וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בארה"ב הכריע: טראמפ יוכל להתמודד בבחירות לנשיאות

עודכן לאחרונה: 4.3.2024 / 18:13

השופטים קיבלו את העתירה של הנשיא לשעבר נגד החלטת בית המשפט העליון של קולורדו, שפסל את התמודדותו בפריימריז במדינה, שייערכו מחר. מתנגדי טראמפ ניסו לפסול אותו בשל מתקפת 6 בינואר, על בסיס תיקון בחוקה האוסר על מעורבים בהתקוממות להחזיק בתפקידים ציבוריים

בית המשפט העליון של ארצות הברית הפך היום (שני) את החלטת בית המשפט העליון של קולורדו לפסול את מועמדותו של דונלד טראמפ בפריימריז במדינה. בכך, למעשה, קבעו השופטים - שתמכו בביטול הפסיקה פה-אחד כי טראמפ יוכל להישאר על פתקי ההצבעה גם בבחירות לנשיאות בנובמבר, אם יבטיח כצפוי את מועמדות המפלגה הרפובליקנית.

פסילתו של טראמפ בקולורדו בדצמבר התקבלה לאור מעורבותו במתקפה של תומכיו על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, בהתבסס על סעיף 3 בתיקון ה-14 לחוקה האוסר על מי שהיה מעורב בהתקוממות מלהחזיק בתפקיד ציבורי. עם זאת, השופטים קבעו כי מי שאוכף את הסעיף הזה הוא הקונגרס בוושינגטון, ולא המדינות עצמן.

טראמפ נפסל גם מהפריימריז במדינות מיין ואילינוי על בסיס התיקון ה-14, אך ההחלטות הללו הוקפאו עד להכרעת העליון בנוגע לקולורדו. אילו הותירו השופטים את הפסיקה של קולורדו על כנה, או אף היו מרחיבים אותה אל כלל המדינות, היו לכך השלכות מרחיקות לכת על המרוץ לנשיאות שצפוי להפגיש פעם נוספת את טראמפ ואת ג'ו ביידן, הנשיא המכהן.

"ניצחון גדול לאמריקה!!!", כתב טראמפ ברשות החברתיות אחרי הפסיקה של בית המשפט העליון, שהגיעה ערב "סופר טיוזדיי" מחר - היום שבו רוב המדינות בארצות הברית מקיימות את הבחירות המקדימות שלהן. המרוץ בינו לבין היריבה האחרונה שלו במפלגה, השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי, צפוי להיות מוכרע מחר סופית.

היילי גרפה הלילה ניצחון ראשון, וסמלי, בפריימריז, כשניצחה את טראמפ בוושינגטון הבירה. בשמונה המדינות האחרות שבהן התקיימו הבחירות המקדימות הרפובליקניות, גבר עליה הנשיא לשעבר בפער ניכר.

דונלד טראמפ מקיים עצרת בריצ'מונד, 3 במרץ 2024. רויטרס
יישאר על פתקי ההצבעה. טראמפ/רויטרס

בית המשפט העליון הכריע בערעור על פסילתו של טראמפ בקולורדו במהירות חריגה, בניגוד להתנהלותו מול בקשתו של טראמפ לקבל חסינות מפני העמדה לדין בבית משפט פדרלי על ניסיונו להפוך את הפסדו בבחירות 2020. המשפט, אחד מארבעה המתנהלים נגד טראמפ, הוקפא עד שבית המשפט העליון יקבע את עמדתו בסוגייה, מה שמקנה לו יתרון במהלך הקמפיין מול ביידן.

בתוך יומיים בלבד מהעתירה של טראמפ נגד פסילתו בקולורדו, שופטי העליון הסכימו לדון בה, זירזו את השמעת הטיעונים ופרסמו את חוות הדעת בתוך קצת יותר מחודשיים.

מנגד, בדצמבר הם דחו בקשה להאיץ את ההכרעה בסוגיית החסינות עד שלא תוכרע בידי ערכאות נמוכות יותר. בשבוע שעבר הם הסכימו לדון בה וקבעו את הדיון הראשון רק לסוף אפריל.

שלושה מתוך ששת שופטי הרוב השמרני בבית המשפט העליון מונו על ידי טראמפ. הפסיקה הזו הייתה בעלת ההשפעה הרבה ביותר על המרוץ לנשיאות מאז פסק הדין ההיסטורי בשנת 2000 שהכריע לטובתו של ג'ורג' וו. בוש הרפובליקני מול אל גור הדמוקרטי.

העותרים שדרשו לפסול את טראמפ בקולורדו היו ארבעה מצביעים רפובליקנים ושני מצביעים שאינם מזוהים עם שום מפלגה.

לשון התיקון, שעבר עם תום מלחמת האזרחים האמריקנית במאה ב-19 כדי למנוע מראשי הקונפדרציה לשוב לשלטון, קובעת כי כל "נושא משרה של ארצות הברית" שנשבע "לתמוך בחוקה של ארצות הברית" ואז "היה מעורב בהתקוממות או במרד נגדה או סייע או תמך באויביה" לא יוכל להחזיק במשרה ציבורית שוב.

תומכי טראמפ תקפו שוטרים והסתערו על הקפיטול בניסיון למנוע מהקונגרס לאשר את ניצחונו של ביידן. טראמפ נשא נאום חוצב להבות בפני תומכיו לפני כן, ואמר להם ללכת לקפיטול ו"להילחם כמו בגיהנום". לאחר מכן הוא דחה במשך שעות בקשות להפציר בהמון לעצור את ההתפרעות שלו.

בפסיקה נגד טראמפ, בית המשפט העליון של קולורדו ציין את "האווירה הכללית של אלימות פוליטית שהנשיא טראמפ יצר" וכי הוא סייע "למטרה הבלתי חוקית המשותפת של המתקוממים שהייתה מניעת חילופי שלטון שקטים במדינה הזו".

במהלך הערעור, עורך דינו של טראמפ טען כי הוא אינו כפוף לתיקון של החוקה משום שנשיא אינו "משרת ציבור של ארצות הברית", כי לא ניתן לאכוף את ההוראה על ידי בתי משפט ללא חקיקה של הקונגרס, וכי מה שהתרחש ב-6 בינואר היה מביש, פלילי ואלים אך לא התקוממות.

רפובליקנים רבים גינו את פסילת הופעתו של טראמפ על פתקי ההצבעה כהתערבות בבחירות, בעוד תומכיה אמרו כי הטלת אחריות חוקתית על טראמפ להתקוממות 6 בינואר מחזקת את הערכים הדמוקרטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully