וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל תופס שליטה בתחקיר הצה"לי - ומבליט את חולשת הדרג המדיני. כך נולדת קונספציה

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 6:00

לפי הערכות במערכת הביטחון, התחקיר יביא איתו ויכוחים בין בכירי צה"ל על הנרטיב והפרשנות לאירועים ולהחלטות שהביאו לאסון. הרמטכ"ל סופג גם ביקורת על כך שהוא ממשיך לקדם את התוכנית הרב שנתית שלו, שעלולה להיות מבוססת על תפיסות עולם שהתבדו ב-7 באוקטובר

הרמטכ״ל בזירת הפיגוע בעלי, 29 בפברואר 2024/דובר צה"ל

בחלוף יותר מ-150 יום, ביום חמישי הקרוב מתכוון הרמטכ"ל הרצי הלוי לעדכן את כלל צה"ל בפקודה על פתיחה רשמית בסדרת תחקירים בפיקודים, באגפים, בזרועות ובחילות. זאת, חרף העובדה שיש יחידות בצה"ל, ביניהן 8200, שכבר החלו בתחקירים, כפי שפורסם בוואלה.

עד כה, הרמטכ"ל דחה את מועד תחקירי המלחמה וההחלטות שהובילו אליה. הלוי נימק את החלטתו ואמר כי לא נכון לנהל תחקיר בזמן שצה"ל שקוע במלחמה בזירה הדרומית נגד חמאס, ומנהל מערכה מוגבלת נגד חיזבאללה בזירה הצפונית.

הרמטכ״ל הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר,קובי שבתאי מפכ״ל המשטרה קיימו הערכת מצב משותפת לקראת הרמדאן. דובר צה"ל
הרמטכ"ל צפוי לעדכן בחמישי את הצבא בדבר פתיחת התחקירים. הרצי הלוי בלשכתו עם ראש השב"כ והמפכ"ל/דובר צה"ל

לפי הערכות במערכת הביטחון, התחקיר יביא איתו ויכוחים בין בכירי צה"ל על הנרטיב, העובדות, הנתונים, והפרשנות לאירועים ולהחלטות השנויות במחלוקת שהביאו לאסון 7 באוקטובר, ויכוחים שעלולים לפגוע בתפקוד צה"ל כולו. כבר בשלב הזה, שוררת מתיחות בין חברי פורום מטכ"ל על חלקו ותרומתו של כל אחד מהם להפתעה המוחלטת בבוקר שמחת תורה. כך או אחרת, התחקיר, והמחלוקת שיביא איתו עשויים להרחיב את כוחו של הלוי במטכ"ל הנוכחי, ולמתן במידה רבה את עוצמתו של הדרג המדיני.

עד כה, לוחות זמנים, נושאי התחקיר וראשי הצוותים, לא פורסמו לציבור הרחב. כמו כן, זהות הצוות שיתחקר את תפקודו של הרמטכ"ל הלוי בתקופה שקדמה למלחמה, ובליל 7 באוקטובר בפרט.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הרמטכ״ל בגבול הצפון, 27 בפברואר 2024. דובר צה"ל
לא פורסמה זהות הצוות שיחקור את תפקודו של הלוי. הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי/דובר צה"ל

כבר בשלב זה, עולה ביקורת מצד בכירים על עיתוי הפתיחה הרשמית בתחקירים, שמהווה נשמת אפו של צה"ל. "התחקירים היו אמורים להתחיל ממזמן כדי לסמן את האחראים, את הכשלים, להפיק לקחים ולהסיק מסקנות להמשך", אמר השבוע קצין בכיר במטכ"ל למקורביו.

עיקר הביקורת נגד המטה הכללי של צה"ל היא על ההחלטה לצאת סבב דיוני שיבוצים עוד בטרם הסתיימו התחקירים. במהלך הדיונים, ימנו האלופים ובראשם הרמטכ"ל, בעוד שאלת אחריותם לכישלון 7 באוקטובר טרם נבחנה. השבוע התקיימו דיוני שיבוצים של תפקידים בדרגות אלופי משנה ובקרוב יחלו דיונים על תפקידי תתי אלופים.

הרמטכ״ל בגבול הצפון, 27 בפברואר 2024. דובר צה"ל
ימנו האלופים ובראשם הרמטכ"ל, בעוד שאלת אחריותם לכישלון 7 באוקטובר טרם נבחנה. הרמטכ"ל בהערכת מצב בגבול הצפון/דובר צה"ל

בנוסף לעניין עיכוב התחקיר והמינויים הנחפזים, הרמטכ"ל גם חוטף ביקורת גם על כך שממשיך לקדם את התוכנית הרב שנתית שלו, שעלולה להיות מבוססת על תפיסות עולם שהתבדו ב-7 באוקטובר, ולא להתאים לצרכי צה"ל בעת מלחמה וביום שאחרי. "איך אפשר לדעת שאתה לא משקיע את התקציב בתוכנית שתביא לך את אותה תוצאה אליה התכוננת ב-6 באוקטובר, והתנפצה עלייך יום למחרת", אמר בכיר והסביר כי ללא תחקיר, התר"ש (תוכנית רב שנתית) של הלוי עלול לגרום על חזרה על הטעויות שהביאו לאסון. עוד נטען, כי אין סיבה לקדם התר"ש של הלוי, בטרם החליט מתי הוא לוקח אחריות על טבח 7 באוקטובר ומסיים את תפקידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully