וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סופר טיוזדיי" בארה"ב: טראמפ וביידן ינסו להבטיח את המועמדות

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 18:11

16 מדינות יערכו בחירות מקדימות, שבסיומן צפויים הנשיא וקודמו בתפקיד לעשות צעד נוסף לקראת מפגש חוזר בנובמבר. היילי מקווה לעכב את טראמפ, כשהסקרים מראים: רוב הציבור האמריקני היה רוצה מועמדים אחרים - וצעירים יותר

בווידאו: טראמפ: מהגרים לא חוקיים מרעילים את הדם של ארצנו/רויטרס

ארצות הברית תערוך היום (שלישי) בחירות מקדימות ב-16 מדינות שונות, במה שמכונה "סופר טיוזדיי", יום שבסיומו צפויים הנשיא ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ להתקדם צעד מכריע לעבר הבטחת המועמדות של מפלגותיהם לקראת דו-קרב חוזר בנובמבר.

מאות צירים - נציגים של המפלגה המחולקים לפי אחוזי תמיכה - יחולקו על ידי המדינות השונות, אף שביידן וטראמפ עדיין לא יוכלו להבטיח רשמית את המועמדות שלהם, אלא רק בהמשך החודש. בין המדינות שבהן יתקיימו היום הבחירות נכללות קליפורניה, טקסס, קולורדו, מינסוטה וירג'יניה ואלסקה, שתקיים רק פריימריז רפובליקניים. בנוסף אליהן, יתקיימו בחירות מקבילות גם באלבמה, ארקנסו, מיין, מסצ'וסטס, קרוליינה הצפונית, אוקלהומה, טנסי, יוטה וורמונט, וכן בטריטוריה סמואה האמריקנית.

טראמפ מקווה למנוע מיריבתו האחרונה במרוץ, השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי, לרשום כמה הישגים שיגררו את הפריימריז. הנשיא לשעבר ותומכיו לוחצים על היילי, ששירתה תחתיו, לוותר על המאמץ הקלוש שלה כדי שיוכל להתרכז בהתמודדות מול ביידן, אולם היא מסרבת.

שלשום היא זכתה בניצחון ראשון, אם כי סמלי מאוד, כשגברה על טראמפ בפריימריז בוושינגטון הבירה.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בריצ'מונד, וירג'יניה, 3 במרץ 2024. רויטרס
מקווה לסגור את סיפור הפריימריז הלילה. טראמפ/רויטרס

אף ש"סופר טיוזדיי" השנה יהיה מסעיר ודרמטי הרבה פחות מבחירות קודמות, הסקרים מבהירים כי רוב האמריקנים היו שמחים לראות מועמדים אחרים, ולא שידור חוזר של המרוץ ב-2020. לפי סקר אחרון של סוכנות הידיעות AP, מרבית הציבור לא חושב שלשניים יש את החדשות המנטלית הדרושה למשרה.
"בעיניי, שניהם נכשלו בלאחד את המדינה הזו", אמר בריאן האדלי, בן 66, מקרוליינה הצפונית.

הימים האחרונים הבליטו את האופי הייחודי של המרוץ לנשיאות השנה. במקום לחרוש את המדינות שבהן מתקיימות היום בחירות מקדימות, ביידן וטראמפ קיימו אירועים יריבים לאורך הגבול עם מקסיקו, לאור מרכזיות סוגיית ההגירה בקרב המצביעים.

ואתמול, טראמפ קיבל בשורה משמעותית מבית המשפט העליון, שפסל החלטה של בית המשפט בקולורדו לפסול אותו מהתמודדות בפריימריז היום בשל מעורבותו בהתקפה על הקפיטולב-6 בינואר. הפסיקה אתמול, שהתקבלה פה אחד על ידי כל תשעת השופטים בבית המשפט העליון בוושינגטון, תקפה לכל המדינות בארצות הברית.

טראמפ, העומד בפני 91 אישומים פליליים, שב להאשים את ביידן בכך שהוא עומד מאחורי ההליכים המשפטיים נגדו, ללא ביסוס.

"הילחם בעצמך את המלחמה שלך, אל תשתמש בתובעים ובשופטים כדי לרדוף אחרי היריב שלך", תקף הנשיא לשעבר.

עוד בוואלה!

העליון בארה"ב הכריע: טראמפ יוכל להתמודד בבחירות לנשיאות

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר בעיירת גבול בטקסס, 29 בפברואר 2024. רויטרס
רוב הציבור לא רוצה שהוא יתמודד שוב לאור גילו. ביידן/רויטרס

ביום חמישי, ביידן יישא את נאום מצב האומה השנתי, שבו הוא יגן על המדיניות שלו לאורך כהונתו. לפי מנהל התקשורת של הבית הלבן, בן לה בולט, הוא יציג את "השיא ביצירת מקומות עבודה, הכלכלה החזרה ביותר בעולם, עליית משכורות ורווחת משקת הבית, וירידה במחירי התרופות והאנרגיה".

זאת, לפי לה בולט, בניגוד לאג'נדה של טראמפ ותומכיו, הכוללת "הטבות למיליארדרים ולתאגידים עם הטבות מס, שלילת זכויות וחירויות ופגיעה בדמוקרטיה שלנו".

הקמפיין של ביידן שם דגש על הרטוריקה המסלימה של טראמפ בנוגע למהגרים, כשאף הדהד מסרים דומים של אדולף היטלר כשאמר שהם "מרעילים את הדם" האמריקני, ולכך שאמר שהוא "יתנהג כרודן" ביומו הראשון בבית הלבן.

בנוסף לכך, בימים האחרונים אמר טראמפ בפני שמרנים שחורים כי הוא מאמין שהם יזדהו עם מצבו המשפטי. הוא זכה לביקורת חריפה על כך מצד קמפיין ביידן ודמוקרטים בכירים, על שהשווה בינו לבין האפליה ההיסטורית שממנה סובלים שחורים באמריקה.

היילי, היריבה האחרונה שלו במרוץ, חורשת בינתיים את ארצות הברית וביקרה בכל יום בלפחות במדינה אחת שתקיים היום בחירות. היא טוענת כי בסיס תומכיה - אף שקטן בהרבה מזה של טראמפ - סבור שהוא יפסיד לביידן בנובמבר. זאת על אף שהסקרים, נכון להיום, מראים אחרת.

"אנחנו מסוגלים ליותר משני מועמדים לנשיאות בני 80", אמרה היילי בעצרת שערכה אתמול בפרברי יוסטון.

ניקי היילי בעצרת בפורטלנד, 4 במרץ 2024. רויטרס
עדיין לא מוותרת. היילי/רויטרס

על אף הדומיננטיות של טראמפ לאורך הפריימריז, הוא הפגין חולשה יחסית בקרב פלחים משמעותיים באוכלוסייה, במיוחד בקרב בעלי השכלה אקדמית ואזורים עם בוחרים שאינם משתייכים לאף אחת מהמפלגות.

לביידן יש בעיות משלו, כולל אחוזי תמיכה נמוכים וסקרים המצביעים על כך שאמריקנים רבים, אפילו רוב הדמוקרטים, לא רוצים לראות את הנשיא בן ה-81 רץ שוב. ניצחונו הקליל של הנשיא בפריימריז במישיגן בשבוע שעבר התקלקל מעט על ידי קמפיין "לא מחויב" שאורגן על ידי פעילים פרו-פלסטינים המסתייגים מהמדיניות שלו ביחס למלחמה של ישראל בעזה.

תומכי הקמפיין מקדמים אותו גם למדינות נוספות. אחת מהן היא מינסוטה, שבה יש אוכלוסייה משמעותית של מוסלמים, כולל בקהילה הסומלית האמריקנית שלה, וליברלים שאינם מזדהים עם ביידן. המושל טים וולץ, בעל ברית של ביידן, אמר בשבוע שעבר לסוכנות הידיעות AP כי הוא מצפה שמחנה ה"לא מחויבים" יגרוף קולות מסוימים במהלך הפריימריז היום.

בעוד שביידן הוא הנשיא המבוגר ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, הקמפיין שלו טוען כי הקולות הספקניים יתמכו בו כשיהיה ברור שזה יהיה הוא או טראמפ בנובמבר.

טראמפ בן ה-77 מתמודד עם שאלות גיל משלו, שהתגברו עם בלבול דומה לזה של ביידן, כמו שקרה
בסוף השבוע כשרמז בטעות שהוא מתמודד מול ברק אובמה.

זה לא ערער את האמון של תומכיו הנלהבים של טראמפ בו. "טראמפ יאכל אותו", אמר קן באלוס, קצין משטרה בדימוס שהשתתף בעצרת של טראמפ בסוף השבוע בווירג'יניה, על הקרב החוזר בנובמבר. הוא הוסיף כי ביידן "ייראה כמו שוטה" בבחירות ביניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully