת מפגש חוזר היסטורי ביניהם - אך עם לא מעט סימני אזהרה עבורם. היילי, יריבתו האחרונה של טראמפ במרוץ הרפובליקני, רשמה ניצחון מפתיע בוורמונט, אך איבדה מעשית את הסיכוי לנצח

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בביתו במאר א-לאגו. 6 במרץ 2024. רויטרס
"5 בנובמבר הולך להירשם כיום החשוב ביותר בהיסטוריה של ארצנו". טראמפ, הלילה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ ניצחו הלילה (רביעי) בבחירות המקדימות בשורת מדינות ברחבי אמריקה, והתקרבו לעבר קרב חוזר והיסטורי בבחירות הכלליות בנובמבר - למרות אחוזי תמיכה נמוכים בשני המועמדים.

טראמפ זכה בקולות הרפובליקנים בתריסר מדינות - כולל בקליפורניה ובטקסס ששולחות צירים רבים לוועידה הלואמית - והביס את את השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי, יריבתו היחידה שנותרה במרוץ, שלקמפיין שלה כבר אין דרך מעשית למועמדות. היילי הצליחה לרשום ניצחון קטן, ומפתיע, במדינת ורמונט, אך עשויה להודיע בקרוב על פרישתה.

אחרי הופעה מרשימה ב-15 מדינות שבהן יותר משליש מהצירים הרפובליקנים עמדו לבחירה ב"סופר טיוזדיי", טראמפ כמעט הבטיח סופית את מועמדותו השלישית ברציפות לנשיאות, למרות שעמד בפני שורה ארוכה של אישומים פליליים.

טראמפ וביידן התמקדו זה בזה כשהתבררו התוצאות. בנאום ניצחון שנשא באחוזתו מאר-א-לאגו בפלורידה, תקף טראמפ את מדיניות ההגירה של ביידן וכינה אותו "הנשיא הגרוע ביותר" בהיסטוריה.
"5 בנובמבר הולך להירשם כיום החשוב ביותר בהיסטוריה של ארצנו", אמר טראמפ.

בהצהרה, ביידן שב והציג את טראמפ כאיום על הדמוקרטיה האמריקנית.

"התוצאות הלילה מותירות את הציבור האמריקני עם בחירה ברורה: האם נמשיך להתקדם או שנאפשר לדונלד טראמפ לגרור אותנו אחורה לתוך הכאוס, הפילוג והחושך שהגדירו את כהונתו?". אמר ביידן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן. 6 במרץ 2024. רויטרס
הציג את טראמפ כאיום על הדמוקרטיה האמריקנית. ביידן/רויטרס

ביידן ניצח כצפוי בקלות את המרוץ הדמוקרטי, אם כי הצבעת מחאה במינסוטה שאורגנה על ידי פעילים המתנגדים לתמיכתו הנחרצת בישראל הניבה הצלחה גדולה באופן מפתיע.

שיעור הקולות "הבלתי מחויבים" במינסוטה היה כ-20%, גבוה אפילו מ-13% שהקמפיין השיג במישיגן בשבוע שעבר. עם זאת, ביידן ניצח במינסוטה וב-14 מדינות נוספות, כולל הצבעה בדואר באיווה שהסתיימה אתמול. הוא ספג הפסד קטן אחד, בטריטוריה האמריקנית של סמואה האמריקנית, שם זכה היזם ג'ייסון פאלמר ב-51 קולות לעומת 40 של ביידן.

קמפיין נוסף בין טראמפ בן ה-77 לביידן בן ה-81 - הדו-קרב החוזר הראשון לנשיאות מאז 1956 - הוא דבר שמעט אמריקנים רוצים בו. סקרי דעת קהל מראים שגם לביידן וגם לטראמפ יש אחוזי תמיכה נמוכים בקרב הבוחרים.

ההגירה והכלכלה הובילו את דאגתם של המצביעים הרפובליקנים, כך הראו המדגמים בקליפורניה, צפון קרוליינה ווירג'יניה. רוב המצביעים הרפובליקנים במדינות אלה אמרו כי הם תומכים בגירוש מהגרים בלתי חוקיים. טראמפ הבטיח לבצע את מבצע הגירוש הגדול ביותר של מהגרים בהיסטוריה של ארצות הברית אם ייבחר שוב.

קתרין מרדית', עקרת בית בת 65, הצביעה לטראמפ בהנטינגטון ביץ' בקליפורניה. "הגבול הוא קטסטרופה מוחלטת", אמרה.

עוד בוואלה!

"סופר טיוזדיי" בארה"ב: טראמפ וביידן ינסו להבטיח את המועמדות

לכתבה המלאה
ניקי היילי, מועמדת לראשות המפלגה הרפוליקנית בעצרת בטקסס. 6 במרץ 2024. רויטרס
הקפמיין שלה לא הודיע על אירועים נוספים. היילי/רויטרס

התוצאות רק יגבירו את הלחץ על היילי לפרוש מהמירוץ. היא לא הופיעה בפומבי במהלך היום, והקמפיין שלה לא קבע אירועים בהמשך. בהצהרה, דובר מטעמה אמר כי ההצבעה מראה כי "נותר גוש גדול של מצביעים רפובליקנים בפריימריז שמביעים דאגה עמוקה לגבי דונלד טראמפ".

הריצה של היילי הבליטה כמה מנקודות התורפה האפשריות של טראמפ בבחירות הכלליות. היא הגיעה ל-%40 תמיכה בכמה מרוצים, ורשמה ביצועים טובים במיוחד בקרב מצביעים עצמאיים, משכילים ותושבי פרברים שעשויים למלא תפקיד מכריע במדינות המפתח בנובמבר.

כשליש מהמצביעים בקרוליינה הצפונית אמרו כי טראמפ לא יהיה כשיר לכהן כנשיא אם יורשע בפלילים, ואילו בווירג'יניה מספרם הגיעו ל-53%. טראמפ צפוי להתחיל את משפטו הפלילי הראשון ב-25 בחודש בניו יורק, שבו הוא מואשם בזיוף רישומים עסקיים כדי להסתיר תשלומי דמי השתקה לכוכבת פורנו במהלך ריצתו לנשיאות ב-2016.

בנוסף למשפט בניו יורק, טראמפ עומד בפני אישומים פדרליים ומדינתיים נפרדים בג'ורג'יה על הניסיון להפוך את התוצאות בבחירות ב-2020, אם כי לא ברור אם שני המקרים יגיעו למשפט לפני הבחירות ב-5 בנובמבר. הוא גם עומד בפני אישומים פדרליים אחרים על שמירת מסמכים מסווגים באחוזתו מאר-א-לאגו לאחר שעזב את תפקידו.

טראמפ טוען לחפותו בכל ארבעת התיקים הפליליים, ולרדיפה פוליטית מצד ממשל ביידן, שמכחיש זאת.
ביידן מתמודד עם חולשות משלו, כולל דאגה נרחבת לגבי גילו. הוא כבר הנשיא האמריקני המבוגר ביותר בהיסטוריה.

ביידן מחכה לטיילור סוויפט, היריב של טראמפ בדרך לסנאט

כוכבת הפופ טיילור סוויפט עודדה את מעריציה להצביע ב"סופר טיוזדיי" בפוסט באינסטגרם, אם כי היא לא תמכה במועמדים ספציפיים. בקמפיין של ביידן מקווים שסוויפט תתמוך בסופו של דבר במועמדותו, כפי שעשתה ב-2020.

במהלך "סופר טיוזדיי", נערכו מרוצים נוספים במדינות השונות.

בקליפורניה, חבר בית הנבחרים הדמוקרטי אדם שיף, התובע הראשי במשפט ההדחה הראשון של טראמפ, התקדם לשלב הבא בבחירות על החלפת הסנאטורית הדמוקרטית המנוחה דיאן פיינסטיין. יריבו יהיה שחקן הבייסבול לשעבר סטיב גארווי, רפובליקני שסיים לפני חברת בית הנבחרים הדמוקרטית קייטי פורטר.

שיטת הבחירות בקליפורניה, שבה שני המועמדים המובילים מתקדמים לסיבוב המכריע ללא קשר למפלגתם, הניעה את הקמפיין של שיף לנקוט אסטרטגיה יוצאת דופן: הוא פרסם פרסומות שנועדו לחזק את גארווי בקרב המצביעים הרפובליקנים, מתוך הבנה שגארווי צפוי להיות יריב חלש יותר בנובמבר מאשר פורטר במדינה הנוטה לדמוקרטים.

בקרוליינה הצפונית, סגן המושל מארק רובינסון, שנתמך על ידי טראמפ, זכה במועמדות הרפובליקנית לתפקיד המושל. רובינסון, שיהיה המושל השחור הראשון במדינה אם ייבחר, ספג ביקורת על התבטאויות קשות כלפי להט"בים, נשים ומוסלמים. הוא יתמודד מול התובע הכללי הדמוקרטי ג'וש סטיין במה שיהיה אחד המרוצים הדרמטיים ביותר לתפקיד המושל במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully